هشدار رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح به دشمنان (۱۱ تیر ۱۴۰۴) شهردار مشهد: خدمات‌رسانی کاروان خدام‌الحسین(ع) به زائران اربعین در نجف اشرف باید ارتقاء پیدا کند برپایی محفل قرآنی «ام‌ابیها» یادبود شهیده زهرا نظری محدودیت‌های جدید ترافیکی در جاده‌های شمال اعلام شد | محدودیت‌ها تا ۱۶ تیر برقرار خواهد بود رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد: ۱۳ پروژه تا اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۵ در دستور کار داریم فرماندار مشهد: شورای شهر و شهرداری در همه زمینه‌ها فعالیت بسیار خوبی دارند شهردار مشهد مقدس: شهر به یک کارگاه اجرایی و عمرانی تبدیل شده است معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد: سال ۱۴۰۵ بزرگ‌ترین توقفگاه باری در مشهد افتتاح خواهد شد دود اعتیاد به چشم حاشیه شهر مشهد بهره‌برداری از ۲ توقفگاه ناوگان باری درون‌شهری در شهر مشهد | توقفگاه شهید مفتح بزرگ‌ترین توقفگاه ناوگان باری درون‌شهری است + فیلم راهگشایی مشهد برای شهرداری‌های کشور سرویس‌دهی صلواتی مترو مشهد در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۴۰۴ بهره‌برداری از گذر تشرف کاشانی ۸ در منطقه ثامن مشهد تداوم آلودگی هوای کلانشهر مشهد تا پایان هفته جاری | ثبت یک روز «ناسالم» دیگر (۱۱ تیر ۱۴۰۴) سفر با اتوبوس در مشهد سریع‌تر می‌شود انتصابات جدید در شهرداری مشهد (۱۰ تیر ۱۴۰۴) اقدامات توسعه‌ای، تجهیز و بهسازی در سایت بانوان بوستان‌های بهشت و ارم مشهد در سال ۱۴۰۴ شهردار مشهد مقدس: دو توقفگاه ناوگان باری با ظرفیت توقف ۷۰۰ خودرو سنگین افتتاح می‌شود معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان به باکو رفت بهره‌برداری از بوستان بانوان بسیج مشهد تا پایان ماه صفر سال ۱۴۰۴ جابه‌جایی بیش از ۶ میلیون مسافر از طریق پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد در سه ماه نخست سال ۱۴۰۴
سرخط خبرها

شورای شهر و بایسته‌های اقتصاد شهری

  • کد خبر: ۷۳۹۹۵
  • ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
شورای شهر و بایسته‌های اقتصاد شهری
مهدی یاراحمدی خراسانی - روزنامه نگار

اکنون که دوره پنجم شورا‌های اسلامی شهر رو به پایان است و مدیریت شهری در آستانه ورود به ششمین دوره نظام پارلمان محلی قرار دارد، همچنان مقوله‌ای مهم و مبهم برای اداره شهر پیش روی شهرداری‌ها وجود دارد و آن بحث درآمد‌های پایدار و تنظیم مناسبات مالی و اقتصادی دولت با سازمان‌های محلی است.
سوال اساسی این است که به راستی اقتصاد شهری چگونه باید مدیریت شود و نقش شهروندان، دولت و شهرداری در تأمین هزینه‌ها چیست و هرکدام چه سهمی در اداره شهر دارند؟

 

هرچند قانون برای بسیاری از این مسائل پیش بینی‌هایی کرده است، نکته درخورتوجه نبود ضمانت اجرایی لازم برای تحقق آن است. نشان به آن نشان که در حوزه‌های بسیاری همچون سامان دهی حاشیه شهر، وندالیسم، توسعه حمل ونقل عمومی و... دولت‌های مختلف به تعهدات خود در قبال شهرداری‌ها به طور کامل عمل نکرده اند و، اما نکته دیگر باتوجه به اینکه همه ظرفیت‌های مدیریت شهری دراختیار شهرداری‌ها نیست و به بیان ساده‌تر هنوز تا تحقق مدیریت واحد شهری فاصله بسیاری داریم، شورا‌های اسلامی شهر چگونه باید فرایند‌های شهری را مدیریت کنند تا ضمن هماهنگی با نهاد‌های دولتی در تأمین هزینه‌ها نیز با مشکل روبه‌رو نشوند؟


اکنون که در سال «پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» قرار داریم و به زودی دولت جدید و شورا‌های تازه نفس، زمام امور را دراختیار خواهند گرفت، وقت بسیار مناسبی است که این مسائل بیشتر از همیشه مورد توجه تصمیم سازان، قانون گذاران و مجریان امور قرار گیرد. به هرحال استقلال عمل و توسعه اختیارات شورا‌ها در مسیر تحقق مدیریت واحد شهری، مقوله‌ای است که سال هاست در کشور‌های توسعه یافته تحقق یافته است، ولی کماکان زیرساخت‌های آن در کشور ما فراهم نیست.


به همین دلیل عملکرد شورا‌ها آن چنان که باید و شاید، پذیرفته مردم و نظام حاکمیتی نیست یا دست‌کم توقع بیشتری از آن می‌رود. شاید بسیاری از انحرافات قانونی و عملکردی شورا‌ها در سراسر کشور که منجر به اعمال قانون درمورد برخی شورا‌ها و اعضای آن‌ها شده است، نیز به دلیل همین تناسب نداشتن و نبود شفافیت لازم در وظایف، مسئولیت ها، اختیارات، هزینه‌ها و درآمدهاست. اگر حاصل هر دوره تجربه اندوزی در شورا‌های اسلامی شهر، بهبود عملکرد و فرایند‌های اداره شهر نباشد و انقلاب کیفی در خدمت رسانی عمومی شهری رخ ندهد، درواقع پیشرفت درخورتوجهی رخ نداده است.
پس بعد از انتخابات و در دوره گذار باید فراتر از هیاهو‌های سیاسی با بهره گیری از تجربه‌های اعضای ادواری شورا‌های اسلامی شهر، روند امور بادقت بازبینی و کمی‌ها و کاستی‌های احتمالی برطرف شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->