آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

۸ میلیون نفر مرگ در جهان به دلیل مصرف دخانیات

  • کد خبر: ۶۸۴۸۸
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
۸ میلیون نفر مرگ در جهان به دلیل مصرف دخانیات
همه گیری مصرف دخانیات یکی از بزرگترین تهدید‌های سلامت عمومی در جهان است که سالانه بیش از ۸ میلیون نفر را در سراسر جهان از بین می‌برد.

به گزارش شهرآرانیوز، ۲۱ ماه می‌برابر با ۱۰ خرداد روز جهانی بدون دخانیات و شعار امسال این روز " تعهد برای ترک دخانیات" نشان از عزم وتعهد جهانی، برای ترک دخانیات دارد.

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص اظهار کرد: همه گیری مصرف دخانیات یکی از بزرگترین تهدید‌های سلامت عمومی در جهان است که سالانه بیش از ۸ میلیون نفر را در سراسر جهان از بین می‌برد.

دکتر سید کاظم فرهمند با اشاره به اینکه بیش از ۷ میلیون نفر از این مرگ‌ها ناشی از استفاده مستقیم از دخانیات است، گفت: حدود ۱.۲ میلیون نفر از افراد غیرسیگاری و غیرقلیانی در معرض دود سیگار هستند.

دکتر فرهمند اظهار کرد: در ایران هم باتوجه به مصرف بالای دخانیات از جمله قلیان که تاثیری به مراتب خطرناک‌تر از سیگار دارد و اهمیت آموزش مردم به خصوص جوانان، سوم لغایت ۱۰ خرداد به عنوان هفته بدون دخانیات در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر عوارض و مخاطرات فراوان دخانیات، مصرف هر نوع دخانیات مانند سیگار، پیپ، قلیان و چپق را برای سلامتی مضر دانست و گفت: مواد موجود در سیگار، ضربان قلب و فشار خون را بالا می‌برد و خطر سکته‌های قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد.

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بروز بیماری‌های مزمن ریوی همچون برونشیت، ابتلا به بیماری‌های لثه، خرابی دندانها، بوی بد و خشکی دهان را از دیگر عوارض استعمال دخانیات برشمرد.

دکتر فرهمند خاطر نشان کرد: با توجه به مصرف گسترده و روزافزون قلیان در سطح جهان، برای محافظت از سلامت عمومی اقدامات کنترلی سخت لازم است تا گسترش استفاده از قلیان محدود شود.

وی اعمال سیاست‌های مالیاتی بر روی همه محصولات دخانی از جمله تنباکوی قلیان، عدم معافیت بر روی واردات و فروش محصولات دخانی و قلیان‌ها و ممنوعیت عرضه و استفاده از قلیان در مکان‌های عمومی را از مهمترین این اقدامات برشمرد.

شایان ذکر است ۳ لغایت ۱۰ خرداد ماه هفته ملی بدون دخانیات و " تعهد من؛ ترک قلیان برای پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر از جمله کووید ۱۹"‏/ " تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت جوانان متعهد" ‏/ " تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت خانواده‌های مسئولیت پذیر" ‏/ " تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت قانون گذاران و دولتمردان" ‏/ " تعهد من؛ ترک قلیان با سازمان‌های مردم نهاد" ‏/ " تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت صنایع سلامت محور "‏/ " تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت نظام سلامت توانمند از عناوین روز شمار این هفته می‌باشد.

منبع: وبدا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->