ظریف حمله موشکی اسرائیل به خاک ایران را «آتش‌بازی » خواند ماجرای حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس چه بود؟ وزارت خارجه وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم کرد در سفارت ایران در فرانسه چه می‌گذرد؟! (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزرای خارجه گروه ۷ خواستار همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی شدند دوباره غیرت ملت، دوباره شور قیام | راهپیمایی نمازگزاران مشهدی در حمایت از عملیات «وعده صادق» برگزار شد + فیلم سازمان ملل: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد راهپیمایی مردم ایران در حمایت از عملیات «وعده صادق» آیت‌الله علم‌الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است | سه خطای محاسباتی در سنجش توفیق عملیات «وعده صادق» رئیسی: عملیات «وعده صادق» نشان دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی است حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان واکنش نشان داد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) عضو دفتر رهبر انقلاب: برخی مسئولان بدلیل کار‌های بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند تجاوز جدید رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات پدافند هوایی در جنوب سوریه طعنه وزیر امنیت داخلی اسرائیل به گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان نتانیاهو دست به دامن انگلیس و آلمان شد واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان| تیراندازی به چند شی پرنده انجام شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز رای گیری برای بزرگ‌ترین انتخابات جهان در هند روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیک در نیویورک آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است
سرخط خبرها

برجام چک نسیه‌ای که باید نقد شود

  • کد خبر: ۷۵۴۰۷
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
برجام چک نسیه‌ای که باید نقد شود
نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی از شرایط لازم برای احیای برجام می‌گویند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در شرایطی که هنوز مشخص نیست دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای برجام، چه زمانی آغاز خواهد شد، به نظر می‌رسد همه چیز برای بازگشت ایران و آمریکا به این توافق بین المللی، پیچیده‌تر از گذشته شده است؛ زیرا نه تنها دو کشور همچنان بر حفظ مواضع پیشین خود پافشاری می‌کنند، بلکه از سوی دیگر، اقداماتی در جهت فشار بر طرف مقابل را در دستور کار قرار داده اند. ایران با سرعت هر چه تمام تر، پیشرفت‌های هسته‌ای روزافزون را کلید زده است و در مقابل آمریکا نیز گزینه اعمال تحریم‌های جدید و بیشتر را بررسی می‌کند.

 

در نتیجه در این وضعیت، مهم‌ترین عنصر تعیین کننده، بحث زمان است. در همین راستا، خبرگزاری «دویچه وله»، از قول یک سخنگوی اتحادیه اروپا که نامش منتشر نشده است، مدعی شد: طی شدن زمان در مذاکرات وین به نفع کسی نیست. دادن زمان به دیپلماسی، عاملی مهم برای موفقیت است، اما از دست دادن زمان به نفع هیچ کس نیست.


همچنین خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده است که واشینگتن اعمال سخت گیری‌های بیشتر علیه صادرات نفت ایران به چین را بررسی خواهد کرد. یک مقام آمریکایی به این خبرگزاری گفته است که واشینگتن با در نظر گرفتن احتمال عدم بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای یا اتخاذ موضعی تندتر توسط جمهوری اسلامی می‌خواهد اعمال سخت گیری علیه صادرات نفت ایران به چین را بررسی کند.

 

این مقام همچنین به «رویترز» اعلام کرد: اگر به برجام بازگردیم، دلیلی برای تحریم شرکت‌هایی که درحال واردات نفت ایران هستند، وجود ندارد. اما اگر ما در دنیایی هستیم که چشم انداز بازگشت فوری به برجام درحال ناپدید شدن است، آن نگرش نیز باید با شرایط حال تطبیق داده شود. اما همه این پیچیدگی‌ها منجر به طرح این پرسش می‌شود که سرانجام برجام در دولت سیزدهم چه خواهد شد. در روز‌های گذشته، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چهره‌های سیاسی به این پرسش پاسخ داده اند.


منافع برجام را به مردم باز گردانیم

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره رویکرد بایسته دولت آینده به موضوع برجام به «ایلنا» گفت: دولت آینده دو اصل را باید در کنار هم داشته باشد؛ یک اصل اینکه تحریم‌ها را بردارد، یعنی باید روی این موضوع تلاش کند. دوم بر اساس اینکه اگر طرف مقابل همراهی نکرد، توهمی فکر نکرده و واقعی فکر کنیم و بودجه را بر اساس این ببندیم که ممکن است تحریم رفع نشود و بعد به سوی خنثی سازی تحریم‌ها برویم.

 

اینکه دولت، آینده کشور را به امری موهوم و مبهم گره بزند، مثل کاری است که طی هشت سال گذشته، آقای روحانی کرد و خسارت دیدیم. وی افزود: بی شک، موضوع برجام یک چک برگشتی نقد نشده و نسیه است که ما ملک و دارایی خودمان را در مقابل چک داده ایم. دولت آینده یا باید دارایی از دست رفته را بازگرداند یا باید این چک نسیه را نقد کند و منافع ملت را بازگرداند. طبیعتا ترجیح دولت باید بر نقد کردن این چک باشد، زیرا ما هزینه‌ها را داده ایم، منافع برجام را به مردم خودمان بازگردانیم و این اتفاق خواهد افتاد.


لزوم مذاکره با اقتدار برای رفع تحریم‌ها

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در گفتگو با «فارس» گفت: امروز بایدن با شعار بازگشت به برجام آمده است و می‌خواهد مجددا امتیاز‌هایی را بگیرد و همه خواسته‌های ما را هم نسیه پرداخت کند. اما قانون اقدام راهبردی مجلس درباره لغو تحریم‌ها جلو دو بار گزیده شدن از یک سوراخ را گرفت. مجلس تأکید داشت که باید در صورت هر گونه مذاکره‌ای و پرداخت امتیاز نخست راستی آزمایی صورت گیرد و پس از راستی آزمایی و لغو تحریم‌ها مسیر ادامه یابد. آقای روحانی باید پاسخ گو باشد که مسیر پرهزینه هشت سال گذشته چگونه مردم ایران را در گردابی از مشکلات اقتصادی و معیشتی گرفتار کرده است. ملت ما به زودی شاهد خواهند بود که اگر مسیر مذاکره با اقتدار باشد، تحریم‌ها نیز به زودی برطرف خواهد شد.


مطالبه لغو تحریم‌ها از طرف غربی

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر در مجلس یازدهم، در گفتگو با «فارس»، در ارزیابی روند پیشرفت مذاکرات هسته‌ای وین با توجه به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: واقعیت آن است که آنچه در مذاکرات هسته‌ای وین میان آقای عراقچی و طرف‌های ۵+۱ رخ داده است، جرم محسوب می‌شود. مجلس از همه جزئیات مذاکرات هسته‌ای مطلع است؛ دولت آقای روحانی انتظار داشت که مجلس با چوب حراج زدن به باقی مانده‌های صنعت هسته‌ای و دستاورد‌های کشورمان موافقت کند و آبروی داشته هایمان را به او بدهیم. وی افزود: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها کاملا مشخص است؛  زیرا هیچ تکلیفی را جز لغو تحریم‌ها از طرف غربی مطالبه نکرده است و این موضوع همان چیزی است که از روز اول مقام معظم رهبری همواره بر آن تأکید داشته اند.


برجام تحریم‌ها پاشنه آشیل دولت آینده است

حجت الاسلام محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در یک پیش بینی از آینده مذاکرات هسته‌ای و تحریم‌ها در بستر سیاست خارجی دولت سیزدهم به «ایسنا» گفت: فکر می‌کنم سیاست خارجی و مشکلاتی که در این حوزه داریم، مثل تحریم ها، اولین و مهم‌ترین معضل دولت آقای رئیسی است. طبیعتا ادامه مذاکرات خیلی سخت‌تر و دشوارتر از دوران دو دولت تدبیر و امید خواهد بود. ازطرفی هواداران آقای رئیسی به مذاکرات نقد دارند و از طرفی سخت گیری‌های بیشتری برای دولت او از طرف خارجی‌ها می‌شود.

 

همچنین باید گفت دولت برای پیشبرد اهدافش به مذاکرات حوزه بین المللی نیاز دارد. این موضوع پاشنه آشیل دولت بعدی خواهد بود. وی افزود: از جهت دیگر، مذاکرات برای سیاست داخلی مهم است؛ زیرا نیرو‌های داخلی به کار نیاز دارند و تولیدات داخلی نیازمند سرمایه هستند و بسیاری از سرمایه‌های کشور بلوکه شده اند؛ پس اولین قدم باید رفع این مشکلات زنجیره‌ای باشد. همه کارشناسان مسائل اقتصادی و سیاسی می‌دانند که باید تحریم‌ها کم شود. این کار پیچیدگی خاص خود را دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->