سرخط خبرها
رئیس شورای اجتماعی محلات

اعضای شورای محلات باید کارآمد باشند/ همه معابر خاکی آسفالت می‌شود

  • کد خبر: ۲۹۴۴۶
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
اعضای شورای محلات باید کارآمد باشند/ همه معابر خاکی آسفالت می‌شود
تقریباً در محلاتی که شورای اجتماعی تشکیل شده است، افراد علاقه‌مند به مشارکت اجتماعی یکدیگر را پیدا کرده‌اند.
فاطمه سیرجانی - خبرنگار شهرآرا محله
تقریباً در محلاتی که شورای اجتماعی تشکیل شده است، افراد علاقه‌مند به مشارکت اجتماعی یکدیگر را پیدا کرده‌اند و افراد متخصص و تحصیل‌کرده وارد کار شده‌اند و فعالانه در شورا حضور دارند. با وجود حضور دستگاه‌هایی مانند آموزش‌وپرورش، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم‌پزشکی و نهاد‌های دیگر هم‌افزایی در حل مسائل محلات ایجاد می‌شود و با کاهش روند مراحل اداری، مشکلات محلات سریع‌تر حل خواهد شد.
انتخاب روح‌الله قاسم‌زاده، جوان توانمند و خوش‌فکر از بین نماینده‌های شورای اجتماعی محله وحید به‌عنوان رئیس شورا‌های اجتماعی محلات مشهد، اتفاق مبارکی است که ما را به آینده روشن این محله خوش‌بین می‌کند. درباره این انتخاب خیلی کوتاه با وی همراه شدیم.  

لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از چه سالی و با چه هدفی با شورا‌های اجتماعی محلات همکاری می‌کنید؟
 من متولد سال ۱۳۷۱ در محله وحید و ساکن همین محله هستم. دانش‌آموخته رشته علوم‌تربیتی از دانشگاه فردوسی هستم و اکنون علاوه بر ریاست شورا‌های اجتماعی محلات، مدیریت اداره اجتماعی سازمان بازآفرینی را بر عهده دارم. سال دوم دانشجویی بودم که با هدف برداشتن گامی برای ایجاد تحول در محله پیش‌قدم شدم و به عضویت شورای اجتماعی محله وحید درآمدم. البته حضورم در طول این سال‌ها مستمر نبود، اما از سال گذشته و دور جدید برگزاری شورا‌ها که انتخاباتی برگزار شد، به‌عنوان نماینده ساکنان محله برگزیده شدم و کار را با دلگرمی بیشتری دنبال کردم.

 • جای خوشحالی دارد که شورای محلات تدوین سند توسعه محله را آغاز کرده‌اند.
همین‌طور است. شور و مشورت درباره تاریخچه، شاخصه‌ها و ظرفیت‌های محله مسائل و مشکلات محله را در حوزه عمرانی، خدمات‌شهری، آموزش، فرهنگی‌اجتماعی، سلامت، امنیت و مانند این‌ها مشخص می‌کند. اعضا برای حل این مسائل و مشکلات به‌صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کنند و وظایف بین دستگاه‌های مختلف تقسیم می‌شود.

بزرگ‌ترین دستاوردی را که به‌تازگی در محله ساکن در آن شاهدش بوده‌اید، می‌توانید مطرح کنید؟
یکی از شاخص‌ترین پروژه‌هایی که در محله وحید در دور جدید شورا‌ها کلید خورد و تا پایان این ماه به پایان خواهد رسید، با اجرای طرح «محله ما» در خیابان قائمی بود. قرار است فضا‌های بی‌دفاعی که در این محدوده است، از بین برود و معابر آسفالت و خاکی اصلاح شود.
 
نحوه نظارت و تعامل با شورا‌های اجتماعی محلات به چه صورت است؟
چند سازوکار تعریف شده است تا از آن طریق با شورا‌های اجتماعی محلات در تعامل و ارتباط باشیم. اولین آن‌ها اجرای طرح چهارشنبه‌ها با شورای اجتماعی محلات است. این سازوکار ابتکار دوره جدید است و رئیس کمیسیون فرهنگی و ۲ نفر از اعضا که عضو کمیسیون نظارتی محله و منطقه هستند، هر چهارشنبه در یک محله نشست برگزار می‌کنیم. در این نشست رؤسای شورا دغدغه‌های حیاتی و فوری محله خود را در حضور شهردار، مدیران منطقه و ریاست شورا‌ها بازگو می‌کنند و خواسته‌هایشان را مطرح می‌کنند. این وظیفه ما ست که مطالبات آن‌ها را پیگیری کنیم.  دومین موضوع، بحث شورا‌های راهبردی محلات است. این شورا‌ها ماهانه با حضور شهردار، معاونان، رؤسای شورای اجتماعی محلات و منطقه و . . . برگزار می‌شود. در این نشست نیز دغدغه‌ها مطرح می‌شود و پیگیری خواهد شد. سومین موضوع، اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایی است که از سوی مرکز (سازمان فرهنگی) به شورا‌های اجتماعی محلات محول شده است، مثل منشور حقوق شهرنشینی که به‌صورت پایلوت در منطقه ۱۱ اجرا می‌شود.  

با توجه به حضور شما در شورا‌های اجتماعی محله وحید و  انتخابتان به‌عنوان ریاست شورا‌های اجتماعی محلات، نگاه ویژه‌تری به محله و شورا‌های اجتماعی منطقه‌ای که در آن ساکن هستید، خواهید داشت؟  
 عدالت حکم می‌کند نگاهم به همه محلات یکی باشد. بنده در جایگاهی قرار دارم که باید یکسان به همه نگاه کنم. بر اساس قانون و به‌خصوص اخلاق‌ نمی‌توانم به محله‌ای که در آن ساکن هستم نگاه ویژه‌تری داشته باشم، اما در دوره جدید، چون مردم محله به من اعتماد کرده‌اند و انتخاب آن‌ها بوده‌ام، با جدیت و مسئولیت‌پذیری بیشتری خواسته‌های آن‌ها را پیگیری می‌کنم.

حضور دور جدید شورا‌های اجتماعی محلات را چطور ارزیابی می‌کنید؟
مهم‌ترین هدف این است که شورا‌های محلات در مناطق سیزده‌گانه مشهد به احساس کارآمدی برسند و شاهد آبادانی و رفع مشکلات و خواسته‌های مردمی باشیم. شورای اجتماعی محلات باید به حقوق خود آگاه شوند و متوجه شوند که جزو ارکان تصمیم‌گیری هستند.
یکی از اتفاقات خیلی خوب و درخشانی که در دور جدید شورا‌ها شاهدش بودیم، شکل گرفتن پویش‌های مردمی و جهادی در کنار شورا‌های محلات برای عبور از روز‌های سخت شیوع کرونا بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->