شهادت پاسدار تیپ ۱۲ قائم (عج) سمنان حین ماموریت رزمی + عکس (۱۶ مهر ۱۴۰۴) تجربه زیارت اختصاصی کودکان در حرم مطهر رضوی برای نخستین‌بار انتخاب ۱۰ هزار مسجد شاخص در طرح «محراب» تقدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از نیروهای خدوم انتظامی فرنی‌پزان در شربت‌خانه حضرتی | نگاهی مستند و متفاوت به یکی از نهادهای فراموش‌شده پذیرایی در حرم‌مطهر تدوین خاطرات شهدای دانش‌آموز جنگ تحمیلی ۱۲ روزه بانگ خوش، مروج اخلاق جنگ با استکبار را ادامه می‌دهیم به سویت پر کشیدم با دلی از قبل‌ شیدا‌تر نسبتِ فرهنگی و تمدنی ما و امام رضا(ع) حکم شرعی خرید اضافی وسایل زندگی چیست؟ «اوس حبیب» جنس نور و نظم را می‌شناخت | یادی از مرمتگر گنبد و آینه‌کاری‌های حرم مطهر رضوی سفری برای دل دیدار رئیس بنیاد شهید با خانواده شهید فراجا ۳ هزار و ۱۵۷ موکب در اربعین ۱۴۰۴ خدمات ارائه کردند زیارت، مهمان‌شدن در خانه امام رضا(ع) | حق امام معصوم را با زیارت ادا کنیم آغاز همایش تجلیل از خادمان اربعین با پیام رئیس‌جمهور (۱۶ مهر ۱۴۰۴) الگوگیری از سیره امام‌رضا(ع) در تربیت کودک | پیوندی از عقلانیت، عاطفه و نظم دهلی نو محفل شاعرانه در پاسداشت حضرت زهرا(س) شد تأکید معاون وزیر فرهنگ در حمایت از تولید محتوای قرآنی در مناطق روستایی و عشایری
سرخط خبرها

دست نوشته شیخ ابراهیم طهرانی، شاگرد ملاهادی سبزواری

  • کد خبر: ۷۶۷۴۵
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
دست نوشته شیخ ابراهیم طهرانی، شاگرد ملاهادی سبزواری
یکی از شاگردان مرحوم سبزواری، شیخ ابراهیم طهرانی است. وی مدتی در سبزوار زندگی و از محفل درسی فیلسوف بزرگ دوران، ملاهادی سبزواری، استفاده می‌کرد. او برای امرار معاش دکان عطاری داشت و بخشی از روز را در مغازه‌اش می‌گذراند.

حسینی‌نژاد | شهرآرانیوز - ملاهادی سبزواری در دوره زندگانی خود توانست شاگردان زیادی را به جامعه علمی سبزوار و ایران تحویل دهد. وی برخلاف ملاصدرا که جز تعدادی اندک شاگردی نداشت، افراد زیادی به محفل درسی او می‌آمدند و از اندیشه‌های فلسفی او بهره می‌بردند. به گفته فرزندش حاجی سبزواری هر روز صبح تا هنگام طلوع آفتاب دو پیاله چای غلیظ می‌نوشید و پس از صرف صبحانه، دو ساعت پس از طلوع آفتاب برای تدریس به مدرسه علمیه فصیحیه می‌رفت. حکیم، روزانه چهار ساعت در آنجا مشغول تدریس بود. بعد به خانه برمی‌گشت.


یکی از شاگردان مرحوم سبزواری، شیخ ابراهیم طهرانی است. وی مدتی در سبزوار زندگی و از محفل درسی فیلسوف بزرگ دوران، ملاهادی سبزواری، استفاده می‌کرد. او برای امرار معاش دکان عطاری داشت و بخشی از روز را در مغازه‌اش می‌گذراند.


نسخه‌ای خطی از کتاب حاشیه ملاهادی سبزواری بر مفاتیح الغیب صدرالمتالهین به شماره ۷۱۸۱ در کتابخانه ملس پاریس وجود دارد. این نسخه به خط شیخ ابراهیم طهرانی است که در سال ۱۲۷۴ قمری کتابت کرده است. وی می‌نویسد: «قد تم بید الاقل تلامذة محشیه ابراهیم الطهرانی اواخر شهر جمادی الاولی سنه ۱۲۷۴.»


در انتهای نسخه جمله‌ای به خط او نوشته شده که بیانگر نکته‌ای درخور تأمل درباره زندگی علمی اوست. او می‌نویسد: «چون تصدیق سرکار قدوه العرفاء استادی مع انضمام تجربه بر این شده که حقیر صحیح می‌نویسم پس حرف امثال میرزا ابوالحسن جلوه و دیگران در غلط نوشتن حقیر جلوه ندارد.» به نظر می‌رسد ملاهادی سبزواری صحت نوشتار و فهم شیخ ابراهیم را در نوشتن مطالب فلسفی تأیید کرده و در مقابل کسانی، چون میرزا ابوالحسن جلوه، فیلسوف بزرگ مکتب تهران که مدتی از شاگردان ملاهادی بوده، اشکالاتی بر شیخ ابراهیم طهرانی مطرح کرده است. به همین دلیل شیخ ابراهیم این مطلب را در تأیید نوشتار خودش در پایان نسخه نوشته است.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->