کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود
سرخط خبرها

از اولین مجسمه‌هایی که به مشهد آمدند تا شیرهای سنگی که هنوز نگهبانان کوهسنگی‌اند

  • کد خبر: ۷۰۸۱۶
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
از اولین مجسمه‌هایی که به مشهد آمدند تا شیرهای سنگی که هنوز نگهبانان کوهسنگی‌اند
سال ۱۳۴۸ مهم‌ترین رخداد در زمینه برافراشته‌شدن یک مجسمه بی‌نظیر در مشهد رخ داد؛ نصب اولین مجسمه از فردوسی در مشهد. این شاهکار هنری را  ابوالحسن‌خان فردوسی ساخته است. او شاگرد کمال‌الملک نقاش بود. مجسمه فردوسی را برای قالب‌گیری به ایتالیا می‌فرستند و با کشتی به کشور برمی‌گردانند.

امیری | شهرآرانیوز، تاریخ ورود اولین مجسمه‌های شهری در مشهد خیلی دقیق مشخص نیست. برخی می‌گویند احتمال دارد مجسمه‌هایی که در باغ ملی (۱۳۱۰) نصب شدند اولین مجسمه‌های شهری مشهد باشند .

 

از اولین مجسمه‌ای که به مشهد آمد تا شیرهای سنگی که هنوز نگهبانان کوهسنگی‌اند

باغ ملی مشهد

 

۱۳۱۰: «زنان کوزه به‌دوش» و پیکرهایی از کودکان در باغ ملی

پیش از آن نیز مجسمه‌ها و تندیس‌هایی در باغ ملی مشهد وجود داشته است. از آنجا که باغ ملی مشهد سال ۱۳۱۰ تأسیس شده است، به‌نظر می‌رسد پیکر‌های «زنان کوزه به‌دوش» و کودکانی که به آب‌نما وصل بودند نیز در همان زمان در باغ ملی نصب شدند.

 

 

از اولین مجسمه‌ای که به مشهد آمد تا شیرهای سنگی که هنوز نگهبانان کوهسنگی‌اند

نمایی از شیرهای سنگی کوهسنگی که خاطر مشترک عکس‌های بسیاری از مشهدی‌ها و زائران امام رضا (ع) است

 

۱۳۱۰: شیر‌های سنگی خاطره‌ساز

اما اتفاق مهم دیگری که در این زمان افتاد، نصب ۲ شیر سنگی در پارک کوهسنگی مشهد بود. این شیر‌های سنگی را  شهردار میلان ایتالیا همراه با ۲ مجسمه انسان دیگر به شهردار مشهد هدیه کرد. شیر‌ها در درب ورودی کوهسنگی ایستادند و مجسمه‌های انسان کنار استخر بزرگ کوهسنگی و روبه‌روی رستوران و تالار آن قرار گرفتند.

مجسمه‌های انسان با تاج نصب‌شده بر فراز کوهسنگی، بعد انقلاب برچیده شدند، اما شیر‌های سنگی که اکنون خاطره مشترک بسیاری از مشهدی‌هاست و در آلبوم عکس خیلی‌ها جای گرفته است، هنوز هم خاطره‌سازند و به‌عنوان یادگاری در قاب دوربین‌های عکاسی قرار می‌گیرند.

 

 

از اولین مجسمه‌ای که به مشهد آمد تا شیرهای سنگی که هنوز نگهبانان کوهسنگی‌اند

اولین مجسمه از فردوسی که توسط «ابولحسن‌ صدیقی» ساخته و در آرامگاه فردوسی نصب شد

 

۱۳۴۸: شکوه اولین مجسمه فردوسی در مشهد

اما سال ۱۳۴۸ مهم‌ترین رخداد در زمینه برافراشته‌شدن یک مجسمه بی‌نظیر در مشهد رخ داد؛ نصب اولین مجسمه از فردوسی در مشهد. این شاهکار هنری را  ابوالحسن‌خان فردوسی ساخته است. او شاگرد کمال‌الملک نقاش بود. مجسمه فردوسی را برای قالب‌گیری به ایتالیا می‌فرستند و با کشتی به کشور برمی‌گردانند. این مجسمه مرمری بی‌همتا اکنون در آرامگاه فردوسی قرار دارد.

 

 

از اولین مجسمه‌ای که به مشهد آمد تا شیرهای سنگی که هنوز نگهبانان کوهسنگی‌اند

شکوه فردوسی در میدان فردوسی مشهد

 

۱۳۵۰: مجسمه فردوسی در میدان فردوسی

در کنار این‌ها، نصب مجسمه فردوسی در میدان فردوسی اتفاق هنری دیگری بود. این مجسمه را غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ ساخته بود که ابتدا در تهران قرار داشت و  سال ۵۰ در میدان فردوسی مشهد نصب شد و هویتی خاص به آن محدوده داد. در این اثر هنری استاد میرحسن ارژنگ‌نژاد و اسماعیل ارژنگ نیز همکاری داشتند.

 

از اولین مجسمه‌ای که به مشهد آمد تا شیرهای سنگی که هنوز نگهبانان کوهسنگی‌اند

شاهکاری در باغ ملک مشهد

 

۱۳۵۲: شاهکاری درباره حاج‌حسین‌خان ملک

سال ۵۲ شاهکاری دیگر در باغ ملک مشهد نصب شد و آن مجسمه برنزی حاج حسین ملک است که «بهمن محصص» آن را ساخته است. مجسمه‌ای که برخی صاحب‌نظران معتقدند باید در موزه نگهداری شود.

 

 

از اولین مجسمه‌ای که به مشهد آمد تا شیرهای سنگی که هنوز نگهبانان کوهسنگی‌اند

پرتره‌هایی با ارزش از استاد مجسمه‌ساز مشهدی

 

۱۳۵۷: پرتره‌هایی از مشاهیر خراسانی در بوستان ملت

سال ۱۳۵۷ دوازده پرتره استاد میرحسن ارژنگ‌نژاد از مشاهیر خراسانی بوستان ملت مشهد را که آن زمان مکانی بسیار معمولی و با معضلات فراوان بود، زینت داد و به محلی با نشانه‌های فرهنگی و هنری بدل کرد.

 

منبع عکس‌های قدیمی: آرشیو شخصی بهزاد چوپانکاره

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->