مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور
سرخط خبرها

دلیل تجمع این روز‌های دامداران چیست؟

  • کد خبر: ۷۳۳۰۷
  • ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
دلیل تجمع این روز‌های دامداران چیست؟
افزایش بهای تمام‌شده تولید، نرخ‌گذاری نامناسب شیر خام و ناهماهنگی در تأمین به‌موقع نهاده از مبدأ تا توزیع از عمده مشکلات این روز‌های صنعت دامداری است.

گروه اقتصاد|شهرآرانیوز، ضرب‌المثل هرچه بگندد نمکش می‌زنند، حال‌وروز این روز‌های واحد‌های دامداری ماست که دوای دردشان در دست متولیان و تصمیم‌گیران است که فقط نظاره‌گر وضع موجود هستند و دریغ از یک همت برای رفع مشکلات ریشه‌ای صنعت دام‌پروری. مشکلات زنجیروار دامداران ۲ ساله شده است و انگار این داستان تمامی ندارد.

جلسه قیمت‌گذاری شیر خام بی‌نتیجه ماند

روز گذشته ۱۴ تیر ۱۴۰۰ جلسه قیمت‌گذاری شیر خام برگزار شد که بی‌نتیجه ماند و به جلسه بعدی موکول شد. به‌گفته رئیس هیئت مدیر انجمن صنایع خوراک دام، به‌جای برگزاری جلسات متعدد و بدون خروجی که باعث بی‌انگیزگی و بلاتکلیفی شدیدی در بین تولیدکنندگان شده است، دولت‌مردان موضوع را در دستورکار فوری قرار دهند.

رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی درباره لزوم افزایش قیمت شیر خام گفت: ما هم در صنعت دام‌پروری به‌نحوی مصرف‌کننده هستیم. دولت شرایط و مشکلات دامدار را می‌بیند، ما هم می‌دانیم افزایش قیمت شیر و تأثیر آن بر سفره مصرف‌کننده چیست، اما دولت با خرید تضمیمی، هم می‌تواند دامدار را از این وضعیت نجات دهد و هم مصرف‌کننده را حمایت کند.

دولت اجازه نمی‌دهد دامداران در فشار خشک‌سالی تنها بمانند

این جمله را اسحاق جهانگیری در جلسه تنظیم بازار روز گذشته ۱۴ تیرماه گفته و در ادامه یادآور شده است: دولت نمی‌تواند به مسائل و مشکلات دامداران، به‌عنوان تولیدکنندگان بزرگ کشور، بی‌تفاوت باشد. شیر و لبنیات امروز بخش مهمی از سفره مردم و سبد خانوار را تشکیل می‌دهد، دولت اجازه نخواهد داد دامداران و عشایر در فشار‌های ناشی از خشک‌سالی تنها بمانند.


به گزارش شهرآرانیوز، متأسفانه بیشتر دامداران در این یک‌سال از بی‌برنامگی‌های متولیان گله‌مندند که نتوانست بازار نهاده را سروسامان دهد و باعث خسارات جبران‌ناپذیری به این بخش شده است.

ریشه اصلی مشکلات، دولت است که توان مدیریت شرایط عادی و بحرانی را ندارد

به گفته مدیرعامل اتحادیه صنعت دام‌پروری خراسان رضوی اکنون نزدیک به 23 هزار تن جو خشک‌سالی برای استان خرید شده اما ماشین برای بارگیری نیست و اتحادیه‌ها در حال جذب ماشین و هماهنگی لازم برای ارسال بار به استان هستند که طی روزهای گذشته مدیر بازرگانی این اتحادیه 3 روز در بندر امام بدین منظور حضور داشت. تنها بحث کمبود خودرو نیست، همه کامیون‌دار‌ها تقاضای پشت بارنامه (مبلغی اضافه از فاکتور) می‌کنند.


هراتی تصریح کرد: دامداران اکنون از ثابت‌ماندن نرخ شیر گله دارند که به تجمع‌ها کشیده شده است. قیمت شیر همان قیمت مصوب سال گذشته یعنی ۴۵۰۰ تومان است. از سال گذشته همه هزینه‌ها ۴ برابر شده و همین امر باعث شده است نقدینگی دامداران به‌شدت کم شود. آن‌ها دیگر توان تولید ندارند و از پس هزینه‌ها برنمی‌آیند.


به گفته این فعال حوزه صنعت دام‌پروری، ریشه اصلی مشکلات در این بخش دولت است که توان مدیریت شرایط عادی و بحرانی را ندارد. دولت باتوجه‌به تورمی که به هر دلیلی در جامعه ایجاد شده است، شرایط را به سمتی برده است که تولید داخل صرفه اقتصادی ندارد و هزینه تولید افزایش یافته است. در گذشته این موضوع هم بود، اما عده‌ای رانت‌خوار واردات می‌کردند و به‌محض اینکه گوشت گران می‌شد، وارد می‌کردند. اما اکنون ارزی ندارند که بخواهند وارد کنند و همین باعث شده است تولیدکننده فشار مضاعف را تحمل کند.
وی اضافه کرد: تولیدکننده مجبور است با همان شرایط سخت و با هزینه زیاد تولید کند و محصولش را با نرخ مصوب دولتی و دستوری عرضه کند.


هر افزایش قیمتی در گوشت، شیر و تخم‌مرغ در بازار باتوجه‌به این همه نابسامانی طبیعی است. وقتی شاخص‌ها و هزینه‌های تولید شما افزایش پیدا می‌کند، قیمت محصول نهایی دیگر نمی‌تواند مثل قبل باشد. در کنار این مسائل ما کشتار حجم زیادی دام مادر و مولد را داشتیم، چون نگهداری آن بای دامدار صرفه اقتصادی نداشت.

کارخانجات لبنی پول شیر را ۳ماه بعد به دامدار پرداخت می‌کنند

مدیر عامل اتحادیه صنعت دام‌پروری خراسان رضوی با بیان اینکه ما شاهد مرگ خاموش در صنعت دام‌پروری هستیم، اظهار کرد: بازپرداخت بلندمدت پول شیر در کنار ثابت‌بودن نرخ شیر خام معضل دیگری است.

کارخانجات لبنی پول شیر را دوسه ماه بعد پرداخت می‌کنند. اگر همین هم نقدی پرداخت شود، باز هم بخشی از مشکلات پوشش داده می‌شود، ولی متأسفانه همین پول شیر هم دوسه ماه بعد برگردانده می‌شود. این در حالی است که نهاده دامی باید نقدی خریده شود. اما در اینکه نهاده کی به دست دامدار می‌رسد، بازهم بی‌نظمی حاکم است. متأسفانه وقتی بی‌برنامگی‌ها ریشه‌ای باشد، مشکلات هم زنجیروار به هم وصل می‌شوند.


وی گفت: در کنار این موضوع متأسفانه قطعی‌های برق هم به مشکلات تولید و دامداری اضافه کرده و باعث شده است حجم زیادی شیر به‌دلیل قطعی برق فاسد و دور ریخته شود. متأسفانه شرایط طوری شکل گرفته است که روزبه‌روز به‌جای اینکه خودکفا شویم، وابسته‌تر می‌شویم. امیدواریم این مشکلات در دولت جدید حل‌وفصل شود.

خرید تضمینی تنها راهکار شرایط موجود

وی اضافه کرد: بخش خصوصی نهایت توانش را در این صنعت گذاشته است و الان باید دولت به‌معنای واقعی پای کار بیاید. دولت اگر بخواهد همراه تولیدکننده باشد، باید قیمت‌ها را اصلاح کند. از طرفی با افزایش قیمت‌ها سفره مصرف‌کننده نیز کوچک‌تر می‌شود. تنها راهی که ما پیشنهاد می‌کنیم، خرید تضمینی محصول در شرایط بحرانی بازار است. تنها کاری که دولت در این شرایط می‌تواند انجام دهد، خرید تضمینی از کشاورز و دامدار است. یعنی شیر یا گوشت را با قیمت منطقی و تمام‌شده از دامدار بخرد و با یارانه به مصرف‌کننده بدهد.

رشد ۴ برابری نهاده‌ها و هزینه تولید از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰

وی با اشاره به افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید به مدت ۸ سال، اظهار کرد: از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ جو کیلویی ۶۲۰ تومان بوده و اکنون به ۶ هزار تومان رسیده است. یونجه سال ۹۲ کیلویی ۵۲۰ تومان بوده و امروز ۵ هزار و ۷۰۰ تومان است. دام زنده سال ۹۲ کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و اکنون به ۴۸ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت‌ها در شرایطی بوده است که بخش دامداری با کمترین حمایت دولتی و نرخ دستوری فعالیت می‌کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->