علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

ردپای جراحی‌های زیبایی در آرایشگاه‌های زنانه

  • کد خبر: ۷۱۶۴۷
  • ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
ردپای جراحی‌های زیبایی در آرایشگاه‌های زنانه
بعضی سالن‌های زیبایی در نبود نظارت کافی، از محدوده وظایف خودشان خارج می‌شوند و مشتریان بهای این سوداگری را می‌پردازند.

تکتم جاوید | شهرآرانیوز؛ دور سرش را باند پیچیده است؛ فاصله بین ابرو‌ها و پیشانی. چشم هایش بعد از دو روز گریه و زاری پف کرده اند و پاسخش در جواب سؤالات مداوم همکارانش، جمله‌ای است که آه از نهادشان بلند می‌کند: «مواد دست سازِ پاک کردن تاتو زدم به ابروهام، پوست صورتم سوخت.» و شروع می‌کند به تعریف کردن ماجرای خریدن یک کرم بی نام و نشان و سوختن پوست ابرو و پیشانی اش و دوروزی که به هرپزشک متخصصی التماس کرده است، تا وقت بدهد و درمانش کند. این یک داستان واقعی و سرگذشت تعداد زیادی از زنان و مردانی است که هنوز به روشی که آرایشگرشان پیشنهاد می‌کند تن می‌دهند تا زیباتر شوند، غافل از اینکه شاید یکی از این دخالت‌های پزشکی جبران ناپذیر باشد.


آرایشگرم گفت: درست استفاده نکردی! کارمند یکی از ارگان هاست. مدت‌ها پیش ابروهایش را تاتو کرده و مانند خیلی از افرادی که دیر یا زود از رنگ یا فرم تاتوی خود خسته می‌شوند، رفته بود سراغ آرایشگرش تا قبلی‌ها را پاک یا به اصطلاح خودشان «ریمو» کند و تاتوی تازه‌ای بزند. سعی دارد خودش را هم در این ماجرا مقصر جلوه بدهد؛ «دوستم گفت یک کرم دست ساز دارد که برای خیلی‌ها استفاده کرده و هیچ مشکلی ندارد. باید می‌رفتم سالن تا آن کرم را روی ابروهایم بگذارد، اما من از ترس کرونا و شلوغی آنجا زیر بار نرفتم و راضی شد تا کرم را به دست خودم بدهد که در خانه استفاده کنم، اما من همه نکته‌های او را رعایت نکردم.»

 

کرم را با خودش به خانه می‌برد و یک لایه روی ابروهایش می‌گذارد. سوختن پوست ابرو و اطرافش که شروع می‌شود با خوشحالی اینکه مقداری سوزش، طبیعی است و مواد دارد عمل می‌کند، آن میزان درد را تحمل می‌کند؛ «دوستم گفته بود برای دو دقیقه کرم را بگذارم و زود پاک کنم. به علاوه شروع کردم به ماساژ دادن که مواد تاتو زودتر پاک شود. بعد که شاکی شدم گفت تو درست استفاده نکردی؛ من تا حالا چنین مشکلی در بین مشتریانم نداشتم. گویا یکی از مواد کرم اسید میوه بوده که بدجور پوستم را سوزاند.»

 

چندلحظه‌ای طول نمی‌کشد که پوست ابرو‌ها و پیشانی اش به شدت متورم و ملتهب می‌شود، طوری که دیگر نمی‌تواند درد را تحمل کند. از دیدن چهره خودش و پوست پیشانی اش که به اندازه یک گردو بالا آمده وحشت می‌کند و خودش را می‌رساند به پزشک؛ «دکتر می‌گفت اگر فقط یک قطره داخل چشمم ریخته بود بدون شک، کور می‌شدم. هنوز بعد از دو روز پوست صورتم می‌سوزد. این مدت کارم فقط گریه کردن بوده و دعاکردن که جای این سوختگی روی صورتم نماند.»


متهمانی زیر پوست شهر

متهم اول این اتفاق را خودش می‌داند که یک ترکیب ناشناخته را به خانه آورد و امتحان کرد و بعد آرایشگری که حاضر است چنین موادی را به مشتریان بفروشد. هنوز درمانش را شروع نکرده بیش از یک میلیون تومان برای خریدن یک کرم خارجی هزینه کرده که این هزینه‌ها تا مدتی ادامه دارد. قصد شکایت از آرایشگر را هم ندارد، چون دوستش بوده و با یک عذرخواهی اشتباهش را پذیرفته است.

 

خیلی‌ها شاید به این شدت از دارو‌های دست ساز آرایشگران آسیب ندیده باشند که علت را بدانند یا شاید عوارض در کوتاه مدت خود را نشان نداده است؛ زیرا برخی حساسیت‌های پوستی در مدت طولانی خود را نشان می‌دهد. همین می‌شود که هنوز تعداد زیادی از متصدیان سالن‌های آرایشی به دخالت در امور پزشکی مشغول اند و کارشان پیگیری هم نمی‌شود.


مداخله‌های پزشکی کار غیرمجازهاست

«به آن‌ها که پروانه کسب دارند تخلفات را یادآوری کرده ایم و تعهد گرفته ایم که خدمات پزشکی ارائه نکنند. اغلب افراد متخلف مجوز ندارند.» فاطمه سالارزاده، رئیس اتحادیه صنف بانوان آرایشگر مشهد، با بیان این جمله، تأکید می‌کند نمونه‌ای را به خاطر ندارد که از آرایشگاه‌ها برای دخالت در امر پزشکی شکایت شده باشد؛ «به شکایت‌های شهروندان رسیدگی می‌کنیم، اما موردی را برای مداخلات پزشکی سراغ ندارم. آنچه داشتیم و پیگیری کردیم مربوط به کیفیت خدمات آرایش و پیرایش بوده است.»
وی درباره نحوه بازرسی‌ها یادآورمی شود: اتحادیه مدام بازرسی می‌کند و با اداره اماکن و مرکز بهداشت هم دست کم هفته‌ای دوبار به سراغ سالن‌های آرایشی می‌رویم، متخلفان را شناسایی می‌کنیم، اخطار داده می‌شود یا پلمب و به مراکز قضایی معرفی می‌شوند.


به گفته او خدماتی همچون پلکسر، خال برداری، انجام تاتو یا پاک کردن آن، تزریق بوتاکس و ژل، انواع کاشت مژه و میکرونیدلینگ باید در مطب پزشک انجام شود و آرایشگران موظف به ارائه خدمات زیبایی هستند که در ابتدای درخواست پروانه کسب، به انجام آن تعهد می‌دهند.
سالارزاده این نکته را هم اضافه می‌کند که فضای مجازی باعث شده است برخی به آسانی و بدون نیاز به پروانه کسب، اقدام به جذب مشتری و فعالیت کنند و به این دلیل که صفحه‌های مجازی شان خصوصی است، بدون اعلام شکایت، نمی‌توان آن‌ها را شناسایی کرد.


ترکیبات ناشناخته قابل اعتماد نیستند

تغییر سلیقه و دل زدگی از فرم تاتو، قرینه نبودن ابروها، بروز آلرژی و حساسیت به رنگ تاتو از جمله مواردی هستند که باعث می‌شود مشتری پس از مدتی به دنبال پاک کردن، تغییر رنگ یا تکرار تاتو برود، اما هر روشی برای پاک کردن رنگ تاتو مورد تأیید پزشکان نیست و می‌تواند عوارض دردناک و خطرناکی به همراه داشته باشد.
دکتر احمدذبیحی به عنوان یک داروساز استفاده از هر دارویی با نام دست ساز و بدون شناسنامه را رد می‌کند به این دلیل که عوارض آن ناشناخته است و نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد و همین عامل، برطرف کردن عوارض آن را مشکل‌تر خواهدکرد.


وی ادامه می‌دهد: درباره این دارو‌ها که به شکل غیرمجاز تولید و عرضه می‌شوند، به این دلیل که حجم مواد موثر و انواع آن، نامشخص است، نمی‌توانیم درباره آسیب هایش اظهارنظر کنیم. این ترکیبات اغلب از حلا ل‌های عالی به اضافه اسید‌ها ساخته‌ می‌شوند.
ذبیحی به افرادی که علاقه‌مند به تغییر تاتو یا پاک کردن آن هستند، توصیه می‌کند به پزشک متخصص مراجعه کنند یا از دارو‌های استانداردی که در داروخانه به فروش می‌رسد یا داروساز تهیه کرده است، استفاده کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->