ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگهداری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد احداث تقاطع غیرهمسطح مشهد-شاندیز-طرقبه در سال ۱۴۰۳ افزایش ۵/۵ برابری دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد
سرخط خبرها

کرونای دلتا، سوغات مسافران برای مشهد

  • کد خبر: ۷۳۵۲۸
  • ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
کرونای دلتا، سوغات مسافران برای مشهد
باوجود قرمزبودن رنگ شهر‌های جنوبی، هیچ ممنوعیتی برای ورود مسافران به مشهد ابلاغ نشده است.

تکتم جاوید | شهرآرانیوز؛ افزایش ناگهانی حضورشان در شهر مشهود است؛ به ویژه در مناطق حاشیه شهر، شهرک‌های اقماری، حرم و اتوبوس‌های شهری. این را شهروندانی که هرروز در این مسیر‌ها رفت و آمد می‌کنند، تأیید کرده اند؛ «من که مشتری ثابت اتوبوس هستم، چندروزی است می‌بینیم بسیاری از مسافر‌ها جنوبی هستند.

خیلی هایشان به ماسک اعتقادی ندارند، بچه‌ها هم که هیچ.» در روز‌هایی که خبر‌های نگران کننده‌ای از شیوع موج پنجم، کرونای دلتای هندی و تغییر رنگ بسیاری از شهر‌ها و استان‌ها به ویژه خوزستان، زاهدان و سیستان و بلوچستان به گوش می‌رسد، سفر‌های مردم آن خطه به دیگر شهر‌ها و مشهد به روال عادی ادامه دارد. مردمی که به قول خودشان در شهر مانده و یک سال است سفر نرفته اند، حالا با حضور مسافران جنوب کشور، به آسانی در معرض خطر شیوع گسترده کرونا قرار می‌گیرند، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد درباره ممنوعیت و محدودیت سفر‌ها هیچ دستورالعملی نرسیده است که وضعیت مشهد امروز قرمز است.


رعایت پروتکل کافی نیست

به محض شیوع بیماری کووید ۱۹، ممنوعیت رفت وآمد به شهر‌های دیگر، از اولین موارد کنترل به حساب می‌آمد تا سفر‌ها باعث انتقال بیماری و مبتلاشدن شهر‌های میزبان نشود. این محدودیت‌ها بیشتر در شهر‌های شمالی کشور بار‌ها تمدید شد، اما شامل همه شهر‌ها و همه سفر‌ها نشد. مسئولان هم دلایل خودشان را آوردند. عناوینی همچون سفر‌های ضروری یا سفر به شرط منفی بودن تست pcr باعث شد به تدریج این رفت وآمد‌ها آغاز شود و ادامه پیدا کند.
سفر‌ها در حالی ادامه پیدا کرد که این ویروس اشکال مختلف به خود گرفت و در موج‌های گوناگون، آمار همه گیری را افزایش داد.


این روز‌ها موج جدید کرونا را با نام دلتای هندی می‌شناسند که ابتدا از طریق مرز‌های جنوبی وارد کشور شد و با سفر به دیگر مناطق به سرعت در حال گسترش است. همین سرعت شیوع هم باعث تغییر رنگ برخی شهر‌های جنوبی همچون زاهدان، سیستان و بلوچستان و بحرانی شدن شرایط شد. تا اینجای ماجرا نکته عبرت آموز برای ما شهروندان مشهدی تنها رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، اما حضور مسافران آن شهر‌ها در مشهد باعث می‌شود رعایت فاصله گذاری هم کم اثر یا بدون نتیجه باشد.


رفت و آمد‌ها زیاد شده است

ساکن یکی از مجتمع‌های منطقه الهیه است. او هم اخبار قرمزشدن شهر‌های جنوبی را شنیده و با بیماری دیابتی که دارد، مانند دیگران نگران مسافرت‌های این چنینی است؛ «به خاطر شغلم به قسمت‌های مختلف شهر رفت و آمد دارم. بخش زیادی از خانه‌های حاشیه شهر و حتی مجتمع‌های منطقه الهیه و اقدسیه پر شده از اهالی مردم خوزستان و زاهدان. به نظر می‌رسد کرونا بهانه‌ای شده برای آمدن و مقیم شدن آن ها.»
شهروند دیگری نیز بی توجهی به حضور اهالی مناطق پرخطر را گوشــزد می‌کند؛ «اگر این چند روزه بــه حــرم رفته باشید، مــی بینیــد چقدر از زائران، اهل جنوب هستند، چرا مسئولان تکلیف مردم را مشخص نمی‌کنند؟ اگر سفررفتن و زیارت آزاد است که برای همه شهر‌ها ممنوعیت‌ها برداشته شود. آن وقت این همه هشدار و اعلام آمار مرگ و میر معنایی ندارد.»


فعالیت عادی خطوط مسافربری

خطوط هوایی، ریلی و زمینی همچون شرایط عادی در حال انتقال مسافران جنوب کشور به مشهد هستند. گفت و گوی شهرآرا با مدیران روابط عمومی فرودگاه، راه آهن، اداره حمل ونقل جاده‌ای خراسان و سازمان پایانه‌های مسافربری تأییدکننده ورود مسافران بسیار به مشهد است و فعالیت آژانس‌های مسافرتی که هنوز بلیت می‌فروشند. حسن جعفری، مدیر روابط عمومی فرودگاه مشهد، ورود مسافران را براساس روال گذشته تأیید می‌کند، اما فرودگاه را تابع قوانین کشوری می‌داند و اینکه دراین باره دستوری صادر نشده است؛ «ستاد مقابله با کرونا در کشور باید به سازمان هواپیمایی اعلام کند و آن‌ها به ما؛ اما تا امروز چنین شیوه‌نامه‌ای برایمان نیامده  است. پرواز‌های روزانه به شکل قبل ادامه دارد و تب سنجی از همه و تست pcr هم انجام می‌شود، اما منعی برای ورود نداریم.»


جواد معراجی فر، مدیر روابط عمومی راه آهن، نیز پاسخ‌هایی مشابه دارد؛ «سلامت مسافری که قصد خرید بلیت را دارد در سامانه وزارت بهداشت کنترل می‌شود، سپس بلیت صادر خواهد شد. هنگام حرکت و در بدو ورود به راه آهن نیز تب سنجی و تست انجام می‌دهیم و مسافر با تأیید همه این موارد وارد شهر می‌شود. وی درعین حال ما را به روابط عمومی راه آهن کشور ارجاع می‌دهد که شرایط اعمال محدودیت ورود را از او جویا شویم.»

ادامه پرسش از سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری و اداره حمل ونقل جاده‌ای استان جز دانستن اینکه اختیار در دست مبادی ورود نیست، نکته دیگری به ما نمی‌دهد و پاسخ چرایی ادامه فعالیت این خطوط برعهده مسئولان کشوری است که با وجود اطلاع از وضعیت شهر‌ها و آمار مبتلایان، هنوز این میزان را برای محدودکردن سفر و آغاز یک تعطیلی دیگر کافی نمی‌دانند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->