به گزارش شهرآرانیوز، خودروهای ایرانی در بازارهای خارجی به چه قیمتی به فروش میرسند؟ این پرسشی است که شهروندان ایرانی، آن هم در یک بازارِ خودرویِ کاملا انحصاری، حق دارند از خود بپرسند. این موضوع، اما زمانی اهمیت پیدا میکند که حجم خبرها و شایعات در مورد ارزانتر بودنِ خودروهایِ ایرانی در بازارکشورهایی مانند عراق، سوریه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان بسیار زیاد است.
طی هفتههای اخیر، زمزمهها در موردِ ارزانفروشی (یا به اصطلاحِ فنی، «دامپینگِ») خودروهای ایرانی در بازارِ کشورهای همسایه، بار دیگر اوج گرفته و خبرهای ضد و نقیضی در این مورد به گوش میرسد. منتقدان میگویند ایران، خودروهایِ تولیدیِ خود را فقط به مردمِ ایران گران میفروشد و قیمتها برای شهروندانِ خارجی ارزانتر است!
«دامپینگ» (Dumping) یک سیاستگذاریِ قیمتی است که میتواند این وضعیت را توضیح بدهد. به بیان ساده، «دامپینگ» یا «قیمتشکنی»، زمانی رخ میدهد که یک شرکت، برای به دستآوردنِ بازارِ کشورهایِ خارجی، قیمتِ کالا در خارج را پایینتر از قیمتِ کالا در داخل تعیین کند. برخی شرکتها حتی ممکن است برای به چنگ آوردنِ سهمی از بازارهایِ خارجی، قیمت کالا را کمتر از قیمت تمام شده هم تعیین کنند.
اما آیا خودروسازان ما اکنون از سیاست دامپینگ استفاده میکنند؟ به نظر میرسد ایران، دستکم حالا، از سیاست «دامپینگ» استفاده نمیکند. چرا که اولا دو خودروسازِ بزرگِ ایرانی ادعا میکنند که به دلیل قیمتگذاریِ دستوری، به ازای تولید هر دستگاه خودرو، زیان میکنند و بخشی از زیانِ انباشته ۸۰ هزار میلیارد تومانیِ آنها، ناشی از همین موضوع است. بنابراین، ارزانفروشیِ خودروهایِ صادراتی هم معقول به نظر نمیرسد.
دوم اینکه یک بررسی اینترنتی نشان میدهد که قیمتِ خودروهای ایرانی در کشورهایی همچون عراق و جمهوریآذربایجان، نه فقط از قیمت همین خودروها در داخلِ ایران بالاتر است، که از قیمت خودروهای مشابهی که شهروندان عراقی یا آذربایجانی میتوانند با همین مبالغ خریداری کنند هم بالاتر است! (البته در مورد خودروهای دستِ دوم، ظاهرا ماجرا برعکس است.)
خودروی «دنا» در جمهوریآذربایجان با نام «خزر» تولید میشود.
تبلیغات فروش برخی خودروهای ایرانی در عراق، نشان میدهد که قیمت این خودروها در بازار عراق، گرانتر از بازارِ ایران است. به عنوان نمونه، قیمت «تیبا صندوقدار» (که در عراق به نام «سایپا طیبه» یا حتی «طیبه» شناخته میشود)، حدود ۶ هزار و ۷۰۰ دلار است. با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی، قیمت این خودرو در عراق حدود ۱۶۷ میلیون تومان است، در حالی که قیمت همین خودرو در ایران، اکنون حدود ۱۳۰ میلیون تومان است.
قیمت «ساینا» نو هم در بازار عراق حدود ۷ هزار و ۵۰۰ دلار است که با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی، حدود ۱۸۷ میلیون تومان میشود. متوسط قیمت انواع این خودرو در ایران، اکنون حدود ۱۵۵ میلیون تومان است.
قیمت «تیبا صندوقدار» (که در عراق به نام «سایپا طیبه» یا حتی «طیبه» شناخته میشود)، حدود ۶ هزار و ۷۰۰ دلار است. با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی، قیمت این خودرو در عراق حدود ۱۶۷ میلیون تومان خواهد بود، در حالی که قیمت همین خودرو در ایران، اکنون حدود ۱۳۰ میلیون تومان است.
منبع: تجارت نیوز