کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

جولان عمل‌های زیبایی غیراستاندارد در سالن‌های آرایشی

  • کد خبر: ۸۵۸۶۸
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۷
جولان عمل‌های زیبایی غیراستاندارد در سالن‌های آرایشی
انجام بعضی عمل‌های زیبایی همچون تزریق ژل در صورت، بوتاکس، انجام لیزر بدن و تتو، به این دلیل که نیاز به بیهوشی ندارد و به نوعی عمل سرپایی محسوب می‌شود، باعث شده است بعضی افراد غیرمتخصص همچون سالن‌دار‌های آرایشی به خود اجازه ورود به این عرصه را بدهند. نیازی به هشدار کارشناسان علوم‌پزشکی نیست تا متوجه شویم چنین اقدامی از سوی سالن‌های آرایشی مداخله در حوزه پزشکی محسوب می‌شود و عواقب جبران‌ناپذیری دارد.

طنین همتی|شهرآرانیوز، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلیل اصلی مراجعه برخی مردم به افراد غیرمتخصص برای دریافت خدمات ترمیمی و زیبایی، از یک‌سو ناآگاهی درباره آن عمل زیبایی است و از یک‌سو به‌دلیل اعتماد به تبلیغات مراکز نامعتبر در شبکه‌های مجازی از جمله صفحات بی‌شمار شبکه اینستاگرام است.

گفته‌های بابک سلحشور، مدیر امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانون کشور، مؤید این موضوع است؛ «بسیاری از شاکیان امور زیبایی که به کمیسیون‌های پزشکی مراجعه می‌کنند، از طریق مراجع غیررسمی با مراکز خدمات زیبایی آشنا شده‌اند. او یکی از مشکلات عمده در بررسی پرونده‌های قصور پزشکی، به‌ویژه در رشته جراحی‌های پلاستیک و زیبایی را مراجعه مردم به افراد غیرمتخصص و غیرکارشناس یا مراکز نامعتبر دانسته و معتقد است دلیل اصلی مراجعه مردم به چنین جا‌هایی برای دریافت خدمات ترمیمی و زیبایی، آگاهی نداشتن آن‌ها درباره آن اقدام تشخیصی یا درمانی و نیز اعتماد به تبلیغات مطرح‌شده از مراکز نامعتبر در شبکه‌های مجازی است.»

اگرچه دریافت هزینه‌های اغلب کمتر باعث شده است بعضی از شهروندان بدون توجه به عواقب خطرناک آن به سالن‌های آرایشی مراجعه کنند، اما آمار‌های دستگاه‌های ناظر مؤید آن است که تخصص کافی نداشتن و استفاده از مواد نامرغوب و گاه تقلبی در سالن‌های آرایشی، باعث شده است شکایت‌های متعددی از تخلفات در این واحد‌ها گزارش شود.

«تزریق ژل باعث نابودی زیبایی دختر جوان شد»، «تزریق ژل در آرایشگاه باعث عفونت شدید در بدن زن جوان شد»، «عواقب جبران‌ناپذیر تزریق ژل در مکان‌های غیربهداشتی» و «تزریق ژل باعث شد زن جوان خود را به دست جراحان بسپارد تا زیبایی اولیه‌اش را به‌دست آورد». این‌ها نمونه اخباری است که می‌توان با یک جست‌وجوی کوتاه در فضای مجازی پیدا کرد؛ اخباری که هر‌کدام از تباه شدن سلامت یک فرد می‌گویند و متأسفانه با رونق گرفتن فعالیت مراکز نامعتبر در دو سال اخیر نمونه‌هایش را زیاد می‌شنویم. دنباله همین شکایت‌ها را اگر در خود مشهد هم بگیریم باز هم نمونه‌ها کم نیست.

مثل مهین‌خانم، بانوی ۵۴ ساله و بازنشسته‌ای که به تشویق و معرفی دوستانش به سالنی مراجعه کرده است که به گفته آن‌ها هم قیمت‌هایش مناسب بوده است هم کیفیت کارش. اما همه‌چیز آن‌طور که می‌گفتند پیش نرفته است؛ «دوستم آدرس پیج اینستاگرام سالن را فرستاد. عکس‌های زیبای مراجعان و تغییراتشان را که دیدم، تصمیم خودم را گرفتم که برای تزریق بوتاکس خط اخم به آنجا مراجعه کنم.»

از مرغوب و نامرغوب بودن مواد آرایشی که بگذریم، تزریق بوتاکس هم فوت‌وفن خودش را دارد. باید طوری تزریق شود تا خطوط را از بین ببرد، اما برای مهین جایی تزریق شد که عصب بالای ابرویش را فلج کرد و حالا یک ابرویش بالاتر از دیگری است. او می‌گوید: می‌دانستم دکتر‌ها برای تزریق بوتاکس بیش از یک تا دو میلیون دستمزد می‌گیرند، اما مبلغی که من برای تزریق بوتاکس به سالن‌دار پرداخت کردم ۸۰۰ هزار تومان بود. حالا که چهره‌ام را در آینه می‌بینم، می‌گویم کاش همان دو میلیون‌تومان را پرداخته بودم تا مجبور نباشم علت مشکلی را که الان دارم، به همه توضیح بدهم.»

مهسا هم داستان مشابهی دارد. او هم مشتری یکی دیگر از این سالن‌های غیرمجاز بوده است. آن‌طور که خودش می‌گوید پیش از این چندبار برای خدمات پوستی به آنجا مراجعه کرده و از کیفیت کارشان راضی بوده است. برای همین تصمیم گرفته است تزریق ژل لب‌هایش را هم به آن‌ها بسپارد. او می‌گوید: مسئول سالن به من اطمینان داد که مدرک حرفه‌ای تزریق دارد و برای همه آشنا‌ها و فامیل خودش تزریق ژل انجام داده است. از آن‌طرف من هم تزریق ژل را به‌حدی دست‌کم گرفته بودم که فکر می‌کردم کار مهمی نیست و یک چیز پیش‌پاافتاده است.

مهسا تزریق ژل را که انجام داده، از شدت درد خواب و آسایش نداشته است و همان‌شب آن‌قدر صورتش دردناک می‌شود که به درمانگاه مراجعه می‌کند تا با مسکن قوی قدری از دردش کاسته شود. او روز بعد این موضوع هم از متخصص پوست وقت گرفته است تا ژل‌های تزریق‌شده در آرایشگاه را از لب‌هایش تخلیه کند

 

 

انجام تزریقات در آرایشگاه‌های زنانه مداخله پزشکی است

رئیس اتحادیه صنف بانوان آرایشگر مشهد درباره ورود برخی سال‌دار‌ها به حوزه عمل‌های زیبایی به صراحت می‌گوید: انجام تزریقات ژل و زیبایی در آرایشگاه‌های زنانه به دلیل اینکه مداخله پزشکی محسوب می‌شود ممنوع است.

فاطمه سالارزاده هشدار می‌دهد با توجه به اینکه بعضی از این عمل‌ها زیرزمینی انجام می‌شود، خود شهروندان باید هوشیار باشند و به چنین مراکزی که کار تخصصی‌شان چیز دیگری است، اصلا مراجعه نکنند.

به گفته او اتحادیه و نیروی انتظامی تذکر‌های لازم را به سالن آرایشی زنانه داده‌اند که به‌هیچ‌وجه این‌عمل‌ها را انجام ندهند.

سالارزاده تأکید می‌کند: فقط آن دسته خدمات آرایشی که مجوزشان از فنی‌وحرفه‌ای صادر شده است در آرایشگاه‌های زنانه، "اجازه انجام" دارند و خدمات و عمل‌هایی، چون تزریق زیبایی لب و صورت و لیزر بر روی بدن، به‌هیچ‌وجه نباید در سالن آرایشی انجام شود.

رئیس اتحادیه صنف بانوان آرایشگر مشهد با اشاره به جریمه بالای چنین تخلفی اضافه می‌کند: انجام این کار‌ها مداخله پزشکی محسوب می‌شود و شهروندان نباید به‌دلیل مناسب بودن هزینه‌های آن به مراکز نامعتبر اعتماد کنند.

او در پاسخ اینکه بیشترین تخلف سالن‌های آرایشی به چه موضوعی اختصاص دارد، می‌گوید: باتوجه به افزایش قیمت مواد آرایشی، بیشتر شکایت‌های ما مربوط به گران‌فروشی است که البته همان‌طور که سالن‌دار‌ها می‌گویند قیمت مواد اولیه بسیار بالاست و آن‌ها هم ناچارند قیمت خدمات خود را تغییر دهند

 

تزریق ژل و عمل زیبایی در آرایشگاه‌های زنانه مداخله پزشکی محسوب می‌شود

اگرچه شکایت‌ها از انجام عمل‌های زیبایی در آرایشگاه‌ها به اتحادیه صنف بانوان آرایشگر مشهد ارجاع نمی‌شود، اما سالارزاده هم از آمار چنین شکایت‌ها و تخلفاتی ندارد. براساس بخش‌نامه‌های صادرشده، آرایشگاه‌ها فقط باید در حوزه آرایشی به بانوان خدماتی را ارائه کنند؛ خدماتی، چون آرایشگری، شینیون مو، کوتاهی مو، اصلاح صورت، فر یا صاف کردن مو، اپیلاسیون و فقط بعضی از واحد‌ها که دارای مجوز وزارت بهداشت هستند، می‌توانند ترمیم (تاتو) مو و ابرو را هم انجام دهند.

اگرچه بازرسان اصناف در بازرسی‌های دوره‌ای از آرایشگاه‌های زنانه بازدید می‌کنند تا تخلفات صنفی و بهداشتی این واحد‌ها را بررسی کنند و نتایج آن را حسب مورد به اداره صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه‌های صنفی یا ادارات تعزیرات حکومتی ارائه کنند، اما از شرایط موجود چنین برمی‌آید که این نظارت‌ها یا کافی نیست یا قوانین موجود برای رسیدگی به آن‌ها کافی و کارساز نیست.

افزایش تقاضا و ورود آرایشگران

دنباله تخلفات سالن‌های آرایشی را در صحبت با مسئول واحد شکایات معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد پی می‌گیریم. شیرمحمدی در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: با توجه به افزایش تقاضای روزانه در مراقبت‌های پوستی، شاهد فعالیت افرادی غیر از پزشکان و گروه‌های پیراپزشکی در این زمینه هستیم و گزارش‌هایی از فعالیت‌های زیبایی در سالن‌های زیبایی بانوان از جمله انجام ژل، بوتاکس، لیزر و حتی خال‌برداری داریم که گاه منجر به عوارض و شکایت در مراجع قضایی شده است.

توصیه او برای متقاضیان گیرنده خدمت در زمینه مراقبت‌های پوستی این است که حتما به مراکز مجاز و پروانه‌دار دانشگاه فردوسی و مطب پزشکان مراجعه داشته باشند و صرف به‌دلیل مناسب بودن قیمت خدمات به مراکز غیرمجاز مراجعه نکنند.

او تأکید می‌کند: در سالن زیبایی فقط ارائه خدمات آرایش و پیرایش مجاز است و اقدامات درمانی مجاز نیست.

شیرمحمدی اضافه می‌کند: ما شاهد استفاده غیرمجاز از دستگاه پلکسر در برخی سالن‌های زیبایی هستیم که کارش انجام عملیات زیبایی مثل لیفت در اطراف چشم و پلک‌هاست. متأسفانه شاهد تبلیغات گسترده‌ای هم برای استفاده از این دستگاه در سالن‌ها هستیم.

او تزریق ژل، مزوتراپی، خال‌برداری، انجام لیزر و حتی تبلیغ دستگاه‌های لیزر خانگی را مستلزم انجام در مراکز مجاز مثل کلینیک‌های پوست می‌داند و تصریح می‌کند: حتی سلاریوم و برنزه کردن پوست هم در برخی سالن‌های مشهد انجام می‌شود که طبیعتا غیرمجاز است.

 مسئول واحد شکایات معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد تأکید می‌کند که مراجعه‌کنندگان اگر برای دریافت خدمات زیبایی به سالنی مراجعه کردند و آنجا پزشکی حضور نداشت و پروانه‌اش هم بر روی دیوار نصب نبود، از انجام این خدمات صرف نظر کنند.

او ادامه می‌دهد: در صورت انجام عمل‌های زیبایی در مراکز غیرمجاز و مواجهه با هرگونه عارضه به مراجع قضایی مراجعه کنید و طرح شکایت داشته باشید.

توصیه جدی او این است که مردم به‌خاطر قیمت به این مراکز مراجعه نکنند؛ زیرا سلامتی خیلی مهم‌تر از مسائل اقتصادی است

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->