زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

درباره موج تازه سریال‌های نمایش خانگی که بر رخداد‌های تاریخی دست گذاشته است

  • کد خبر: ۷۸۲۸۴
  • ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
درباره موج تازه سریال‌های نمایش خانگی که بر رخداد‌های تاریخی دست گذاشته است
شبکه نمایش خانگی که حالا به جاافتاده‌ترین مدیوم تولید و پخش سریال در ایران تبدیل شده و توانسته شبکه‌های ماهواره‌ای و سریال‌های ترکی را به شکل چشمگیری کم‌اثر کند، این روز‌ها در آستانه یک تحول امیدوارکننده دیگر هم قرار دارد، تولید و پخش چهار عنوان سریال تاریخی مختلف که شبیه شان را پیشتر‌ها فقط در تلویزیون دیده بودیم.

محمد عنبرسوز | شهرآرانیوز - شبکه نمایش خانگی، در روز‌های تعطیلی و رخوت سینما، بخش عمده‌ای از بار نیاز مخاطبان را به دوش می‌کشد و با تدارک محصولات متنوع و جذاب، تلاش می‌کند مردم را در خانه‌هایشان سرگرم نگه دارد. این رسانه پرهوادار که حالا به جاافتاده‌ترین مدیوم تولید و پخش سریال در ایران تبدیل شده و توانسته شبکه‌های ماهواره‌ای و سریال‌های ترکی را به شکل چشمگیری کم‌اثر کند، این روز‌ها در آستانه یک تحول امیدوارکننده دیگر هم قرار دارد، تولید و پخش چهار عنوان سریال تاریخی مختلف که شبیه شان را پیشتر‌ها فقط در تلویزیون دیده بودیم.

به‌روزرسانی ژانری

شبکه نمایش خانگی، حالا دوشادوش سینما در ایران حرکت می‌کند و از نظر تولید ساعت / سرگرمی، آمار بسیار خوبی را ثبت می‌کند. این رسانه که در ابتدای راه کمی سردرگم بود و ترجیح می‌داد تمرکزش را روی ممیزی‌های کمتر و آزادی‌های طبیعی شبکه خانگی بگذارد، چند سالی است که مثل سینما یاد گرفته چطور لحن عوض کند و با پرداختن به موضوعات تازه و سبک‌های جدید، مخاطبان خود را همراه نگه دارد.


شبکه نمایش خانگی، پس از سپری کردن دوران تمایل به ساخت ملودرام‌های عامه‌پسند و نمایش اموری که پرداختن به آن‌ها در تلویزیون ممکن نبود، به این نتیجه رسید که برای موفق شدن باید پای ستاره‌های محبوب سینما را به این رسانه باز کند. در نتیجه، شرایطی رقم خورد که بیشتر بازیگران درجه یک سینما به شبکه نمایش خانگی آمدند و بعضی توانستند به تولید سریال‌های موفقی در این رسانه یاری رسانند؛ هر چند بعضی از آن‌ها هم در این مسیر شکست خوردند و اعتبارشان خدشه‌دار شد.


پس از تثبیت اقبال مخاطبان به شبکه خانگی و پای کار آمدن سریال‌ساز‌های برجسته، گام بعدی این پروژه بزرگ و خودجوش، به سرازیر شدن کارگردان‌های سینما به شبکه خانگی اختصاص یافت و شرایطی ایجاد شد که امروز جمعی از بهترین کارگردان‌های سینما، به تولید سریال در این شبکه روی آورده‌اند. از محمدحسین مهدویان گرفته تا هومن سیدی، فریدون جیرانی و البته دیگر فیلم‌سازانی که تاکنون سریال‌هایشان به مرحله توزیع نرسیده است.


پس از پای کار آمدن فیلم‌سازان، نوبت به تغییر لحن و امتحان کردن ژانر‌های تازه رسید. چند سریال مختلف در سال‌های اخیر برای تزریق گونه‌های جدید به شبکه خانگی ایران تلاش کرده‌اند و حالا به نظر می‌رسد که در دوران جدید، نوبت به امتحان کردن سریال‌های تاریخی رسیده است. مجموعه‌هایی که فقط یک موضوع فرعی را در دل زمان گذشته روایت نمی‌کنند، بلکه دغدغه موضوعات و شخصیت‌های تاریخی را دارند و چهره‌های ملموس و شناخته شده یا وقایع مهم تاریخی را جلوی دوربین می‌برند.

چهره‌های تازه

در هفته‌های اخیر، دو سریال تاریخی «قبله عالم» و «خاتون» پخش خود را آغاز کرده‌اند و این ترکیب در هفته‌های آینده به احتمال زیاد، با «جیران» و «آهوی من‌ مارال»، کامل خواهد شد. چهار عنوان سریال تاریخی برای شبکه‌ای که در سراسر تاریخ بیست ساله‌اش، فقط سه چهار سریال تاریخی داشته و آن‌ها هم مستقیم به شخصیت‌ها و وقایع مشخص مربوط نبوده‌اند، یک گام روبه‌جلو محسوب می‌شود. نکته عجیب‌تر آنکه از میان این چهار سریال، سه مورد مستقیم به ناصرالدین‌شاه قاجار و دربار او اختصاص دارند که همین موضوع کنجکاوی شماری از مخاطبان را برانگیخته است.


از میان کارگردان‌های این چهار سریال، فقط حسن فتحی پیشتر در شبکه خانگی سریال ساخته و با «شهرزاد» بسیار موفق بوده است. فتحی با «جیران» به شبکه خانگی بازمی‌گردد، در حالی که مهرداد‌غفارزاده، تینا پاکروان و حامد محمدی اولین بار است که پشت دوربین یک سریال شبکه نمایش خانگی قرار گرفته و هم‌زمان خطر تولید یک مجموعه تاریخی را نیز به جان خریده‌اند.


در عرصه بازیگری، نگار جواهریان برای نخستین بار در یک سریال خانگی حاضر شده و در «خاتون» با میرسعید مولویان، استعداد تازه سینما که با «تومان» به نامزدی سیمرغ رسید، هم‌بازی شده است.

 

حامد کمیلی در «قبله عالم»، پس از دو تجربه مکمل متوسط در «رقص روی شیشه» و «خوب بد جلف: رادیواکتیو»، فرصت ایفای یک نقش اصلی پرظرفیت را پیدا کرده و بهرام رادان هم چالش اولین نقش تاریخی خود را با «جیران» پشت سر می‌گذارد. به این‌ها حسن معجونی، بازیگر موفق تئاتر و سینما را هم اضافه کنید که نقش دیگر ناصرالدین‌شاه سریال‌های خانگی را در «آهوی من مارال» بازی می‌کند. مردی که، با سریال «مسافران» رامبد جوان، تجربه خوبی از بازی در سریال داشته و قرار است در ماه‌های آینده، به همراه بهرام رادان و حامد کمیلی، یکی از سه ناصرالدین‌شاه شبکه خانگی ایران باشد.


پخش دو قسمت از سریال «قبله عالم» به کارگردانی حامد محمدی در هفته‌های اخیر، نشان داد که موضوع تاریخی یک سریال می‌تواند لحن‌های مختلفی داشته باشد و یک مجموعه تاریخی درباره شاه قاجاری حتی ممکن است کمدی هم باشد. این نکته در کنار ساختار عظیم و جذاب «خاتون»، امید به متنوع بودن سریال‌های تاریخی پیش رو را افزایش می‌دهد؛ خصوصا که می‌دانیم حسن فتحی در روایت عاشقانه‌های تاریخی متبحر است و احتمالا دوباره مخاطبان را جذب خواهد کرد.


 

درباره مجموعه‌های آینده شبکه نمایش  خانگی | سه ناصرالدین‌شاه در یک دوره

 


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->