اجرای فاز نخست پروژه میان‌گذر جنوبی با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مشهد آغاز عملیات عمرانی فاز دوم خط ۳ متروی مشهد تا میدان فردوسی با اعتبار ۶ هزار میلیارد تومان هدف‌گذاری برای افزایش حجم تبادلات تجاری ایران و ترکمنستان به ۳ میلیارد دلار  مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه: خراسان رضوی سهم قابل‌توجهی در افزایش صادرات کشور در یک سال گذشته داشته است + فیلم پیش‌بینی تداوم آلودگی هوای مشهد برای گروه‌های حساس طی امروز و فردا (۳۰ مهر و یکم آبان ۱۴۰۴) دیپلماسی منطقه‌ای، پلی به سوی توسعه پایدار خراسان | مشهد، میزبان دومین رویداد استانی وزارت امور خارجه «قربانعلی شیرازی» مشاور شهردار مشهد در امور شهرسازی و معماری شد (۲۹ مهر ۱۴۰۴) ولیعهد عربستان با ترامپ دیدار می‌کند آب در برخی نقاط مشهد، فردا (۳۰ مهر ۱۴۰۴)، به مدت ۸ ساعت قطع خواهد بود افزایش چشمگیر آلودگی هوا در مشهد | پاییز امسال، نفس مشهد تنگ‌تر می‌شود نگاهی به آخرین وضعیت بافت پیرامون حرم امام‌رضا(ع) | هم‌زیستی هویت و نوسازی و چاره‌ای که نیست استاندار خراسان جنوبی: دیپلماسی منطقه‌ای فرصتی ارزشمند برای سرمایه گذاری استان‌های خراسان در کشور‌های همسایه است هوای مشهد برای گروه‌های حساس، ناسالم اعلام شد (۲۹ مهر ۱۴۰۴) کاشت بیش از ۲۰۵ هزار گل پاییزی در مشهد برای جشنواره «طعم و رنگ پاییز ۱۴۰۴» پخش «انجمن اشباح» از امشب (۲۹ مهر ۱۴۰۴) در فیلم‌نت + بازیگران گروه اول آلودگی هوای مشهد در مهر ۱۴۰۴ نسبت‌به سال قبل، ۲برابر شد | هشدار شورای شهر درباره پیامدهای آلودگی برای سلامت شهروندان رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بلندمرتبه‌سازی یکی از منابع درآمدی مهم در شرایط سخت اقتصادی است شهردار مشهد مقدس: ساختار معیوب املاک قولنامه‌ای در مشهد با نگاه مردم‌محور اصلاح شود
سرخط خبرها

تافته جدابافته

  • کد خبر: ۷۴۸۳۵
  • ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
تافته جدابافته
مهدی یاراحمدی خراسانی - روزنامه نگار

شورا نباید تافته جدابافته از شهرداری و مدیریت شهری باشد. این یک اصل مهم است که بعد پنج دوره تجربه شورا‌های اسلامی هنوز آن چنان که باید در کشور تحقق نیافته است. تعارف که نداریم؛ شهرداری‌ها و منابع انسانی آن هرچند با اجبار قانونی دربرابر شورا‌ها تمکین می‌کنند، هنوز با فرایند مدیریت شورایی -به‌تمامی- اخت نشده یا کنار نیامده اند.

 

نشان به آن نشان که بسیاری از مدیران و کارکنان باسابقه به خصوص در کلان شهرها، این نهاد را سرعت گیر توسعه شهر و انجام خدمات شهرداری‌ها می‌دانند؛ چالشی که شاید بیشتر از آنکه دلیل سیاسی داشته باشد، به دلیل مسائل عمومی سیستم‌ها از جنس فرهنگ و تعلق سازمانی، هویت شغلی و اصل یکپارچگی سیستم رخ می‌دهد. این بحث از دو منظر شورا و شهرداری بررسی شدنی است. متاسفانه بسیاری از منتخبان شورا‌ها در ادوار قبل آن چنان که باید به مسئولیت خود احساس تعلق نداشته اند. عرض کردم «احساس تعلق» نه «احساس مسئولیت».

 

به بیان دیگر شاید در انجام وظایف خود کوتاهی نکرده باشند، ولی خود را جزئی از سیستم ندانسته و همواره شورا را گذرگاهی موقت تصور کرده اند، تاجایی که بسیار دیده شده است عضو شورای شهری که مسئولیت در شورا برایش در حد یک کار جانبی یا شغل دوم و سوم ارزش داشته است و این موضوع هرگز برای نیروی انسانی تمام وقت شهرداری‌ها پذیرفتنی نیست. اما بررسی این چالش از منظر شهرداری‌ها هم به اصل مقاومت دربرابر تغییر برمی گردد، به هرحال نهاد شهرداری از قدیمی‌ترین تشکیلات اداری در کشور محسوب می‌شود که با سابقه طولانی بروکراسی، تا حد زیادی به ساختار‌های سنتی وابسته است و دربرابر تغییرات مقاومت می‌کند؛ به خصوص تغییری که دامنه اختیارات آن را محدود کند و به دنبال ایجاد نظام مشارکتی باشد.

 

راه حل این معضل، بسیار مفصل و پیچیده است که در این مجال نمی‌گنجد، اما چند اتفاق مهم می‌تواند این چالش را تا حد زیادی برطرف کند. شورای شهر باید ارتباط مستمر خود با بدنه شهرداری را حفظ کند و از کارشناسان و مدیران شهرداری در کارگروه‌هایی ذیل کمیسیون‌های شورا در فرایند‌های تصمیم سازی و تصمیم گیری مشورت بگیرد و به نوعی آن‌ها را در این فرایند سهیم کند. پرهیز از نگاه بالا به پایین و حفظ حرمت نیروی انسانی شهرداری ها، توجه به رفاه و معیشت کارکنان و قدردانی بهنگام از خدمات و زحمات مطلوب آن ها، پیش بینی زمینه‌هایی برای فرهنگ سازی و آموزش نظام مدیریت مشارکتی دربین کارکنان شهرداری‌ها از مهم‌ترین این اقدامات است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->