سرخط خبرها

اصلاح الگوی تغذیه

  • کد خبر: ۷۰۴۵
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸
اصلاح الگوی تغذیه
بررسی اهمیت تغذیه سالم به مناسبت روز جهانی غذا

سعید جلائیان - روز ۱۶ اکتبر مصادف با ۲۴ مهر در تقویم جهانی به نام روز غذا ثبت شده است. هر سال سازمان جهانی فائو به همین مناسبت شعاری اعلام می‌کند. این سازمان و کشور‌های جهان هر ساله برای تحقق یافتن این شعار برنامه‌ریزی و اقداماتی انجام می‌دهند. شعاری که امسال از سوی این سازمان مطرح شده «اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت» است.
با توجه به شعار امسال روز جهانی غذا به مرکز بهداشت شماره ۵ رفتیم و با سیده سیمین سیدی، کارشناس بهداشت این مرکز، درباره اهمیت سلامت تغذیه به گفتگو پرداختیم.


آسیب‌های تغییرات غذایی
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شماره ۵ تغییرات عادات غذایی را یکی از عوامل اصلی معضلات تغذیه می‌داند و بیان می‌دارد: در دنیای امروز عواملی نظیر جهانی شدن و شهرنشینی باعث تغییر عادات غذایی و آسیب دیدن ما شده است. متأسفانه انسان‌ها امروزه به جای خوردن مواد غذایی مفید به استفاده از فست فودها، کنسرو‌ها و خوراکی‌های سرشار از مواد قندی و پرچرب که فاقد ارزش غذایی هستند، روی آوردند. ما با این تغییرات در واقع خودمان را از مواد غذایی مفید محروم کردیم.
وی ادامه می‌دهد: یکی از این تغییرات در نان‌های ماست که متأسفانه برای ظاهر زیبای نان سبوس گندم را از آن جدا می‌کنیم و برای ما گویا اهمیتی ندارد که با این کار در واقع نان را تسویه می‌کنیم و خود را از ویتامین‌هایی که در سبوس گندم قرار دارد محروم می‌سازیم. سیدی با انتقاد از سلیقه غذایی شهروندان اظهار می‌دارد: ما مواد غذایی مفید زیادی را در اختیار داریم، اما شهروندان این روز‌ها به استفاده از آن‌ها تمایلی ندارند و به سراغ غذا‌های فست فودی می‌روند که متأسفانه این غذا‌ها با وجودی که منویشان هر روز گسترده‌تر می‌شود، اما بیشتر آن‌ها حتی نانشان به علت تسویه شدن فاقد ارزش غذایی است.

اپیدمی شدن چاقی در جهان
وی ادامه می‌دهد: امروزه ترکیب رژیم غذایی ناسالم و بی‌تحرکی، چاقی را در بین شهروندان ما گسترش داده است. البته چاقی تنها مختص شهر ما نیست و تمام کشور‌های جهان با آن روبه رو هستند و حتی با وجودی که نزدیک به ۸۰۰ میلیون نفر از گرسنگی در جهان رنج می‌برند، حدود ۶۷۰ میلیون انسان بزرگ‌سال دچار چاقی هستند. افزون بر این تعداد ۱۲۰ میلیون دختر و پسر ۵ تا ۱۹ سال و ۴۰ میلیون کودک زیر ۵ سال در جهان اضافه وزن دارند. متأسفانه این آمار‌ها رو به افزایش است به طوری که امروزه اگر در جهان از هر ۳ نفر یک نفر به چاقی و دیگر اشکال سوءتغذیه مبتلاست، اما پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ از هر ۲ نفر یک نفر دچار چاقی یا به نوعی دچار سوءتغذیه حتی با وجود پرخوری شود.

حفظ سلامتی با مواد غذایی سالم
کارشناس تغذیه تصریح می‌کند: متأسفانه منشأ یک پنجم مرگ و میر در جهان بیماری‌هایی است که از عادت‌های ناصحیح غذایی شکل گرفتند. تمام این موارد تنها یک نکته را به ما می‌گویند و آن این است که زمانی به سلامتی دست پیدا می‌کنیم که خوراک ما حاوی تمامی مواد غذایی مورد نیاز بدنمان باشد و از لحاظ بهداشتی ایمن و مغزی باشند. میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، مغزدانه‌ها، دانه‌های غلات سبوس‌دار و غذا‌های کم چرب و کم نمک را می‌توان به عنوان غذای سالم نام برد که با بهره بردن از آن‌ها می‌توان احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با تغذیه مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و ... در امان ماند یا حداقل شانس مبتلا شدن به آن‌ها را تا حد زیادی کاهش بخشید.

انجام مشاوره با کارشناسان تغذیه
سیدی در انتها ضمن دعوت از شهروندان برای حضور در مراکز بهداشت و انجام مشاوره تغذیه می‌افزاید: در مراکز بهداشت شماره ۵ مشهد ۱۴ کارشناس تغذیه حضور دارند که شهروندان با مراجعه به مراکز بهداشت می‌توانند از تخصص کارشناسان برای دست یافتن به تغذیه سالم بهره ببرند. البته کارشناسان ما از ابتدای سال تحصیلی و به‌ویژه در مناسبت‌های مختلف نظیر روز جهانی غذا به مدارس مراجعه می‌کنند و برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها جلسات آموزشی تشکیل می‌دهند. این جلسات آموزشی کمک بسیاری به افزایش آگاهی جامعه می‌کند و سلامت جامعه را ارتقا می‌بخشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->