۱۳ فروردین، از افسانه پوریم تا جشن طبیعت ماهی های قرمز را فردا در رودخانه ها رها نکنید!+ویدئو تردد از تهران به شمال ممنوع شد (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) مقصران سانحه واژگونی اتوبوس کرمان _ مشهد شناسایی شدند ماجرای فرود اضطراری هواپیمای کویتی در فرودگاه زاهدان چه بود؟ ترافیک سنگین در جاده‌های شمال (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) شمار جان‌باختگان ناشی از تصادفات در نوروز ۱۴۰۴، به ۷۰۴ نفر رسید (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) پایان گروگان‌گیری پدر آیسان اسلامی بلاگر معروف پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی برای ۱۲ و ۱۳ فروردین ۱۴۰۴ یک کنشگر محیط زیست: مردم در سیزده‌به‌در، جز ردپا چیزی در طبیعت باقی نگذارند آغاز موج بازگشت مسافران نوروزی | احتمال اعمال محدودیت‌های مقطعی در محور‌های شمالی پیش‌بینی بارش باران قابل ملاحظه در برخی نقاط کشور (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) کاهش ۱۵ درصدی آمار فوتی‌ها در تصادفات نوروزی خراسان رضوی (۱۱ فروردین ۱۴۰۴) سه تصادف پیاپی در خراسان رضوی با ۱۶ مصدوم | ۲ مصدوم با بالگرد به بیمارستان منتقل شدند (۱۱ فروردین ۱۴۰۴) توضیحات رئیس پلیس راهور فراجا درباره حادثه اتوبوس کرمان-مشهد آمار تلفات زلزله میانمار از ۲ هزار نفر عبور کرد بازگشایی دوطرفه جاده کرج - چالوس (۱۱ فروردین ۱۴۰۴) صدور هشدار هواشناسی در پی پیش‌بینی رگبار باران در برخی نقاط خراسان رضوی (۱۱ فروردین ۱۴۰۴) جست‌و‌جو‌های آنلاین ایرانی‌ها در سال ۱۴۰۳؛ پژواکی از بحران‌ها و آرزو‌های یک ملت مرحله دوم ثبت‌نام کنکور ۱۴۰۴ از ۱۶ فروردین آغاز می‌شود+ جزئیات اشغال ۹۰ درصدی هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی در ایام نوروز | حدود ۱۰ درصد افزایش سفر‌ها به مشهد را خواهیم داشت ورود بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر و مسافر به خراسان رضوی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (دوشنبه، ۱۱ فروردین ۱۴۰۴) | ماندگاری هوای گرم تا پایان هفته پیش‌بینی بارش باران در برخی نقاط کشور (۱۱ فروردین ۱۴۰۴) مراقب باشید؛ «آنفلوانزای معده» در کمین سلامتی درمان سرطان خون در کودکان و شانس بهبودی تا ۹۰ درصد کبد چرب؛ مهمانی خاموش که بی‌صدا پیشروی می‌کند! چگونه کودکان را به خوردن میوه علاقه‌مند کنیم؟ تعیین تکلیف نحوه فروش اینترنتی دارو در ۱۴۰۴ رانندگان مصرف غذا‌های پُرچرب و سنگین در سفر را محدود کنند
سرخط خبرها

خطا‌هایی که تمامی ندارد

  • کد خبر: ۷۱۹۵۰
  • ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
خطا‌هایی که تمامی ندارد
ارژنگ حاتمی - سردبیر روزنامه شهرآرا

لازم نیست دنبال عیب و ایراد دیگری بگردید، همه‌چیز مثل روز روشن است. «خطای انسانی» آشکارترین دلیل هر حادثه در ایران است که نیازی به مصاحبه هیچ مسئول و نهادی هم برای توضیح افکار عمومی ندارد.
اما آن چیزی که از خطای انسانی در ذهن مسئولان است، با چیزی که ما درباره خطای انسانی در ذهن داریم، زمین تا آسمان فرق دارد.
از نظر نگارنده خطای انسانی اشتباه راننده اتوبوس نیست، خطا انتخاب آن اتوبوس است. فراتر از آن خطا، انتخاب عیسی کلانتری به‌عنوان رئیس سازمان محیط زیست است.


در همه این سال‌ها نشستن و هیچ‌کاری‌نکردن کلانتری بار‌ها مورد عتاب دوستداران محیط زیست قرار گرفت، اما حالا چگونگی همین نشستن نیز چونان ویترینی، نمایانگر همه فعالیت‌های این سال‌هایش شده است.
او را روی همان صندلی، کنار پرندگان میان‌کاله گذاشتند و بردندش به عمق جنگل‌ها و او باز شاهد قطع‌کردن درختان و زمین‌خواری‌ها، روی همان صندلی و با همان حالت نشسته است.
کلانتری را می‌توان با صندلی‌اش به هرجایی برد، برایش چندان اهمیتی ندارد که بعد از واکنش‌های فضای‌مجازی هم عذرخواهی کند. برای او مهم همین صندلی‌اش است، صندلی را از این‌گونه مدیران نگیرید.
خطای انسانی دیگر، گفته‌های استاندار آذربایجان‌غربی است که این‌گونه حوادث را طبیعی قلمداد می‌کند و دوباره دل بسیاری از هم‌وطنان را می‌آزارد.


این اتفاق‌ها را که می‌بینم، برایم این پرسش پیش می‌آید که مشاوران مسئولان عزیز چرا به آن‌ها مشورت نمی‌دهند؟ آیا اصلا مشاوری دارند؟ آیا یکی از آن چهارپنج نفری که دست‌به‌سینه در کنار کلانتری بودند، به ذهنشان نمی‌رسید به او بگویند در حضور چند خانم درست بنشین؟ اگر به واقع ایشان به‌گفته دکتر سپنجی، جراحی دیسک کمر کرده است، بهتر نبود قبلش از خانم‌ها به‌دلیل شکل نشستنش عذرخواهی کند؟ اصلا آن‌موقع به ذهنشان نرسید بعدش که افکار عمومی را پریشان دیدند، عذرخواهی کنند؟ اصلا افکار عمومی برای ایشان و سازمانشان اهمیت دارد؟
به راستی کسی نبود که به آقای استاندار آذربایجان‌غربی بگوید برخی مواقع سخن‌نگفتن بهتر از هرحرفی‌زدن است؟


و به‌ناگاه ضربه دوم وارد شد. ۵سرباز در حادثه‌ای دیگر در یزد کشته شدند و دوباره مسئله تغییر کرد. برخی می‌گفتند عدالت رسانه‌ای چه می‌شود؟ چرا فقط از فوت خبرنگار‌ها می‌گویید؟
دراین‌میان همه ما فراموش می‌کنیم که مشکل اصلی نه چگونگی نشستن فلان مسئول است و نه حرف‌های فلان استاندار، مشکل نه نبود اتوبوس وی‌آی‌پی برای خبرنگاران است و نه نبود عدالت رسانه‌ای، مشکل اصلی آن است که جاده‌ها و وضعیت وسایل حمل‌ونقل در کشور در شأن مردم ایران نیست که این خودش بزرگ‌ترین محصول خطای انسانی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->