شهرآرانیوز - همان طور که در سینما شاهد آثار سه گانه بزرگ و پرطرف داری مثل «پدرخوانده» یا «ماتریکس» هستیم، در دنیای بازیهای ویدئویی هم سه گانههایی هستند که طرف داران خاص خود را دارند. Mass effect یکی از همین مجموعه هاست و از سال ۲۰۰۷ که نخستین نسخه اش برای ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شد، تجربهای فراموش نشدنی را برای کاربرانش رقم زد، یک ماجراجویی پر فراز و نشیب با کاپیتان شفرد و هم تیمیهای دوست داشتنی اش که پایان آن در نسخه سوم، با اینکه به مذاق خیلیها خوش نیامد، هنوز برای طرف داران این مجموعه بازی ویدئویی خاطره انگیز است. موفقیت این مجموعه باعث شد شرکت بایوور، سازنده این بازی، تصمیم بگیرد نسخهای ریمستر شده از این سه گانه را بسازد و چند هفته پیش آن را عرضه کند. پس اگر هنوز این عنوان را تجربه نکرده اید، شاید الان بهترین زمان برای شروع ماجراجویی با کاپیتان شفرد باشد.
نجات کهکشان
در سال ۲۰۰۷ عرضه مس افکت نقطه متمایزی در دنیای بازی بود. در این بازی، شما نقش فرماندهی را ایفا میکردید که قدرت خاصی نداشت. نه توانایی مقابله در برابر گلولههای دشمنان را داشت، نه با شمشیر خود همه موجودات زنده اطراف خود را در کسری از ثانیه تکه تکه میکرد. جان شپرد فردی عادی و جزو مأموران ارشد ارتش اتحادیه بین ستارهای بود. داستان بازی درباره ریپرهاست، موجودات باستانی و قدرتمندی که طبق برخی افسانهها هر ۵۰ هزار سال اقدام به نابودی همه نژادهای برتر میکنند. در ابتدای بازی و در مأموریت شپرد در Eden Prime او تصویری از جنگی وحشتناک و کشنده در آینده نزدیک میبیند.
شپرد پس از این موضوع و در مرکز فرماندهی بین کهکشانی که نژادهای گوناگونی در آن حضور دارند، سعی در اثبات یافتههای خود دارد، اما با توجه به نبود مدرک، گفتههای او را باور نمیکنند. مراحل بعدی بازی نیز در راستای جمع آوری مدارک موثق برای اثبات اقدامات برخی افراد برای آماده سازی بازگشت ریپرهاست. به طور کلی هم در نسخه اول و هم در ۲ نسخه بعدی، محوریت داستان بر اساس تلاش شفرد برای نجات موجودات کهکشان از دست نیروهایی است که میخواهند همه نژادهای زنده را نابود کنند و دنیا را زیر سلطه خود در آورند.
به روزرسانی عنوانی خاطره انگیز
بازی Mass Effect Legendary Edition در واقع مجموعهای از بازیهای مس افکت یک، ۲ و ۳ است که همه اینها را در قالب بستهای شکیل در اختیار مخاطب قرار میدهد. شما این حق انتخاب را دارید که کارتان را از همان نسخه اول آغاز و بعد هم شخصیت خود را به نسخه بعدی منتقل کنید یا اینکه از همان ابتدا سراغ نسخه دوم یا سوم بروید. سیستم طراحی شخصیت بازی دستخوش تغییراتی شده است که هدف اصلی آن ایجاد یک نوع پیوستگی بین نسخهها ست و اتفاق مثبتی هم به شمار میرود.
در بین ۳ نسخه، مس افکت یک بیشترین حجم از تغییرات و بهبودها را داشته است که دلیل آن هم واضح است. به هر حال، قدیمیترین قسمت سه گانه برای افرادی که بخواهند سراغ نسخه اصلی اش بروند تجربه چندان دلچسبی نخواهد بود و گذشت نزدیک به ۱۴ سال از انتشار، تأثیرش را در برخی سازوکارهای بازی و صد البته جلوههای بصری اش نشان میدهد. به همین دلیل هم بایوور بیشترین تمرکز را در ریمستر کردن، روی این نسخه قرار داده و چه از حیث بصری و چه از حیث ویژگیهای مختلف گیم پلی، شاهد تغییراتی هستیم که خوشبختانه بیشتر آنها مثبت هستند.
برای نمونه، در ریمستر مس افکت یک، سیستم سنگرگیری در مقایسه با نسخه اصلی بهتر و کارآمدتر شده است. البته هنوز هم به اندازه نسخههای دوم و سوم کاربردی نیست، ولی از نسخه اصلی به مراتب بهتر است.
یک ریمستر کم نقص
آنچه که Mass Effect Legendary Edition را ارزشمند میکند و باعث میشود تجربه اش چه برای افرادی که قبلا نسخههای اصلی آن را بازی کرده اند چه برای افرادی که تا امروز سراغ این مجموعه نرفته اند جذاب باشد، نه پیشرفتهای بصری و گیم پلی بازی که روح و هسته اصلی سه گانه مس افکت است. هسته بازی نه تنها در گذر زمان از بین نرفته بلکه ارزشمندتر هم شده است.
تقریبا همه تغییراتی که بایوور در ریمستر سه گانه مس افکت اعمال کرده در راستای واقعا بهتر و قابل بازیتر کردن آنها بوده است و اگر بازیکن قدیمی این مجموعه هستید، با تغییراتی روبه رو نمیشوید که خاطره شما از بازی را خراب کند.
هم چنین ریمستر مس افکت واقعا از نظر محتوا غنی است. از یک طرف خود بازیها گیم پلیی بسیار طولانی دارند و مخصوصا اگر از آن دست کاربرانی باشید که مأموریتهای فرعی را هم جدی میگیرند، این مجموعه به راحتی صدها ساعت محتوا برایتان تدارک دیده است. علاوه بر این، حتی برای آن دسته از کاربرانی که در گذشته هر ۳ نسخه را بازی کرده اند، اینکه تقریبا همه بستههای الحاقی نسخهها در این ریمستر قرار گرفته اند، خود، عاملی است که انگیزهای دوچندان برای تجدید دیدار با آن را میدهد.
تجربهای که تکراری نمیشود
با اینکه سالها از عرضه اولین نسخه بازی میگذرد و در این بین، گیمرها تجربه بازیهایی با گرافیکهای جذاب و گیم پلی و داستانهای متنوع را داشته اند، باید گفت هنوز هم سه گانه شرکت بایوور بی نهایت سرگرم کننده و غنی است. در واقع، از زمانی که در همان نسخه اول کارتان را با فرمانده شپرد آغاز میکنید، هم چنان همه چیز درست مثل سال ۲۰۰۷ که اولین بار با شپرد و ماجراهایش همراه شدید تازه و جذاب است. روایت داستان بازی واقعا عالی است.
مخصوصا کسانی که به تجربههای علمی و تخیلی علاقه داشته باشند، جذب این حماسه فضایی خواهند شد و از سرک کشیدن به گوشه گوشه دنیای عظیم آن، صحبت کردن با شخصیتهای عجیب و غریبی که در آن ساکن هستند و درگیر شدن با خصوصیات شخصیتی پیچیده هریک از آنها هیجان زده خواهند شد. جالب این است که حتی برای کسانی که نسخه اصلی را هم تجربه کرده اند، این تجدید دیدار بسیار لذت بخش است و خیلی از شخصیتهای دوست داشتنی جهان مس افکت، از گاروس گرفته تا لیارا و بقیه، هنوز هم یکی از پرجزئیاتترین و بهترین شخصیت پردازیها را در دنیای بازیها دارند و به لطف صداپردازی بسیار خوب شپرد و بیشتر این شخصیت ها، ارتباط با آنها اثرگذارتر هم میشود. داستان کلی سه گانه نیز به اندازهای غنی و اثرگذار است که بی اغراق، هم چنان میتوان آن را جزو گستردهترین و بهترین روایتهای داستانی دانست.