روایتی از آخرین دستاورد‌های مدیریت شهری مشهد در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی خدمات شهری | از دستگاه ریشه‌کن تا پهپاد‌های اطفای حریق + فیلم شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی شش‌هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد + تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی‌کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد قطار برقی مشهد-تهران روی ریل تحقق | استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از امروز (یکم آذر ۱۴۰۳) رونمایی از پهپاد‌های آتش نشان در نمایشگاه تخصصی خدمات شهری شهردار مشهد: تقویت دیپلماسی، از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با احزاب سیاسی | گفتگو با فعالین اجتماعی، کلید بهبود مدیریت شهری در مشهد حضور دادپزشک در آرامستان‌های شهرداری مشهد برای تسریع خدمت‌رسانی به خانواده‌های متوفیان تقدیر فرماندار مشهد از شهردار مشهدمقدس (۳۰ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رکن چهارم اداره کشور از منظر دیگر

  • کد خبر: ۷۱۸۱۲
  • ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
رکن چهارم اداره کشور از منظر دیگر
مهدی یاراحمدی‌خراسانی - روزنامه‌نگار

اکنون که شمارش معکوس برای آغاز‌به‌کار ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر آغاز شده است، ضرورت نگاهی متفاوت به شیوه اداره شهر‌ها توسط پارلمان‌های محلی احساس می‌شود. شورا و شهرداری برای اداره شهر‌ها با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند؛ از «مسائل کالبدی» مانند بافت فرسوده گرفته تا «مسائل اجتماعی» همچون حاشیه‌نشینی، کودکان کار، وندالیسم، تکدیگری، زباله‌گردی و «مسائل کلان مدیریتی و اجرایی» همچون چالش‌های زیست‌محیطی، فقدان برنامه برای درآمد‌های پایدار شهری، سیاست تراکم‌فروشی، مشکلات زباله و پسماند، مدیریت بحران، هماهنگ نبودن با دستگاه‌های موازی اجرایی، محدودیت‌های سیاست‌گذاری و به انجام نرسیدن وظایف و تعهدات دولت‌ها دربرابر شهرداری‌ها که اهم این چالش‌هاست.


واقعیت این است که با وجود سال‌ها تجربه در اداره شهر‌ها توسط شورا‌ها (که رکن چهارم اداره امور کشور هستند)، همچنان مسائل و مشکلات فراوانی وجود دارد که باید محل توجه منتخبان ملت قرار بگیرد. زمانی که انتخابات به پایان می‌رسد، منتخبان و آرایش سیاسی شورا‌ها مشخص می‌شود و هیجان‌های گروه‌های سیاسی، احزاب و مردم به‌پایان می‌رسد و وقت آن است که میراث مدیریت‌شهری به بهترین شکل به نسل بعدی منتقل شود.


به نظر می‌رسد یکی از دلایل مهم موفق نبودن حداکثری شورا‌ها در پنج دوره گذشته، بسنده کردن به سطحی پایین‌تر از جایگاه واقعی آن در نظام مدیریت‌شهری است. هدف از آنچه گفتم، نه یک تحلیل سیاسی است نه کنایه‌ای به این و آن، بلکه توصیف یک واقعیت تلخ در کشور درباره نهادی است که باید در آسمان شهر در اوج پرواز باشد و مسائل و مشکلات را مشاهده و شناسایی کند و برای حل‌وفصل آن برنامه و راهکار کلان بدهد؛ امری که در کل کشور کمتر رخ داده است.


زمانی که شورا وارد امور اجرایی می‌شود، ورودوخروج نیرو‌ها را خودش مدیریت و در عزل‌ونصب‌ها دخالت می‌کند و اعضای شورا درگیر افتتاحیه، اختتامیه، همایش و جشنواره می‌شوند که سبب می‌شود از امور اساسی و کلان اداره شهر غافل شوند و نتیجه همانی می‌شود که در پنج دوره گذشته بیشتر شورا‌ها در سراسر کشور از هر گرایش سیاسی که بوده‌اند، گرفتار آن شده‌اند.
این دردی عمومی است که به‌صورت واگیر در سراسر شورا‌های شهر در کشور وجود دارد. اگر نگاهی متفاوت به جایگاه شورا بیندازیم و سطح راهبردی آن را به عملیاتی تنزل ندهیم، بدون شک اوضاع از اینکه هست، بسیار بهتر می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->