بازداشت قاتل فراری| جزییات درگیری عجیب و مرگبار دو جوان در خیابان چه بود؟ مصدومیت ۴ نفر براثر انفجار در پارک پرواز تبریز (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد زلزله، دوزین مینودشت در استان گلستان را لرزاند + جزئیات (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمایت دانشجویان تهران از خیزش ضدصهیونیستی دانشگاهیان آمریکا قتل دختر اصفهانی مبتلا به اوتیسم به دست مادرش مشهد، سومین قطب پیوند کبد در کشور است آرامگاه فردوسی برای ۱۰ شب میزبان بزرگداشت حکیم‌توس است دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره
سرخط خبرها

آیا «کریستوف کلمب» را می‌شناسید؟

  • کد خبر: ۷۶۳۲۰
  • ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۷
آیا «کریستوف کلمب» را می‌شناسید؟
«کریستوف کلمب» دریانورد اهل جنُوا در ایتالیا بود که بر حسب اتفاق قاره آمریکا را کشف کرد.

ریحانه صادقی | شهرآرانیوز؛ کریستوفر کلامبوس، دریانورد ایتالیایی که بیشتر ما او را کاشف قاره آمریکا می‌شناسیم، در طول چند قرن گذشته در ایالات متحده آمریکا آن قدر مورد احترام بود که مجسمه او تقریبا در همه ایالت‌های این کشور برپا شد و روز ۱۲ اکتبر برای بزرگداشت وی، یکی از تعطیلات ایالتی اعلام شد.

کلمب سال ۱۴۵۱ در جمهوری جنوا در ایتالیا به دنیا آمد و اول بار زمانی که نوجوان بود، پا به دریا گذاشت و در چند سفر دریایی به حوزه مدیترانه و دریای اژه حضور داشت. در آن زمان، واردات ادویه از هند و چین انجام می‌گرفت، اما سفر به این کشور‌ها از راه زمینی، کاری دشوار و (به سبب تسلط مسلمانان ترک بر مسیر‌های تجاری بین اروپا و آسیا) بسیار خطرناک بود. به همین دلیل، اکتشاف گران با کشتی در امتداد ساحل غربی آفریقا حرکت می‌کردند و با گذر از دماغه امید نیک، ترک‌های عثمانی را دور می‌زدند تا به هند و چین برسند.

در مقابل، کلمب عقیده داشت حالا که زمین گرد است، بهتر است به جای این کار، به سمت غرب برانند و با دور زدن کره زمین به شرق برسند، اما او فکرش را هم نمی‌کرد که یک پهنه خاکی وسیع، یعنی همان قاره آمریکا، در این میان وجود داشته باشد. کلمب پس از سال‌ها تلاش برای یافتن سرمایه گذار، سرانجام در سال ۱۴۹۲ موفق شد پادشاه اسپانیا را راضی کند که سرمایه لازم برای سفرش را دراختیار او قرار دهد. او درعوض می‌توانست ۱۰ درصد از هر آنچه در این سفر به دست می‌آورد، برای خود نگه دارد. عنوانی اشرافی دریافت می‌کرد و حکم رانی هر سرزمینی که می‌توانست تسخیر کند، نیز به او سپرده می‌شد.

در تاریخ ۳ آگوست ۱۴۹۲، کلمب و همراهانش با سه کشتی به نام‌های نینا، پینتا و سانتا ماریا سفرشان به سمت غرب را آغاز کردند و پس از ۳۶ روز به باهامای کنونی رسیدند. در باهاما، آن‌ها با گروهی از بومیان روبه‌رو شدند که با رفتاری بسیار دوستانه، پذیرای دادوستد با تازه واردان بودند. اما آنچه توجه کلمب و همراهانش را بسیار جلب کرد، زیورآلات زرینی بود که بومیان به تن داشتند.

کلمب و همراهانش ماه‌ها به سودای مروارید، طلا، نقره، سنگ‌های قیمتی و ادویه به سفرشان ادامه دادند و درنهایت به جزایر کوبا و هیسپانیولا (هائیتی و جمهوری دومینیکن کنونی) رسیدند. در سال ۱۴۹۳، کلمب با تعدادی هندی (کلمب که فکر می‌کرد به هندوستان رسیده است، بومیان منطقه را «هندی» صدا می‌کرد) و مقدار کمی طلا به اسپانیا بازگشت و به گرمی از او استقبال شد.

او سه سفر دیگر به آمریکا کرد. در سفر دوم، کلمب با ۱۷ کشتی و نزدیک به ۱۵۰۰ مرد به سمت جزایر آنتیل و پس از کشف چند جزیره در دریای کارائیب به سمت هیسپانیولا رفت. در آنجا، او با اجرای سیاست کار اجباری، بومیان را برای یافتن طلا به کار گرفت. کلمب که دیگر مطمئن بود به جزایر خارجی چین رسیده است، تصمیم گرفت ۵۰۰ برده برای ملکه اسپانیا بفرستد. ملکه ایزابلا که با برده داری مخالف بود و آن را عملی شنیع می‌دانست، با دیدن مردانی که به عنوان برده برای او فرستاده شده بودند، وحشت زده شد و به سرعت «هدیه» کلمب را بازپس فرستاد.

در طول سفر سوم، کلمب سرانجام به سرزمین اصلی آمریکا (ونزوئلای کنونی) رسید و در سفر چهارم که به قصد رسیدن به تنگه ملاکا در اقیانوس هند آغاز شده بود، او به پاناما رسید و این بار با بومیانی عصبانی روبه‌رو شد که دو کشتی از چهار کشتی او را تسخیر کردند.

در دو سال باقی مانده از عمرش، کلمب تلاش بسیاری برای بازپس گرفتن عناوینش کرد، اما به این کار موفق نشد و سرانجام در تاریخ ۲۰ می ۱۵۰۶ درحالی که هنوز فکر می‌کرد راهی کوتاه‌تر برای رسیدن به آسیا کشف کرده است، از دنیا رفت.

منبع: لجند ساف آمریکا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->