سرخط خبرها

میهمان داریم

  • کد خبر: ۷۳۲۴
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
میهمان داریم
خادمان افتخاری منطقه برای میزبانی از زائران مشهد الرضا (ع) آماده می‌شوند
فاطمه سیرجانی
خبرنگار شهرآرا محله
«با باز شدن در اتوبوس و نمایان شدن اولین زائر، صدای سلام و صلوات بلند می‌شود. زائرانی که به شوق بودن درحریم یار و برای عزاداری شهادت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) صد‌ها کیلومتر را پیاده طی کرده‌اند تا در روز‌های آخر ماه صفر مشهدالرضا (ع) باشند. چهره‌های خسته و پا‌های آبله بسته، خبر از سفری سخت و راهی دور می‌دهد. بوی اسپند فضا را پر می‌کند با پیاده‌شدن آخرین زائر، چاووش‌خوان‌ها آواز سر می‌دهند تا در همین آغاز راه، خاطره خوبی از سفر در ذهن زائران پیاده امام‌خوبی‌ها به یادگار بماند.»
 صحنه‌هایی که ما مشهدی‌ها خوب با آن آشنا هستیم. این حضور پر شور است که هر سال در دهه آخر صفر، شاهد آماده‌شدن خیلی‌ها برای پذیرایی از زائران و عزاداران امام‌رضا (ع) در شهر و دیارمان هستیم. امسال نیز همچون سال گذشته هنرستان محدث محله وحید میزبان زائران پیاده‌ای است که قرار است در ۳ روز آخر ماه صفر مشهد باشند. برنامه استقبالی که با همراهی و مشارکت مر‌کز نیکوکاری مطهری و هنرستان محدث در روز‌های آخر این ماه اجرایی خواهد شد.

چهارمین سال اجرا
مدیر مرکز نیکوکاری در همین‌باره با بیان اینکه خیریه مطهری از سال ۱۳۹۲ زیر نظر کمیته امداد امام‌خمینی (ره) آغاز به کار کرده است، می‌گوید: «اگرچه هدف این مرکز بیشتر کمک به معیشت نیازمندان، اعم از بانوان سرپرست خانوار، ایتام و‌... است؛ اما چند سالی است با توجه به حجم گسترده زائران پیاده‌ای که از اقصی نقاط کشور به ویژه روستا‌ها و شهرستان‌های اطراف به مشهد می‌آیند، به پیشنهاد مدیرکل کمیته امداد و با همراهی هیئت متوسلان جوادالائمه (ع) استقبال از زائران پیاده آغاز شد.»
عبدالهی توضیح می‌دهد، امسال برای چهارمین سال متوالی است که خیریه استقبال از عزاداران دهه آخر ماه صفر را در برنامه دارد. معمولا محل اسکانی که برای زائران در نظر گرفته می‌شود، مدارس، حسینیه‌ها و تکایا هستند. نزدیکی به حرم‌مطهر از اولویت‌های این انتخاب است؛ از همین‌رو امسال برای دومین سال متوالی هنرستان محدث در محله وحید در نظر گرفته شده است و ۳‌شبانه روز اسکان، همراه با صبحانه، ناهار و شام برای زائران برنامه‌ریزی شده است.
به گفته مدیر خیریه، خادمانی که این ایام درباره آماده‌سازی فضای مدرسه برای اسکان موقت زائران، پخت و آماده‌سازی غذا و ... خدمت می‌کنند همه افتخاری حضور دارند: «سال اول در دبیرستانی در محله حر‌عاملی اقامت داشتیم، برنامه‌ریزی انتخاب محل اسکان با هیئت متوسلین جوادالائمه (ع) است که با آموزش‌و‌پرورش رایزنی می‌کنند و بعد از مشخص شدن مدرسه، به ما اعلام می‌شود.»

خادمان خیریه در کنار محلی‌ها
عبدالهی درباره میهمانانی که قرار است این منطقه پذیرای حضورشان باشد، می‌گوید: «سال گذشته زائران در قالب ۳ کاروان از شهرستان سرخس بودند، اما امسال از سمت خراسان‌شمالی و حتی از استان‌های گلستان و مازندران هم احتمالا پذیرش کاروان داشته باشیم.»
به گفته وی، خادمیاران، نیرو‌های افتخاری هستند که از چند روز مانده به آمدن میهمانان مهیا می‌شوند: «حدود ۲۰ خادمیار از چند روز مانده به اسکان زائران در محل حضور دارند. خادمان در این برنامه، هم افراد محلی و هم دوستان ما در مرکز خیریه هستند. در مدت استقرار زائران، شبانه‌روزی آماده خدمت‌رسانی به آنان هستیم. خدمات‌پزشکی، حضور روان‌شناس، ماساژور و. همه افتخاری است. افزون بر خدماتی که عنوان شد، برنامه چاووشی‌خوانی و مداحی در لحظه ورود زائران اجرا می‌شود تا با خاطره‌خوبی همراه باشد.»

میزبانی در ورودی مشهد_ نیشابور
در کنار میزبانی داخل منطقه، خادمانی از محله گلشور، در ورودی مسیر مشهد-نیشابور با زدن ایستگاه صلواتی به استقبال زائران‌پیاده می‌روند.
ابوالقاسم شم آبادی، امام جماعت مسجد امام‌جعفر‌صادق (ع)، که از اعضای شورای اجتماعی محله گلشور است، در‌باره این حرکت مردمی محله می‌گوید: «۴ سال قبل موضوع استقبال از زائران پیاده یکی از ورودی‌های مشهد در شورای اجتماعی محله گلشور مطرح شد. پیشنهادی که به تصویب اعضای حاضر در جلسه رسید و با  اختصاص بودجه‌ای ۸۰۰ هزار تومانی اجرایی شد.»
به گفته وی آغاز این حرکت در شورای اجتماعی زده شد و امسال پنجمین سال است که قرار است در ۳ روز آخر ماه صفر در مسیر ورودی مشهد- نیشابور برای خدمت رسانی و زدودن غبار از تن زائران پیاده حضرت، به استقبال آن‌ها بروند.»
امام جماعت مسجد امام جعفر‌صادق (ع) شوق حضور در این ایستگاه صلواتی را دور از انتظار توصیف می‌کند و می‌گوید: «روز اول گمان نمی‌کردیم سال‌های بعد که حمایتی نیست، همچنان پرشور باشد، در‌حالی‌که از یک‌ماه قبل برپایی ایستگاه، ظرفیت برای ثبت‌نام خادمیاران به اتمام رسیده است. به لطف خدا برای پذیرایی از زائران و عزاداران ایام دهه صفر نذورات درخور می‌رسد.»
 جمع شدن مبلغی بیش از ۳۰ میلیون تومان نذورات و خیرات مردمی و آمادگی و ثبت‌نام بیش از ۱۰۰ خادمیار برای خدمت در ایستگاه صلواتی محله گلشور، این نوید را می‌دهد که در شهر امام مهربانی، مهربانی کم نیست.  در این ایستگاه در ورودی نیشابور- مشهد قرار است خدمات رایگانی، چون پزشکی، ماساژ، روان‌شناسی، آرایشگری، آشپزی و ...  ارائه شود. معامله‌ای که یک طرف آن مردم و یک طرفش خداست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->