وزرای خارجه گروه ۷ خواستار همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی شدند دوباره غیرت ملت، دوباره شور قیام | راهپیمایی نمازگزاران مشهدی در حمایت از عملیات «وعده صادق» برگزار شد + فیلم سازمان ملل: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد راهپیمایی مردم ایران در حمایت از عملیات «وعده صادق» آیت‌الله علم‌الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است | سه خطای محاسباتی در سنجش توفیق عملیات «وعده صادق» رئیسی: عملیات «وعده صادق» نشان دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی است حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان واکنش نشان داد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) عضو دفتر رهبر انقلاب: برخی مسئولان بدلیل کار‌های بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند تجاوز جدید رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات پدافند هوایی در جنوب سوریه طعنه وزیر امنیت داخلی اسرائیل به گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان نتانیاهو دست به دامن انگلیس و آلمان شد واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان| تیراندازی به چند شی پرنده انجام شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز رای گیری برای بزرگ‌ترین انتخابات جهان در هند روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیک در نیویورک آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است آمریکا قطع‌نامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد تکذیب پرواز ریزپرنده در اصفهان | پدافند به شیء مشکوک شلیک کرد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی امنیت کشور تکذیب شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت شهر اصفهان عادی است| ادامه پرواز هواپیما‌ها در فرودگاه شهید بهشتی
سرخط خبرها

شورای امنیت خواستار پایبندی طالبان به تعهداتش در قبال خروج شهروندان افغان شد

  • کد خبر: ۷۹۰۹۵
  • ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
شورای امنیت خواستار پایبندی طالبان به تعهداتش در قبال خروج شهروندان افغان شد
شورای امنیت سازمان ملل متحده به قطعنامه‌ای رای داد که در آن از طالبان خواسته شده است تا به تعهدش مبنی بر تامین امنیت غیرنظامیانی که به دنبال خروج از افغانستان هستند عمل کند. در این قطعنامه به ایجاد «منطقه امن» که جزو درخواست فرانسه بود اشاره‌ای نشده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت به متنی که از سوی ایالات متحده آمریکا، فرانسه و بریتانیا تهیه شده بود رای مثبت دادند در حالی که چین و روسیه رای ممتنع خود را اعلام کردند.

 

در این قطعنامه گفته شده است که شورای امنیت «انتظار دارد» طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی به تمام «تعهدات» خود به‌ویژه درباره «خروج امن» و «برنامه‌ریزی شده» افغان‌ها و اتباع خارجی از افغانستان عمل کند.

 

این قطعنامه به بیانیه طالبان در ۲۷ اوت اشاره دارد که در آن گفته شده بود که افغان‌ها می‌توانند هر زمان که بخواهند به خارج از کشور سفر کنند و از طریق گذرگاه‌های مرزی چه هوایی و چه زمینی افغانستان را ترک کنند.

 

در قطعنامه امروز شورای امنیت به ایجاد «منطقه امن» یا منطقه حفاظت شده که از سوی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پیشنهاد شده بود،‌ اشاره‌ای نشده است.

 

رئیس جمهوری فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد که پاریس و لندن از سازمان ملل متحد برای ایجاد چنین «منطقه امنی» در کابل به ویژه برای ادامه عملیات «بشردوستانه» درخواست خواهند کرد. وی گفته بود که فکر می‌کند این طرح کاملا قابل اجرا باشد.

 

دیپلمات‌های سازمان ملل که روز دوشنبه مورد پرسش قرار گرفتند توضیح دادند که این منطقه به خودی خود «منطقه حفاظت شده» نیست بلکه باید طالبان را به خاطر تعهد خود در زمینه «گذر امن» برای داوطلبان خروج از کشور پاسخگو کرد.

 

اما قطعنامه سازمان ملل از طرح ماکرون بلندپروازی کمتری دارد. هنوز مشخص نیست که آیا قطعنامه دیگری که «منطقه امن» را پیشنهاد می‌کند بعدا منتشر می‌شود یا خیر.

 

کارشناسان می‌گویند این متن اصلاح شده است تا اطمینان حاصل شود که چین و روسیه از وتوی خود برای جلوگیری از آن استفاده نمی‌کنند.

 

طبق قطعنامه امروز، شورای امنیت همچنین اهمیت «احترام به حقوق بشر از جمله حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها» را بار دیگر تکرار کرد.

 

این نهاد همچنین درخواست کرد که از خاک افغانستان برای تهدید یا حمله به دیگر کشورها یا پناه دادن به تروریست‌ها استفاده نشود.

 

چین که مانند روسیه به این قطعنامه رای ممتنع داد گفت که وضعیت کنونی، نتیجه مستقیم خروج شتابزده و بی‌نظم نیروهای غربی است.

 

در قطعنامه از طالبان خواسته شده است تا اجازه دسترسی کابل، ایمن و بدون مانع را به سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌ها برای ارائه کمک‌های بشردوستانه داده شود.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->