خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

آیا تزریق هم‌زمان واکسن‌های کرونا و آنفلوانزا عوارض دارد؟

  • کد خبر: ۷۸۶۴۹
  • ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
آیا تزریق هم‌زمان واکسن‌های کرونا و آنفلوانزا عوارض دارد؟
واکسن‌های کووید ۱۹ و آنفلوانزا هردو برگرفته از ویروس کشته‌شده این بیماری‌ها هستند. یک متخصص بیماری‌های عفونی درباره تزریق این واکسن‌ها توضیحاتی ارائه کرده است.

گروه سلامت و پزشکی شهرآرانیوز | این روز‌ها و هم‌زمان با شیوع گسترده کرونای دلتا در کشور، مسئولان و مردم پیگیر واکسیناسیون گسترده کرونا هستند. از سوی دیگر، هرسال با آغاز شهریور و نزدیک‌شدن به فصل پاییز، بازار تزریق واکسن آنفلوانزا هم داغ می‌شود. این درحالی است که حدود ۱۰ درصد از همه مردم ایران، هر ۲ دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و بسیاری در نوبت تزریق هستند؛ بنابراین لزوم دانستن فایده و عیب تزریق واکسن‌های مربوط به بیماری‌های ویروسی بیش از پیش مهم شده است.


دکتر حمیدرضا نادری، متخصص بیماری‌های عفونی و مدیرگروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، در گفتگو با شهرآرانیوز درباره این ۲ واکسن اظهار کرد: واکسن‌ها همان‌گونه که از نامشان برمی‌آید، مختص همان بیماری‌اند و به‌طبع کارایی‌ای روی دیگر بیماری‌ها ندارند. از سوی دیگر، هیچ واکسنی از ابتلای افراد به آن بیماری جلوگیری نمی‌کند، بلکه شدت بیماری را کم و از عوارض حاد آن جلوگیری می‌کند.


وی ادامه داد: واکسن آنفلوانزا زمانی مؤثر است که براساس ویروس شایع‌شده همان سال تهیه و تزریق شود و اگر ویروس جهش‌یافته‌ای داشته باشیم، احتمال تأثیرگذاری آن واکسن هم کم می‌شود.


دکتر نادری اضافه کرد: سال گذشته و باتوجه‌به کمبود واکسن آنفلوانزا، خوشبختانه شاهد همه‌گیری این ویروس نبودیم و باتوجه‌به وجود کووید ۱۹ و رعایت حداکثری مردم، خبری از سرماخوردگی‌های شایع و هرسال نیز نبود.


این متخصص بیماری‌های عفونی درباره هم‌زمانی استفاده از ۲ واکسن یادشده تصریح کرد: واکسن‌ها هیچ مشابهتی باهم ندارند و تزریق هم‌زمان ۲ واکسن مشکلی برای تداخل آنتی‌ژن‌ها در بدن به وجود نمی‌آورد؛ بنابراین دریافت هر ۲ نوع واکسن کرونا و آنفلوانزا به‌صورت هم‌زمان باعث ایجاد مشکل در فرد نمی‌شود.


دکتر نادری ضمن توصیه به تزریق واکسن‌های درمانی متذکر شد: توصیه ما تزریق این واکسن‌هاست، زیرا جهش‌هایی که ویروس‌ها نشان می‌دهند، تأثیرات منفی دارند و تزریق واکسن راهکار مناسبی در برابر اثرات سوء آن‌هاست. همچنین این نکته را هم بیفزایم که تزریق هم‌زمان ۲ واکسن به شرط تزریق در ۲ نقطه مختلف بدن اشکالی نخواهد داشت. اما قطعا واکسنی مانند آنفلوانزا و کووید ۱۹، اثر خود را فقط روی همان ویروس می‌گذارد و جایگزین درمانی مناسبی برای دیگر ویروس‌ها نیست.


مدیرگروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد زمان ایدئال میان تزریق واکسن‌ها را ۲۸ تا ۳۰ روز بیان کرد و گفت: بازه زمانی ۴ هفته‌ای در ایجاد ایمنی‌زایی بدن بسیار مفید خواهد بود.


وی در واکنش به اینکه چرا برخی پس از تزریق دز دوم دچار لختگی خون می‌شوند و حتی فوت می‌کنند، یادآور شد: لخته‌شدن خون الزاما با تزریق دز دوم به وجود نخواهد آمد و فوت‌کردن افراد براساس تزریق دز دوم نیست. در میان واکسن‌های تزریقی، آمار‌های لخته‌شدن خون بیشتر مربوط به آسترازنکاست و سینوفارم و برکت چنین مسئله‌ای را به وجود نیاورده‌اند، البته این به معنی پرهیز از واکسن آسترازنکا نیست. در موارد بسیار زیادی، دارو‌های متداول میان مردم هم می‌تواند باعث لخته‌شدن خون و حتی سکته شود. به‌عنوان مثال، آنتی‌بیوتیک و قرص‌های ضدبارداری، عوارض بلندمدت و جبران‌ناپذیری دارند؛ اما همان‌طور که می‌بینید، بسیاری از بیماران و حتی همکاران ما به تجویز و مصرف آن اصرار دارند.


دکتر نادری درباره ابتلا به کرونا آن‌هم بلافاصله پس از تزریق دز دوم توضیح داد: ابتلا به کرونا پس از دز دوم از آن نشئت می‌گیرد که فرد، ناقل بدون علامت بوده و در دوران بیماری نهان قرار داشته و با تزریق واکسن، سیستم ایمنی بدنش واکنش نشان داده است و بیماری را آشکار می‌کند. پیش از این هم گفتم که تزریق واکسن به‌معنای مبتلانشدن به بیماری نخواهد بود، بلکه شدت آن را کم می‌کند. تاکنون براساس آمار و مطالعات، ۸۰ درصد از کسانی که پس از دز دوم مبتلا شده‌اند، نوع خفیف کرونا را داشته و بهبود پیدا کرده‌اند و فقط بین ۲ تا ۳ درصد از افراد فوت کرده‌اند. فرد مبتلا پس از بهبودی به تزریق دز سوم و ایمنی‌بخش احتیاج نخواهد داشت، زیرا با دریافت دز دوم، آنتی‌ژن کافی در بدن وی وجود خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->