نخستین پرواز مشهد به کویته؛ گامی مؤثر در توسعه روابط ایران و پاکستان آخرین وضعیت تردد و تصادفات در مسیر‌های منتهی به مرز‌های خروجی اربعین مصدومیت ۹ نفر در تصادف شبانه در محور نیشابور - مشهد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) ۳۰ مصدوم در پی خروج قطار از ریل در مسیر کرمان _ زرند (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) مأمور پلیس آستانه اشرفیه در درگیری با قاتل مسلح به شهادت رسید (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) قطار تهران - کرمان از ریل خارج شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت‌جام خسارت نداشت (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت جام را لرزاند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۴ شرور تهران با شلیک پلیس دستگیر شدند زلزله تهران را لرزاند | واکنش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به اعلام نشدن زمین لرزه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) کلثوم اکبری قاتل ۱۱ شوهر در دادگاه | ماجرای قتل‌ها چه بود؟ نوروفیدبک برای چه کسانی مناسب است - 5 متخصص زبده نوروفیدبک قوچان، خنک‌ترین شهر ایران در بامداد امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) غرب استان تهران لرزید (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) تسکین درد‌های معده و روده با این دانه تابستانی استفاده از دم‍پایی در پیاده روی اربعین مناسب نیست هشدار وزارت بهداشت نسبت به مخاطرات تابش مستقیم نور خورشید شرایط دریافت مستمری توسط بازماندگان + نحوه محاسبه میزان مستمری تمامی امتحانات علوم پزشکی دانشگاه آزاد حضوری شد وزیر آموزش و پرورش در مشهد: شهادت حق شهید کاظمی بود و حیف بود که این مقام نصیب او نشود ۷ زائر ایرانی در تصادف ون با تریلی در ناصریه عراق مصدوم شدند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۵۷۰۰ مجروح در جنگ اخیر | وزیر بهداشت خواستار پیگیری بین‌المللی جنایات رژیم صهیونیستی شد شروع اعزام‌های حج عمره از ابتدای شهریور | حضور پررنگ بانوان در لیست زائران وزیر آموزش و پرورش: بازنشستگان ۱۴۰۳ در اولویت پرداخت پاداش قرار دارند | پیگیری قرارداد کار معین معلمان خرید خدمات بیشترین علت نیاز زائران به امدادرسانی در پیاده‌روی اربعین، تصادفات جاده‌ای است پیش‌بینی هواشناسی امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | کاهش نسبی دما در شمال و غرب کشور سازمان هواپیمایی کشوری درباره‌ی تهیه بلیت پرواز‌های اربعین اطلاعیه صادر کرد آیا شیرین‌کننده‌های غذایی، بلوغ را در کودکان تسریع می‌کنند؟ چگونه احساس تشنگی را در پیاده‌روی اربعین کاهش دهیم؟
سرخط خبرها

خطا‌هایی که تمامی ندارد

  • کد خبر: ۷۱۹۵۰
  • ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
خطا‌هایی که تمامی ندارد
ارژنگ حاتمی - سردبیر روزنامه شهرآرا

لازم نیست دنبال عیب و ایراد دیگری بگردید، همه‌چیز مثل روز روشن است. «خطای انسانی» آشکارترین دلیل هر حادثه در ایران است که نیازی به مصاحبه هیچ مسئول و نهادی هم برای توضیح افکار عمومی ندارد.
اما آن چیزی که از خطای انسانی در ذهن مسئولان است، با چیزی که ما درباره خطای انسانی در ذهن داریم، زمین تا آسمان فرق دارد.
از نظر نگارنده خطای انسانی اشتباه راننده اتوبوس نیست، خطا انتخاب آن اتوبوس است. فراتر از آن خطا، انتخاب عیسی کلانتری به‌عنوان رئیس سازمان محیط زیست است.


در همه این سال‌ها نشستن و هیچ‌کاری‌نکردن کلانتری بار‌ها مورد عتاب دوستداران محیط زیست قرار گرفت، اما حالا چگونگی همین نشستن نیز چونان ویترینی، نمایانگر همه فعالیت‌های این سال‌هایش شده است.
او را روی همان صندلی، کنار پرندگان میان‌کاله گذاشتند و بردندش به عمق جنگل‌ها و او باز شاهد قطع‌کردن درختان و زمین‌خواری‌ها، روی همان صندلی و با همان حالت نشسته است.
کلانتری را می‌توان با صندلی‌اش به هرجایی برد، برایش چندان اهمیتی ندارد که بعد از واکنش‌های فضای‌مجازی هم عذرخواهی کند. برای او مهم همین صندلی‌اش است، صندلی را از این‌گونه مدیران نگیرید.
خطای انسانی دیگر، گفته‌های استاندار آذربایجان‌غربی است که این‌گونه حوادث را طبیعی قلمداد می‌کند و دوباره دل بسیاری از هم‌وطنان را می‌آزارد.


این اتفاق‌ها را که می‌بینم، برایم این پرسش پیش می‌آید که مشاوران مسئولان عزیز چرا به آن‌ها مشورت نمی‌دهند؟ آیا اصلا مشاوری دارند؟ آیا یکی از آن چهارپنج نفری که دست‌به‌سینه در کنار کلانتری بودند، به ذهنشان نمی‌رسید به او بگویند در حضور چند خانم درست بنشین؟ اگر به واقع ایشان به‌گفته دکتر سپنجی، جراحی دیسک کمر کرده است، بهتر نبود قبلش از خانم‌ها به‌دلیل شکل نشستنش عذرخواهی کند؟ اصلا آن‌موقع به ذهنشان نرسید بعدش که افکار عمومی را پریشان دیدند، عذرخواهی کنند؟ اصلا افکار عمومی برای ایشان و سازمانشان اهمیت دارد؟
به راستی کسی نبود که به آقای استاندار آذربایجان‌غربی بگوید برخی مواقع سخن‌نگفتن بهتر از هرحرفی‌زدن است؟


و به‌ناگاه ضربه دوم وارد شد. ۵سرباز در حادثه‌ای دیگر در یزد کشته شدند و دوباره مسئله تغییر کرد. برخی می‌گفتند عدالت رسانه‌ای چه می‌شود؟ چرا فقط از فوت خبرنگار‌ها می‌گویید؟
دراین‌میان همه ما فراموش می‌کنیم که مشکل اصلی نه چگونگی نشستن فلان مسئول است و نه حرف‌های فلان استاندار، مشکل نه نبود اتوبوس وی‌آی‌پی برای خبرنگاران است و نه نبود عدالت رسانه‌ای، مشکل اصلی آن است که جاده‌ها و وضعیت وسایل حمل‌ونقل در کشور در شأن مردم ایران نیست که این خودش بزرگ‌ترین محصول خطای انسانی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->