نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۰ + راهنما و جزئیات مشاهده «سوابق بیمه» با کدملی + مراحل و جزئیات آخرین وضعیت حقوق بازنشستگان و فوق‌العاده فرهنگیان از زبان نوبخت (۱۲ مرداد ۱۴۰۰) اعترافات قاتل سرباز دهه هشتادی کلانتری تهران + عکس «رتبه بندی معلمان»؛ جزئیات این لایحه چیست و چه زمانی اجرا می‌شود؟ (۱۲ مرداد ۱۴۰۰) روایتی از تلاش خانواده بیماران کرونایی برای تهیه اکسیژن | ایستاده درصف زندگی نوبت‌دهی واکسن کرونا برای خبرنگاران ثبت نام واکسن کرونا برای دیابتی‌ها | آدرس سایت و مراکز دیابت کشور + جزئیات ۴۰ جهش ویروس کرونا در بدن یک زن روس کشف شد ویدئو| صحبت‌های هولناک مدیرعامل بهشت زهرا(س) درباره تلفات کرونایی کرونا کاوازاکی کودکان چیست؟ | علائم ابتلا به بیماری کاوازاکی آمار کرونا در ایران ۱۱ مرداد | فوت ۴۱۱ بیمار کرونایی؛ رکورد بستری روزانه بیماران شکست راه‌های افزایش اکسیژن خون | نشانه‌های افت اکسیژن خون چیست؟ آخرین آمار کرونا تا دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ آخرین آمار واکسیناسیون کرونا تا دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ «فوق العاده ویژه معلمان» اصلاح شد | پرداخت مابه‌تفاوت با حقوق مرداد فرهنگیان (۱۱ مرداد ۱۴۰۰)
خبر فوری

بازآفرینی جشن تیرگان؛ چرا؟

  • کد خبر: ۷۰۷۹۸
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
بازآفرینی جشن تیرگان؛ چرا؟
حجت الاسلام محمدرضا زائری - پژوهشگر دینی

آیین‌های جشن و شادی در ایران باستان در آغاز هر ماه خورشیدی، هر یک با مفهوم و معنایی متفاوت و نماد‌ها و برنامه‌های گوناگون فرصتی بوده‌اند تا مردم هم ریشه‌های تعلق فرهنگی خود به این آب و خاک را محکم کنند و هم بهانه‌ای بیابند که اندوه‌ها و درد‌های طبیعی زندگی را به فراموشی بسپارند و دمی‌بی‌غم بیاسایند.


اکنون با تحولات شگرف اجتماعی و تغییرات فراوان در سبک زندگی، دیگر نشانی از آن جشن‌ها و شادی‌ها باقی نمانده است و جز عید نوروز یا جشن یلدا اثری از آن آیین‌ها نمی‌یابیم.
شاید ما در ضرورت بازآفرینی و احیای آیین‌های شادی و سرور، اتفاق نظر داشته باشیم، اما همه می‌دانیم که در شرایط زندگی امروز، دیگر احیای همه آیین‌های جشن و سرور، ضروری و ممکن نیست.


در این میان شاید بزرگداشت بلندترین روز سال و احیای جشن تیرگان، ساده‌تر و منطقی‌تر باشد تا همان‌گونه که بلندترین شب سال و جشن یلدا را با حافظ‌خوانی سپری می‌کنیم، بلندترین روز سال و جشن تیرگان را هم با سعدی‌خوانی بگذرانیم.


درباره این روز چند وجه نوشته‌اند؛ گاه از آن به نام جشن آبریزان، آبریزگان و آب‌پاشان یاد کرده و نوشته‌اند: «مردم بر یکدیگر آب می‌پاشند.»، زیرا در این روز مردم نشانی از طهارت و روشنی می‌جسته‌اند و نعمت آب را پاس می‌داشته و به آب و گلاب شست‌وشو می‌کرده‌اند.


گاه نیز آن را به کتابت و نویسندگی نسبت داده‌اند، زیرا «تیر که عطارد باشد، ستاره نویسندگان است و در این روز بود که هوشنگ، نام برادر خود را بزرگ گردانید و دهقنه را به او داد و دهقنه و کتابت یک چیز است.».


اما ابوریحان بیرونی در کتاب ماندگار خود «الآثارالباقیه» به وجه مهم‌تر و مشهورتری اشاره می‌کند که تیر افکندن آرش است: «افراسیاب، چون به ایران غلبه کرد، منوچهر از او خواست که از ایران به اندازه پرتاب یک تیر به او بدهد و آرش را که مردی بادیانت بود، حاضر کردند و به او گفت: باید این تیر و کمان را بگیری و پرتاب کنی. آرش برخاست و گفت، چون با این کمان تیر را بیندازم، پاره‌پاره خواهم شد و خود را تلف خواهم نمود، ولی من خود را فدای شما کردم و برخی گفته‌اند روز پرتاب کردن تیر، این روز بوده که روز تیر می‌باشد.»


به‌هرروی، جشن تیرگان چه تجلیل و بزرگداشت کتابت باشد و چه تکریم و نکوداشت تیرافکنی آرش و چه شست‌وشو به آب و گلاب، هر سه با خواندن و یاد کردن از نوشته‌ها و سروده‌های سعدی بزرگ هماهنگ است.


هم با کتابت تناسب دارد که سعدی استاد سخن و پیشوای کتابت است و هم به آب پاشیدن و شست‌وشو کردن که آب و گلاب گلستان و بوستان او برای نسل‌های پی‌در‌پی نشاط‌آفرین و شادی‌گستر بوده است و هم با جانی که آرش فدا کرد و مرز‌های وطن را گسترد، چنان که سعدی نیز با تیری که از کلام خود در کمان کتابت نهاد و جان خود را در آن ریخت، مرز‌های زبان و فرهنگ فارسی را در طول قرن‌ها درنوردید تا امروز به ما رسید.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}