سرخط خبرها
عضو شورای شهر در دیدار از اعضای شهرآرامحله منطقه ۸

متولیان پای کار بیایند

  • کد خبر: ۷۴۸۸
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳
متولیان پای کار بیایند

صفائی- موسوی‌زاده - رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد هفته گذشته از دفتر شهرآرامحله منطقه ۸ در چهارسوق هنر کوهسنگی بازدید کرد. بتول گندمی در این دیدار ضمن خداقوت به کارکنان شهرآرامحله، به قوت و ضعف این نشریه اشاره کرد و ارتباطات مردمی را یکی از ویژگی‌های خاص این نشریه برشمرد و گفت: این نشریه علاوه‌بر پرداختن به مسائل، مشکلات و سوژه‌های محلی باید ارتباط بیشتری با نهاد‌های مردمی مانند سمن‌ها و خیریه‌ها و کارآفرینان داشته باشد و آن‌ها را به مردم معرفی کند. وی در ادامه به سؤالات خبرنگاران شهرآرامحله پاسخ داد. این گفتگو را در ذیل مرور می‌کنید:

محلات قدیمی مانند سرشور و اماکن پرخطری همچون زیست خاور، سرای بلور و... منطقه ۸ نیازمند پدافند غیرعامل و توجه جدی برای ایمن‌سازی هستند، اقدام خاصی در این زمینه در دستورکار شورا هست؟
دوره گذشته شورای شهر، مصوبه‌ای برای ساختمان‌های ناایمن به تصویب رسیده بود که آتش‌نشانی با بازرسی از اماکن پرخطر و ناایمن ابتدا آن‌ها را راهنمایی کند و سپس اخطار دهد، پس از اخطار در صورت بی‌توجهی آن‌ها هر چه سریع‌تر اسامی این ساختمان‌ها در فضای عمومی منتشر شود. در یکی از مناطق این‌کار انجام شد و ساختمان‌های ناایمن را معرفی کردند. البته انتشار عمومی این موارد بازتاب ناخوشایندی دارد و استرس و فشار روانی به شهروندان وارد خواهد کرد. از طرفی در بسیاری از این اماکن ده‌ها نفر مشغول به کار هستند و این موضوع باعث می‌شود تا شغل این افراد به خطر افتد برای همین فهرست آن‌ها منتشر نشد. تأکید ما در شورای شهر این است که اماکن عمومی مرتبط با شهرداری ایمن‌سازی شوند. یکی از دغدغه‌های اعضای شورا خط ۲ مترو و موضوع ایمنی و دسترسی‌های آن بود که با هدف رفع آن اصلاحاتی در سال ۹۷ انجام و این خط ایمن‌سازی شد. در ارتباط با دیگر ساختمان‌ها باید گفت مهم‌ترین راهکار، تشکیل کارگروه تخصصی در مناطق با عضویت تمام دستگاه‌ها به‌ویژه قوه قضائیه است تا با استفاده از ظرفیت تمامی این دستگاه‌ها و همدلی بین آن‌ها بتوانیم دغدغه‌های بخش ایمنی را برطرف کنیم. در ارتباط با اماکنی مانند زیست خاور که از مجتمع‌های تجاری قدیمی شهر به شمار می‌رود، آتش‌نشانی پیگیری‌هایی کرده است. تاکنون تذکر‌هایی داده‌اند و اصلاحاتی هم صورت گرفته، اما هنوز رفع خطر نشده است.

هر ساله با شروع فصل بارندگی شاهد آب‌گرفتگی در منطقه به‌ویژه محله امام خمینی و منازل هم‌جوار پایانه هستیم. آیا برنامه‌ریزی خاصی برای حل این مشکل درنظر گرفته شده است؟
بله، در پایان اردیبهشت امسال بعد از بارندگی‌های بهاری کارگروه بحران برگزار شد و از تمام مناطق شهرداری خواستیم تا نقاط مسئله‌دار و کمبود‌هایی که وجود دارد شناسایی و اعلام کنند. همچنین از حوزه خدمات شهری دعوت شد تا براساس گزارش‌هایی که از سوی مناطق رسیده است پیشنهاد‌های خود را برای رفع مشکل ارائه کند. پس از بررسی پیشنهاد‌های مطرح شده ۷۵ میلیارد تومان اعتبار در اصلاح بودجه در نظر گرفتیم. تقریبا نقاط پرمسئله به لحاظ عمرانی شناسایی و تجهیزاتی مانند موتور پمپ که لازم است خریداری شد و اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد برای خدمات شهری و ۶۰ میلیارد تومان برای حوزه عمرانی اختصاص یافت تا مشکلات آب‌گرفتگی را قبل از آغاز فصل سرما برطرف کنند. شهرداری منطقه هم دغدغه مشکلات مردم را دارد و در آن جلسه خیابان‌های امام خمینی، انتهای بولوار نماز، محدوده پایانه مسافربری و... را معرفی کردند که برای رفع مشکل آب‌گرفتگی آن‌ها برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

یکی از مشکلات اساسی در منطقه ۸ به پایانه مسافربری بازمی‌گردد. این مجموعه جدای از بحث آلودگی هوا در روز‌های مناسبتی که جمعیت زیادی به مشهد می‌آیند مانند روز‌های پایانی صفر حجم ترافیک زیادی را در خیابان انقلاب و امام خمینی (ره) ایجاد می‌کند. چند سالی است ساکنان محله درخواست تغییر ورودی پایانه مسافربری را دارند. این موضوع تا چه میزان اجراشدنی است؟
درباره بحث پایانه سیاست بلندمدتی را در نظر گرفته‌ایم. با احداث پایانه غرب و تقویت پایانه شرق و پایانه «جاده ابریشم» بخشی از بار ترافیکی که منتهی به پایانه مرکزی می‌شود کم خواهد شد. البته این موضوع زما‌ن‌بر خواهد بود. سیاست کلان ما این است که حجم تردد را از پایانه مرکزی شهر برداشته و به این پایانه‌ها انتقال دهیم. می‌توان این انتظار را داشت که در ۶ سال آینده بخشی از این ترافیک در پایانه‌های دیگر توزیع و از حجم بار ترافیکی پایانه مرکزی کاسته شود.
*ساکنان محله امام خمینی (ره) به‌دلیل وجود ارتش مشکلات متعددی دارند که امیدوارند با جابه‌جایی آن اتفاقات خوبی برایشان رقم بخورد و کمبود‌هایی مانند فضای سبز، مراکز تفریحی ورزشی و حتی آموزشی رفع شود. علاوه‌برآن مردم با مشکلات دیگری مانند بهداشت مواجه هستند. آیا امسال ارتش جابه‌جا می‌شود؟
یکی از دغدغه‌های جدی ما در شورای پنجم جابه‌جایی ارتش است. ما به شهروندان وعده پارکی با وسعت ۸۸ هکتار داده‌ایم، اما تا زمانی‌که ارتش جابه‌جا نشود این اتفاق نخواهد افتاد. این موضوع به‌طور کامل در اختیار شهرداری نیست. نیاز به هماهنگی بین‌دستگاهی و بین‌نهادی دارد. اما درباره بحث نظافت اطراف ارتش، شورای اجتماعی محلات و اهالی محل می‌توانند به این موضوع کمک کنند تا مشکل زودتر برطرف شود. این اتفاق خواست عمومی است و باید همه پای کار بیایند.

یکی از معضلات منطقه ۸ شهرداری مشهد بحث ترافیک و پارکینگ است. بسیاری از کوچه‌های این منطقه
به عنوان پارکینگ استفاده می‌شوند و ساکنان مشکل دارند. آیا برنامه‌ای برای این موضوع دارید؟ علاوه‌برآن مدت طولانی است که بحث احداث پارکینگ همت مطرح شده است، بودجه‌ای برای این پارکینگ تخصیص داده‌اید؟
امسال حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای پارکینگ درنظر گرفته‌ایم که براساس اولویت ساخته می‌شوند. در شهرداری منطقه ۸ پارکینگ همت پیش‌بینی شده است.
پارکینگ همت جزو پارکینگ‌هایی بود که می‌خواستیم با مشارکت بخش خصوصی انجام دهیم، اما سرمایه‌گذاران با توجه به اینکه ساخت پارکینگ‌های طبقاتی هزینه زیادی دارد و تعرفه پارکینگ‌ها پایین است تمایلی به حضور در این بخش ندارند و ترجیح می‌دهند در دیگر عرصه‌ها ورود کنند، امسال احداث این پارکینگ آغاز نشد. مشکل ما در بحث ترافیک نبود پارکینگ نیست. آمار‌هایی که از پارکینگ‌ها گرفته نشان می‌دهد در اوج شلوغی فقط در ۷۰ درصد پارکینگ‌های ما خودرو پارک شده و ۳۰ درصد آن‌ها خالی است. با وجود خالی‌بودن پارکینگ ها بیشتر ماشین ها در کوچه‌ها پارک می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->