جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

شورای شهر و بایسته‌های اقتصاد شهری

  • کد خبر: ۷۳۹۹۵
  • ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
شورای شهر و بایسته‌های اقتصاد شهری
مهدی یاراحمدی خراسانی - روزنامه نگار

اکنون که دوره پنجم شورا‌های اسلامی شهر رو به پایان است و مدیریت شهری در آستانه ورود به ششمین دوره نظام پارلمان محلی قرار دارد، همچنان مقوله‌ای مهم و مبهم برای اداره شهر پیش روی شهرداری‌ها وجود دارد و آن بحث درآمد‌های پایدار و تنظیم مناسبات مالی و اقتصادی دولت با سازمان‌های محلی است.
سوال اساسی این است که به راستی اقتصاد شهری چگونه باید مدیریت شود و نقش شهروندان، دولت و شهرداری در تأمین هزینه‌ها چیست و هرکدام چه سهمی در اداره شهر دارند؟

 

هرچند قانون برای بسیاری از این مسائل پیش بینی‌هایی کرده است، نکته درخورتوجه نبود ضمانت اجرایی لازم برای تحقق آن است. نشان به آن نشان که در حوزه‌های بسیاری همچون سامان دهی حاشیه شهر، وندالیسم، توسعه حمل ونقل عمومی و... دولت‌های مختلف به تعهدات خود در قبال شهرداری‌ها به طور کامل عمل نکرده اند و، اما نکته دیگر باتوجه به اینکه همه ظرفیت‌های مدیریت شهری دراختیار شهرداری‌ها نیست و به بیان ساده‌تر هنوز تا تحقق مدیریت واحد شهری فاصله بسیاری داریم، شورا‌های اسلامی شهر چگونه باید فرایند‌های شهری را مدیریت کنند تا ضمن هماهنگی با نهاد‌های دولتی در تأمین هزینه‌ها نیز با مشکل روبه‌رو نشوند؟


اکنون که در سال «پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» قرار داریم و به زودی دولت جدید و شورا‌های تازه نفس، زمام امور را دراختیار خواهند گرفت، وقت بسیار مناسبی است که این مسائل بیشتر از همیشه مورد توجه تصمیم سازان، قانون گذاران و مجریان امور قرار گیرد. به هرحال استقلال عمل و توسعه اختیارات شورا‌ها در مسیر تحقق مدیریت واحد شهری، مقوله‌ای است که سال هاست در کشور‌های توسعه یافته تحقق یافته است، ولی کماکان زیرساخت‌های آن در کشور ما فراهم نیست.


به همین دلیل عملکرد شورا‌ها آن چنان که باید و شاید، پذیرفته مردم و نظام حاکمیتی نیست یا دست‌کم توقع بیشتری از آن می‌رود. شاید بسیاری از انحرافات قانونی و عملکردی شورا‌ها در سراسر کشور که منجر به اعمال قانون درمورد برخی شورا‌ها و اعضای آن‌ها شده است، نیز به دلیل همین تناسب نداشتن و نبود شفافیت لازم در وظایف، مسئولیت ها، اختیارات، هزینه‌ها و درآمدهاست. اگر حاصل هر دوره تجربه اندوزی در شورا‌های اسلامی شهر، بهبود عملکرد و فرایند‌های اداره شهر نباشد و انقلاب کیفی در خدمت رسانی عمومی شهری رخ ندهد، درواقع پیشرفت درخورتوجهی رخ نداده است.
پس بعد از انتخابات و در دوره گذار باید فراتر از هیاهو‌های سیاسی با بهره گیری از تجربه‌های اعضای ادواری شورا‌های اسلامی شهر، روند امور بادقت بازبینی و کمی‌ها و کاستی‌های احتمالی برطرف شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->