سرخط خبرها

چگونه فرش‌ها را تمیز نگه داریم؟

  • کد خبر: ۷۸۷۲۱
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
چگونه فرش‌ها را تمیز نگه داریم؟
تمیزی و پاکیزگی یکی از خصلت‌هایی است که از ابتدای بشریت تاکنون در وجود انسان نمایان بوده است، در این بین قطعا تمیز بودن خانه و محل زندگی جزء مواردی است که باید به آن اهمیت ویژه‌ای داده شود.

به گزارش شهرآرانیوز، فرش جزو الزامات زندگی ما ایرانی‌هاست، اگر همه خانه‌مان را نیز مبلمان کرده باشیم. در گذشته‌های نه‌چندان دور که خانه‌ها ویلایی بودند، شست‌وشوی آن‌ها خیلی راحت در خانه انجام می‌شد، ولی امروزه به دلیل مشکلات زیادی مانند فضای محدود آپارتمان‌ها، صرفه‌جویی در مصرف آب، نداشتن وقت و مهارت لازم، معمولا این‌کار را به مراکز تخصصی آن، یعنی قالی‌شویی‌ها می‌سپاریم. از هزینه شست‌وشو و حمل‌ونقل که بگذریم، خراب‌کار‌هایی که برخی قالی‌شویی‌ها مرتکب می‌شوند، مانند کش آوردن فرش به یک سمت یا سوراخ‌کردن آن، به ما می‌گوید نباید تندتند و با وقوع هرنوع آلودگی، فرش را دست قالی‌شویی سپرد، به‌ویژه اگر فرش دست‌باف باشد. افزون بر فرایند لکه‌بری که دنبال‌کردن حرفه‌ای آن امری ضرور است، روش‌هایی وجود دارد که کمک می‌کند بدون نیاز به شستن، فرش ظاهری تمیز، براق و نو به خود بگیرد. قبل از اشاره به این خدمات تخصصی، اجازه بدهید سری به قالی‌شویی‌های مشهد بزنیم و قیمت‌های آن‌ها را با هم بازخوانی کنیم.

روش‌های برق انداختن فرش

-استفاده از شامپو فرش نخستین راهکار برای تمیز و براق کردن سطح فرش است. فقط قبل از استفاده از شامپو، حتما سطح فرش را از گردوغبار و آشغال پاک کنید. پس از خشک‌شدن و جاروکردن، با یک برس روی فرش را شانه بزنید تا پرز‌های به هم چسبیده دوباره روی فرش بخوابند.

- اگر میزان آلودگی‌های سطحی فرش زیاد است، پس از شامپو زدن، مقداری جوش‌شیرین یا ترکیب نشاسته‌ذرت و نمک را روی آن بپاشید. پس از گذشت یک ساعت و با استفاده از جاروبرقی، فرش را کاملا تمیز کنید.

-آب و سرکه را با هم مخلوط کنید و با استفاده از یک اسفنج یا تکه‌ای پارچه تمیز، به‌آرامی روی فرش بکشید تا کمی مرطوب شود. پس از خشک شدن، جوش شیرین یا ترکیب نشاسته ذرت و نمک را با استفاده از یک برس روی فرش بکشید و پس از یک ساعت، مواد را با جاروبرقی تمیز و در نهایت با یک تکه پارچه خیس سطح فرش را پاک کنید.

-تمیز بودن لبه‌ها یا ریشه‌های فرش در نو دیده شدن آن نقش مؤثری دارد. اگر این قسمت‌ها خیلی کثیف شده‌اند، آن‌ها را حتما با کمک شامپو فرش بشویید و برای جلوگیری از کثیفی دوباره و آشفتگی ظاهر آن‌ها، از چسب محافظ ریشه فرش استفاده کنید.

-استفاده منظم از جاروبرقی سبب می‌شود گردوغبار لابه‌لای پرز‌های فرش تمیز شود و فرش جلای دوباره پیدا کند. اگر فرشتان دست‌باف است، دست‌کم هفته‌ای یک بار جاروی دستی (سنتی) را خیس کنید و روی آن بکشید. برای جاروکردن یک فرش دوازده‌متری، دست کم سه‌چهاربار باید جارو را بشویید و روی قالی بکشید.

-اگر چیزی روی فرش ریخته است، در اولین فرصت آن را پاک و از لکه‌بر مناسب برای از بین بردن اثر آن استفاده کنید.

خدمات تخصصی قالی‌شویی در خانه

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->