شغل‌های آینده برای شهر‌های هوشمند

  • کد خبر: ۷۸۸۴
  • ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۷
شغل‌های آینده برای شهر‌های هوشمند
معرفی ۱۰ تخصص که باداشتن آن‌ها در عصر فناوری بیکار نخواهید ماند
حامد سرادار- شهر‌های هوشمند دیگر یک رویا یا شعار نیستند، بلکه تبدیل به مسیری شده‌اند که خیلی از مدیران شهری برای حفظ پایداری شهر‌ها آن را انتخاب کرده‌اند. پس دیر یا زود، ما هم در این مسیر قرار می‌گیریم. مدیریت شهری مشهد، چند‌سالی می‌شود که این مسیر را انتخاب کرده است تا شهری پایدار، سبز و قابل سکونت داشته باشیم. در این مسیر، بسیاری از فرایند‌ها تغییر و در‌واقع بهبود پیدا می‌کند. فرایند‌های جدید باید متولیانی متخصص داشته باشند. پس فرصت‌های شغلی جدیدی پیش روی شما قرار می‌گیرد که اگر در آن‌ها به تخصص برسید، به‌زودی و به‌راحتی می‌توانید آینده شغلی خود را تضمین کنید. در ادامه به شما تخصص‌هایی پیشنهاد می‌کنیم که پیش‌بینی می‌شود در شهر‌های هوشمند بیشتر از همه مورد‌نیاز باشند؛ هرچند برخی از آن‌ها الان نیز جزو تخصص‌های مورد‌نیاز هستند.

متخصص علم داده
از‌آنجا‌که شهر‌ها به‌طور فزاینده‌ای اینترنت اشیا را به‌کار گرفته‌اند و قادر به جمع‌آوری داده‌هایی درباره وضعیت آب‌و‌هوا، ترافیک و... هستند، این متخصصان علم داده، یا همان دیتا ماینینگ‌ها هستند که با تجزیه و تحلیل و ایجاد ارزش بیشتر از این داده‌ها می‌توانند به مدیریت بهتر شهر‌ها کمک کنند. درواقع برقراری ارتباط بین داده‌ها و رفتار‌های انسانی، حل مسئله را امکان‌پذیر می‌کند؛ بنابراین علم یادگیری ماشین از شغل‌های اساسی در شهر‌های هوشمند است.

توسعه‌دهنده نرم‌افزار
شهر‌های هوشمند و ظهور اینترنت اشیا باعث ایجاد تقاضای بیشتر برای توسعه‌دهندگان از‌جمله توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، توسعه‌دهندگان سیستم‌عامل و توسعه‌دهندگان پایگاه داده شده است. پس تبدیل‌شدن به یک مهندس نرم‌افزار می‌تواند آینده شغلی خوبی برای شما رقم بزند.

برنامه‌نویس خانه‌های هوشمند
همانند شهرها، خانه‌ها هم در آینده بسیار هوشمند خواهند شد. خانه‌هایی که به‌طور خودکار، اموری همچون تنظیم نور یا دمای محیط تا موارد پیچیده‌تر را به‌صورت خودکار انجام خواهند داد. متخصصان این حوزه برای بهبود و تعمیرات زیرساختی این سیستم‌های هوشمند و خودکار، شغل‌های خوبی در آینده نزدیک خواهند داشت.

متخصص امنیت سایبری
هر کاری که ما در شهر‌های هوشمند انجام می‌دهیم، باید امن و ایمن باشد. ظهور اینترنت اشیا و استفاده از آن به‌عنوان زیرساخت‌های اصلی شهری، امکان حملات سایبری را بسیار زیاد می‌کند. فقط تصور کنید اگر شبکه برق یک شهر توسط یک حمله سایبری از کار بیفتد، چه اتفاقی روی می‌دهد؟ پس حضور متخصصان امنیت سایبری حرفه‌ای به‌منظور رشد شهر‌های هوشمند، حیاتی است.

متخصص رایانش ابری
شهر‌های هوشمند برای ایجاد مدیریت بهتر منابع مختلف خود (پارکینگ، روشنایی، مدیریت آب و‌...) از رایانش ابری استفاده می‌کنند. رایانش ابری را اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح بدهیم یعنی ارائه آنلاین و لحظه‌ای منابعی مانند دیسک، شبکه، رم و پردازنده یا سرویس‌هایی مانند دیتابیس به تناسب نیاز مشتری. در رایانش ابری (Cloud Computing)، کاربران بی‌نیاز از تأمین و نگهداشت سخت‌افزار، از ابتدا می‌توانند در هر لحظه، منابع و سرویس دلخواه خود را درخواست و از آن استفاده کنند. پس اگر در این حوزه متخصص باشید، قطعا به کار مدیریت شهری خواهید آمد.

برنامه‌نویس پهپاد
پهپاد‌ها دیگر از حالت یک سرگرمی ساده خارج شده‌اند و هم‌اکنون به کمک آن‌ها مسائل بسیاری حل می‌شود. پهپاد‌ها در صنایع بسیاری همچون کشاورزی، جست‌وجو و نجات، عکاسی و فیلم سازی کاربرد دارند. مدیریت شهری نیز در شهر‌های هوشمند از این پرنده‌ها برای عکاسی به‌منظور تخمین اراضی و بازرسی سازه‌ها استفاده می‌کند یا تخلفات ساخت‌و‌ساز در شهر را شناسایی می‌کند. واقعیت این است که همه این پرنده‌ها در همه صنایع نیاز به متخصصانی دارند که در برنامه‌نویسی برای آن‌ها توانا باشد، آن‌ها را به پرواز در‌آورد و در‌صورت لزوم تعمیرشان کند.

متخصص واقعیت افزوده
فناوری واقعیت افزوده کم‌کم دارد جای خود را باز می‌کند و هم‌اکنون به‌کمک آن، نرم‌افزار‌های کاربردی زیادی ایجاد شده است. در یک شهر هوشمند، استفاده از فناوری واقعیت افزوده، کمک فراوانی برای مدیربت بهتر شهر و البته صرفه‌جویی در وقت شهروندان می‌کند. برای مثال می‌توان با گرفتن دوربین تلفن هوشمند خود رو به خیابان، محل دقیق مراکزی را که به‌دنبال آن هستید، پیش رویتان ببینید، یا اینکه با گرفتن دوربین تلفن همراه خود روی یک دستگاه شارژ من‌کارت، نحوه شارژ‌کردن را به‌صورت مجازی آموزش ببینید. حال این مدیران شهری هستند که می‌توانند به کمک متخصصان واقعیت افزوده، مناطق و خدمات مختلف شهری را سوار بر این فناوری کاربردی کنند.

متخصص هوش مصنوعی
هوش مصنوعی طی چندسال اخیر به‌راحتی پای خود را به زندگی بشر باز کرده است. دستیاران دیجیتالی گوگل و بیکسبی روی گوشی‌های هوشمند، مهم‌ترین استفاده از هوش مصنوعی در زندگی روزمره است. البته از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، در امور بسیاری استفاده می‌شود که موجب کاهش نیروی انسانی، هزینه و خطا شده است. هوش مصنوعی در مدیریت شهری می‌تواند نقش‌های بسیاری ایفا کند؛ برای مثال اگر راننده اتوبوس شهری، حین رانندگی تخلفی انجام دهد، تخلف او ازطریق دوربین‌های هوشمند آشکار و به مدیریت حمل‌و‌نقل اعلام می‌شود. برای راه‌اندازی هوش مصنوعی روی سیستم‌ها و خدمات شهری، حضور متخصصان هوش مصنوعی بسیار ضروری است.

متخصصان بهره‌وری انرژی
مدیریت مصرف انرژی در شهر‌های پایدار هوشمند بسیار مهم است، چه در تلفن‌ها و لپ‌تاپ‌ها که با باتری کار می‌کنند و چه در مراکز داده عظیم که همه‌ساله میلیارد‌ها کیلو‌وات برق مصرف می‌کنند؛ این متخصصان مدیریت انرژی هستند که می‌توانند با ارائه راهکار‌های نوین باعث صرفه‌جویی انرژی و درنتیجه صرفه‌جویی هزینه‌ها شوند.

مدیر ارشد تجربه کاربردی شهر
شهر‌ها مدیر ارشد اطلاعات و مدیر ارشد فنی دارند، اما با این وجود باز هم نیاز به کسی که به فکر یکپارچه‌کردن زیرساخت‌های فیزیکی و دیجیتال باشد، احساس می‌شود. در شهر‌های آینده با ظهور واقعیت افزوده و دیگر تجربه‌های دیجیتال، یک مدیر ارشد تجربه کاربردی شهر برای ارائه یک تجربه موفق شهری مورد‌نیاز است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->