اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟
سرخط خبرها

روایت شهرآرا از ورودی مشهد و جاده‌ای که پر از خودرو‌های غیربومی است

  • کد خبر: ۷۵۲۲۹
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
روایت شهرآرا از ورودی مشهد و جاده‌ای که پر از خودرو‌های غیربومی است
تعداد خودرو‌های غیربومی در یک قاب تصویر هم به‌تن‌هایی گویای سفر‌هایی است که بی‌توجه به شرایط قرمز مشهد و جولان ویروس دلتا رخ می‌دهند.

محدثه شوشتری | شهرآرانیوز؛ اینجا در فاصله ۳۵ کیلومتری مشهد، به نظاره خودرو‌هایی غیربومی نشسته‌ایم که حسابشان در دقیقه هم از دست می‌رود. در یک چشم‌برهم‌زدن خودرو‌های تهرانی، کرمانی، آبادانی، سیستانی، اهوازی و... از جلو چشممان رد می‌شوند.


عکاس خبری‌مان در پلیس‌راه باغچه، ورودی مشهد از سمت نیشابور، چند عکس از این عبورومرور‌ها می‌گیرد. تعداد خودرو‌های غیربومی در یک قاب تصویر هم به‌تن‌هایی گویای سفر‌هایی است که بی‌توجه به شرایط قرمز مشهد و جولان ویروس دلتا رخ می‌دهند. با این میزان ورود خودرو‌های غیربومی به مشهد و از‌طرفی تعطیلی چند‌روزه در شهرستان‌ها و تعطیلی شش‌روزه در پایتخت، خودتان حدیث مفصل بخوانید از این مجمل.


شلوغی در پلیس‌راه باغچه، ورودی مشهد

صف خودرو‌ها پشت ایستگاه عوارضی بزرگراه باغچه، فرصتی برای گفتگو با مسافرانی است که از نقاط مختلف ایران، دل به جاده سپرده‌اند و مشهد‌ِ کرونایی را در شرایط قرمز برای سفر انتخاب کرده‌اند.
ورودی شلوغ است و افسر راهور با یک سرباز و یک درجه‌دار دیگر به خودرو‌های غیربومی فرمان ایست می‌دهند. پلیس راهور اعلام کرده است که درراستای اجرای طرح محدودیت تردد و ممانعت از سفر‌های غیرضروری، مالکان خودرو‌های غیربومی را درصورت ورود به مشهد در شرایط قرمز کرونا، ۱۰میلیون ریال جریمه می‌کند. رانندگان هرچند به این جریمه‌ها اعتراض می‌کنند، قانون درباره آن‌ها اعمال می‌شود.

 

راننده کرمانی چند‌متر بالاتر از فرمان ایست افسر می‌ایستد. اولین سؤالی که افسر راهور از این راننده کرمانی و دیگر رانندگان می‌پرسد، این است که برگه تردد دارند یا خیر. برخی از رانندگان اصلا از صدور برگه‌های تردد که مجوز سفر به هر شهری را می‌دهد، خبر ندارند و هستند تعداد شایان‌توجهی از رانندگان که از فرمانداری شهرشان برای تردد از این استان به آن استان نامه گرفته‌اند. راننده کرمانی که افسر سد راهش شده است، برگه تردد ندارد.

 

افسر شروع به ثبت پلاکش برای جریمه یک‌میلیون‌تومانی می‌کند. راننده ابتدا التماس و خواهش می‌کند که آن‌ها در مشهد خانه دارند و همیشه برای سفر و اقامت می‌آیند و نباید جریمه شوند. افسر محدودیت سفر و ورود به شهر‌های قرمز را دلیل ممنوعیت سفر اعلام و جریمه یک‌میلیون تومانی را صادر می‌کند. راننده بعد از ناامید‌شدن از خواهش و التماس شروع به اعتراض می‌کند و با این جمله که «به اسم محدودیت کرونا فقط پول می‌گیرید»، سوار خودرویش می‌شود و راهش را به‌سمت مشهد در پیش می‌گیرد. راننده اعصاب گفتگو با ما را ندارد.


پیه یک‌میلیون‌تومان را به تن مالیده‌ایم!

بین خودرو‌های غیر‌بومی با پلاک‌های مختلف که نشان‌دهنده ورود مسافران از شهر‌های مختلف کشور به مشهد است، صحبت برخی مسافران هم جای تعجب دارد و هم جای تأمل. راهور جلو خودرو آبادانی را می‌گیرد و، چون برگه تردد ندارند، یک‌میلیون تومان جریمه برای پلاکش ثبت می‌کند. راننده بدون هیچ چانه‌زدنی نظیر دیگر رانندگان، سریع پشت فرمان برمی‌گردد تا مسیرش را به مشهد ادامه دهد.

 

می‌پرسم: از جریمه یک‌میلیون تومانی خم به ابرو نیاوردید؛ یا اوضاع مالی خوبی دارید یا اینکه بی‌خیال جریمه‌ها هستید. می‌گوید: ما وقتی خواستیم برای سفر به مشهد بیاییم، پیه یک‌میلیون تومان جریمه را به تن مالیده‌ایم! این یک‌میلیون تومان را هم جزو هزینه‌های سفر تابستانی‌مان حساب کرده‌ایم! این راننده درباره کرونا و وضعیت قرمز مشهد هم دیدگاه عجیبی دارد؛ اینکه آن‌ها با کرونا کاری ندارند! این نهایت بی‌توجهی به سلامتی مردم مشهد است که برخی مسافران راه‌های دور و نزدیک آن را بر زبان‌ می‌آورند.


حرف‌های این راننده را از چند راننده خودرو غیر‌بومی که مسافر مشهد بودند نیز می‌شنویم؛ اینکه با خودشان گفته‌اند سفر می‌کنند و یک‌میلیون تومان و حتی بیشتر از این مبلغ را در‌صورت ورود به چند شهر، پرداخت می‌کنند؛ زیرا ممکن است در مسیر راه به‌جز مشهد، وارد شهر دیگری نیز بشوند و هر‌بار یک‌میلیون تومان جریمه شوند. بی‌تفاوتی به شرایط کرونایی و قرمز مشهد، نکته‌ای است که خیلی از مسافران، آن را نادیده می‌گیرند یا با توجیه اینکه «سعی می‌کنیم در زمان زیارت، بازارگردی در مشهد و دید و بازدید بستگانمان پروتکل‌ها را رعایت کنیم» به سفرشان ادامه‌ می‌دهند.


مجوز‌های بی حساب و کتاب تردد

تردد خودرو‌های غیربومی به‌سمت مشهد از بزرگراه باغچه، نزدیک ظهر بیشتر می‌شود. پشت سر هم افسر راهور فرمان ایست می‌دهد و برگه تردد می‌خواهد. راننده خودرویی با پلاک زاهدان، مجوز فرمانداری را نشان می‌دهد که به‌دلیل پزشکی صادر شده است. در برگه‌هایی که به اسم مجوز تردد بین‌استانی صادر می‌شود، چند دلیل ذکر شده که ازجمله آن دلیل پزشکی، تجارت و امور اداری است. بیشتر رانندگان خودرو‌های غیربومی که برگه تردد را نشان می‌دهند، دلیل سفرشان امور پزشکی عنوان شده است.


راننده خودرویی با پلاک تهران همین مجوز پزشکی را نشان افسر می‌دهد. راننده پسر جوانی است با کمتر از بیست‌و‌پنج‌سال سن و به همراه دوست جوانش به مشهد آمده است. قبول اینکه این دو جوان کم‌سن‌وسال برای دلیل پزشکی به مشهد سفر کنند، شایدکمی ساده‌لوحی است. از افسر راهور می‌پرسیم واقعا بر چه مبنایی این همه برگه تردد به‌دلیل پزشکی را فرمانداری‌های مختلف در سراسر کشور دست مردم می‌دهند و آن‌ها راهی مشهد می‌شوند. اگر دلیل پزشکی حقیقت داشته باشد، حرفی نیست، اما اگر این برگه‌ها بدون مبنا و پارتی صادر شوند، جای سؤال دارد.


افسر راهور هم حرف ما را قبول می‌کند که خیلی از این برگه‌ها با ضابطه و رابطه افراد صادر می‌شود، وگرنه در طول روز بار‌ها و بار‌ها جلو خودرویی را گرفته‌اند که مریض بدحال دارد، اما حتی با گریه و زاری فرمانداری شهرشان به آن‌ها مجوز نداده است. او ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، موارد زیادی از خودرو‌های غیر‌بومی را هر روز می‌بینیم که با برگه تردد پزشکی سفر می‌کنند. حتی مواردی را داشته‌ایم که راننده خودرویی غیر‌بومی بعد از اینکه جلو خودرویش را گرفته‌ایم با یک تماس برادرش از فرمانداری شهرشان، مجوز را بلافاصله صادر و ارسال کرده است. ما هم وقتی مدارک و کد ملی راننده و مشخصات خودرو را بررسی می‌کنیم و می‌بینیم مجوز دارد، نمی‌توانیم جلویش را بگیریم و جریمه کنیم.


چند خودرو غیر‌بومی با پلاک تهران پشت سر هم در‌حال عبورند. از ظاهر چیدمان وسایل داخل خودرو‌ها مشخص است که برای سفر و تفریح به مشهد می‌آیند. باربند پُر از وسیله است و زن و بچه داخل خودرو نشسته‌اند. برگه ترددی که نشان می‌دهند مجوز پزشکی است! اینکه از بین هر ۱۰ خودرویی که به‌صورت میانگین افسر راهور جلو آن‌ها را می‌گیرد، سه‌چهار خودرو برگه تردد دارند، واقعا جای ابهام و سؤال دارد که البته پاسخ این سؤال را فرمانداری‌های شهر‌های دور و نزدیک به مشهد که این مجوز‌ها را صادر می‌کنند، باید بیان کنند.


سفر به شهر‌های قرمز و پیک کرونا

موضوع بی‌توجهی مسافران در انتخاب شهر قرمز برای مسافرت را با مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در میان می‌گذاریم. دکتر محمد‌جعفر صادقی در گفتگو با خبرنگار ما تأکید می‌کند: قطعا مسافرت‌ها در افزایش بیماران مبتلا به بیماری کووید‌١٩ و ادامه‌دار‌شدن پیک کرونا در هر مرحله مؤثر است. متأسفانه مردم به توصیه‌های ما درباره اینکه می‌گوییم در شرایط قرمز به مشهد نیایید یا از مشهد به دیگر شهر‌ها سفر نروید، گوش نمی‌دهند. به گفته وی، در مسافرت به شهر‌های قرمز کرونا احتمال آلودگی افراد بیشتر است به‌ویژه با شیوع ویروس دلتا در مشهد، ضروری است مسافران به شرایط مشهد توجه کنند.


مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انتقاد از بی‌توجهی عده‌ای از افراد به پروتکل‌های بهداشتی، بیان می‌کند: قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا تنها با همکاری همه مردم در رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی میسر است.
دکتر صادقی می‌گوید: باید بپذیریم که شرایط مهار کرونا و مقابله با آن شبیه وضعیت جنگ است. همان‌طورکه در شرایط جنگ کوچک‌ترین رفتار‌ها و کوچک‌ترین عکس‌العمل‌ها سرنوشت‌ساز است، برای جنگ با کرونا نیز کوچک‌ترین رفتار‌های اجتماعی اثرگذار است.

 

اگر می‌گوییم به شهر‌های قرمز سفر نکنید، دورهمی برگزار نکنید و فاصله فیزیکی و زدن ماسک را رعایت کنید، تمام این‌ها برای عبور از همین شرایط جنگی کروناست. اگر قرار بر پیروزی است، باید مردم مثل یک لشکر همدل به جنگ بروند، نه اینکه هر فرد و خانواده‌ای فقط به منافع فردی خود فکر کند؛ مانند انگیزه خیلی از سفر‌ها که در شرایط قرمز کرونایی صورت می‌گیرد. در این صورت در پایان راه، یا با شکست مواجه می‌شویم یا باید هزینه‌های جنگی طولانی و طاقت‌فرسا را با تلفات انسانی زیاد بپذیریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->