تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟
سرخط خبرها

خطا‌هایی که تمامی ندارد

  • کد خبر: ۷۱۹۵۰
  • ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
خطا‌هایی که تمامی ندارد
ارژنگ حاتمی - سردبیر روزنامه شهرآرا

لازم نیست دنبال عیب و ایراد دیگری بگردید، همه‌چیز مثل روز روشن است. «خطای انسانی» آشکارترین دلیل هر حادثه در ایران است که نیازی به مصاحبه هیچ مسئول و نهادی هم برای توضیح افکار عمومی ندارد.
اما آن چیزی که از خطای انسانی در ذهن مسئولان است، با چیزی که ما درباره خطای انسانی در ذهن داریم، زمین تا آسمان فرق دارد.
از نظر نگارنده خطای انسانی اشتباه راننده اتوبوس نیست، خطا انتخاب آن اتوبوس است. فراتر از آن خطا، انتخاب عیسی کلانتری به‌عنوان رئیس سازمان محیط زیست است.


در همه این سال‌ها نشستن و هیچ‌کاری‌نکردن کلانتری بار‌ها مورد عتاب دوستداران محیط زیست قرار گرفت، اما حالا چگونگی همین نشستن نیز چونان ویترینی، نمایانگر همه فعالیت‌های این سال‌هایش شده است.
او را روی همان صندلی، کنار پرندگان میان‌کاله گذاشتند و بردندش به عمق جنگل‌ها و او باز شاهد قطع‌کردن درختان و زمین‌خواری‌ها، روی همان صندلی و با همان حالت نشسته است.
کلانتری را می‌توان با صندلی‌اش به هرجایی برد، برایش چندان اهمیتی ندارد که بعد از واکنش‌های فضای‌مجازی هم عذرخواهی کند. برای او مهم همین صندلی‌اش است، صندلی را از این‌گونه مدیران نگیرید.
خطای انسانی دیگر، گفته‌های استاندار آذربایجان‌غربی است که این‌گونه حوادث را طبیعی قلمداد می‌کند و دوباره دل بسیاری از هم‌وطنان را می‌آزارد.


این اتفاق‌ها را که می‌بینم، برایم این پرسش پیش می‌آید که مشاوران مسئولان عزیز چرا به آن‌ها مشورت نمی‌دهند؟ آیا اصلا مشاوری دارند؟ آیا یکی از آن چهارپنج نفری که دست‌به‌سینه در کنار کلانتری بودند، به ذهنشان نمی‌رسید به او بگویند در حضور چند خانم درست بنشین؟ اگر به واقع ایشان به‌گفته دکتر سپنجی، جراحی دیسک کمر کرده است، بهتر نبود قبلش از خانم‌ها به‌دلیل شکل نشستنش عذرخواهی کند؟ اصلا آن‌موقع به ذهنشان نرسید بعدش که افکار عمومی را پریشان دیدند، عذرخواهی کنند؟ اصلا افکار عمومی برای ایشان و سازمانشان اهمیت دارد؟
به راستی کسی نبود که به آقای استاندار آذربایجان‌غربی بگوید برخی مواقع سخن‌نگفتن بهتر از هرحرفی‌زدن است؟


و به‌ناگاه ضربه دوم وارد شد. ۵سرباز در حادثه‌ای دیگر در یزد کشته شدند و دوباره مسئله تغییر کرد. برخی می‌گفتند عدالت رسانه‌ای چه می‌شود؟ چرا فقط از فوت خبرنگار‌ها می‌گویید؟
دراین‌میان همه ما فراموش می‌کنیم که مشکل اصلی نه چگونگی نشستن فلان مسئول است و نه حرف‌های فلان استاندار، مشکل نه نبود اتوبوس وی‌آی‌پی برای خبرنگاران است و نه نبود عدالت رسانه‌ای، مشکل اصلی آن است که جاده‌ها و وضعیت وسایل حمل‌ونقل در کشور در شأن مردم ایران نیست که این خودش بزرگ‌ترین محصول خطای انسانی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->