تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

«وکلا» مانعی برای سازش میان زوج‌های در آستانه جدایی

  • کد خبر: ۷۳۷۸۳
  • ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
«وکلا» مانعی برای سازش میان زوج‌های در آستانه جدایی
یکی از کارشناسان برنامه پیشگیری از طلاق اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی معتقد است ورود وکلا به پرونده‌های طلاق زوج‌ها سبب تحریک آنان و جلوگیری از مشاوره‌های مثبت و منجر به سازش می‌شود.

گروه خانواده شهرآرانیوز | یکی از کارشناسان برنامه پیشگیری از طلاق اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی معتقد است ورود وکلا به پرونده‌های طلاق زوج‌ها سبب تحریک آنان و جلوگیری از مشاوره‌های مثبت و منجر به سازش می‌شود.


دکتر حسن حاجی‌پور گفت: در بسیاری موارد که مشاوران می‌توانند دوطرف را به سازش نزدیک کنند، به‌محض دخالت وکلا و تحریک یکی از زوجین، کل فرایند مشاوره در خطر قرار می‌گیرد و خانواده به‌سمت فروپاشی می‌رود.


وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ پیشگیری و کاهش طلاق با محوریت مشاوران که شامل مددکاران و روان‌شناسان متبحر و کارآزموده است پیش می‌رود و اگر وکلا در این فرایند دخالت نکنند، بسیاری از زوج‌ها را می‌توان به‌سمت سازش و ادامه‌ زندگی خانوادگی پیش برد.

«مشاور» جایگزین وکیل

حاجی‌پور گفت: متأسفانه دخالت وکلا در این فرایند به‌گونه‌ای است که یک‌طرف به طرف دیگر وکالت می‌دهد و سپس به مشاوره می‌آیند که ما به‌عنوان مشاور، هرچه تلاش می‌کنیم طرف دیگر را وارد فرایند مشاوره و سازش کنیم، موفق نمی‌شویم؛ چون یک‌طرف از طرف دیگر وکالت دارد که مطمئنا پای وکلا در میان است که این ترفند ضدخانواده را به آن‌ها می‌آموزند.


وی تصریح کرد: از آنجا که قوه‌قضاییه هم موافق دخالت‌نکردن وکلا در این فرایند است، درحال رایزنی و مشورت با دستگاه قضایی استان هستیم تا دخالت وکلا در برنامه‌ مشاوره‌های سازش را به حداقل برسانیم.


وی تأکید کرد: حتی اگر آزادی افراد در گرفتن وکیل هم مدنظر باشد، این آزادی باید پس از فرایند مشاوره قرار بگیرد، یعنی پس از اینکه مشاور و مددکار، کار مداخله‌ مثبت، راهنمایی و درمانگری اختلال ارتباط را انجام دادند و زیربنای روانی خانواده محکم شد، آن‌گاه وکلا بتوانند برای وکالت اقدام کنند.


وی ادامه داد: بهترین راه سازش زوج در شرف طلاق این است که به‌جای وکیل به مشاور مراجعه کنند.
کارشناس مسئول برنامه‌ پیشگیری و کاهش طلاق بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: بهزیستی و ۷۰مشاور زبده‌ استان در تلاش‌اند که زن و شوهرهای متقاضی طلاق را سازش دهند، چون وقتی در کارشان مداخله می‌کنیم، متوجه می‌شویم مشکلات بین آن‌ها اصلا جدی نیست و به سهولت و در چند نوبت مشاوره کاملا حل‌شدنی است.

امکان ۸۰ درصدی سازش از طریق مشاوران

یک مددکار طرح مشاوره کاهش طلاق گفت: اگر پای وکلا از پرونده‌های طلاق بیرون برود، ما می‌توانیم ۸۰درصد زوج‌های متقاضی طلاق را سازش دهیم.


ابوالقاسم مرتضوی گفت: بیشترین موارد اختلاف زوج‌های متقاضی طلاق، مشکلات ارتباطی است و اکثریت مطلق این مشکلات از طریق مشاوره و راهنمایی روان‌شناسی حل‌شدنی است.


وی اضافه کرد: بیشتر مشکلات زوج‌ها از آن نشئت می‌گیرد که زوج‌ها پیش از ازدواج باهم گفت‌وگوی عمیق ندارند و انتظاراتشان از یکدیگر را باهم به اشتراک نمی‌گذارند.


وی همچنین درباره مشکلات خانم‌های مراجعه‌کننده گفت:‌ بیشتر خانم‌ها گله‌شان این است که آقایان آن‌ها را نادیده می‌گیرند و زحماتشان در منزل دیده نمی‌شود.


مرتضوی گفت: میزان سازش‌ها ممکن است بسیار بیشتر از این ارقام باشد، مشروط به اینکه پای وکلا از میان برداشته شود.

پای حق‌الوکاله‌های میلیونی در میان است

مرتضوی ادامه داد: من زن و شوهر را راضی می‌کنم که باهم سازش کنند و زندگی‌شان را به‌شکل بهتری بگذرانند، اما به‌محض اینکه خانم از مرکز مشاوره بیرون می‌رود، وکیل می‌گوید رضایت نده و دنبال دعوا را بگیر و طلاق بگیر. وکلا در این داستان دنبال منافع خودشان هستند، چون یک متقاضی طلاق کلا در کلینیک مددکاری ما برای ۵جلسه مشاوره مددکاری و روان‌شناسی ۲۵۰هزار تومان می‌پردازد، اما در وکالت‌نامه‌های طلاق، مبالغی بین ۵ تا ۱۵میلیون تومان و گاه بیشتر هم از مراجعان گرفته می‌شود.


وی افزود: متأسفانه مردم از کنه ماجرا بی‌خبرند و گول صحبت‌های وکلا را می‌خورند که بله باید حقوق شما گرفته شود و ما فلان می‌کنیم و تمام حقوقات شما را می‌گیریم و طلاق هم می‌گیریم. اختلاف بیشتر زوج‌ها آن‌قدرها عمیق نیست و فقط کمتر از 10درصدشان تعارضات حل‌نشدنی دارند که منجر به طلاق می‌شود.


وی افزود: بقیه اختلافات با داشتن مهارت‌های زندگی، افزایش تاب‌آوری، مسئولیت‌پذیری، مهربانی، دیده‌شدن دوطرف، تن‌دادن به منافع مشترک زندگی و اشتراک معنوی حل‌شدنی است و ما باید به‌سمتی برویم که پرونده‌های طلاق را به پرونده‌های درمانی اختلافات خانوادگی تبدیل کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->