بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها
سرخط خبرها

مصائب کارگران بخش خصوصی برای تأمین هزینه‌های درمان و زندگی

  • کد خبر: ۷۹۱۱۳
  • ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
مصائب کارگران بخش خصوصی برای تأمین هزینه‌های درمان و زندگی
افزایش چندبرابری و دوباره قیمت کالا‌های اساسی در چندماه گذشته و هزینه‌های زیاد درمان بیماری کرونا، وضعیت گذران زندگی را برای قشر کارگر به‌ویژه کارگر بخش خصوصی سخت کرده است.

طنین همتی|شهرآرانیوز، با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، حقوق کارگران باید طبق قانون در هر تورم افزایش یابد. در این یک ماه افزایش بی‌رویه هزینه‌ها فشار فراوانی بر اقشار آسیب‌پذیر حقوق‌بگیر جامعه و بازنشستگان وارد کرده است. وزیر کار جدید در اولین اظهارات رسانه‌ای‌اش به حقوق ناچیز کارگران و بازنشستگان واکنش نشان داد؛ آیا این واکنش ابتدایی می‌تواند پیش‌درآمدی برای برگزاری جلسات شورای‌عالی کار برای ترمیم دستمزد و مستمری باشد؟


حجت عبدالملکی با بیان اینکه از میزان دستمزد کارگران و حقوق بازنشستگان باخبر است، تأکید کرد: برای آنکه دخل‌وخرج کارگران و بازنشستگان باهم بخواند و سفره آن‌ها رنگین‌تر شود، باید نرخ تورم کاسته و کنترل شود. این درحالی است که افزایش چندبرابری قیمت کالا‌های اساسی در چندماه گذشته و هزینه‌های زیاد درمان بیماری کرونا وضعیت گذران زندگی را برای قشر کارگر به‌ویژه کارگر بخش خصوصی سخت کرده است.


دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران دراین‌باره می‌گوید: ایرادات اساسی در تعیین حقوق و دستمزد وجود دارد؛ اینکه دستمزد در انتهای سال محاسبه و براساس داده‌های قبلی تعیین و تورم گذشته برای حقوق و دستمزد سال بعد در نظر گرفته می‌شود. افزایش قیمت‌ها از فروردین‌ماه طبیعی و پذیرفتنی است، اما مشکل اصلی میزان افزایش دستمزد است که انتهای سال تعیین می‌شود و تورم سال جدید در آن در نظر گرفته نمی‌شود. ما در بعضی اقلام بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتیم؛ برای مثال نان، برنج و مواد لبنی به‌شدت گران شده است.


هادی ابوی اظهار کرد: باید در زمینه دستمزد و هزینه زندگی کارگر تصمیم کلی گرفته شود. باید میزان بدهی دولت به تأمین اجتماعی شفاف‌سازی شود. آیا حقوق ۳ میلیون تومان که به کارگر پرداخت می‌شود، جوابگوی هزینه‌های زندگی است که هر سال افزایش می‌یابد؟


به‌گفته وی، کارگران مشغول در بخش خصوصی بیشتر مشکل دارند، چون هیچ تسهیلات اضافه‌ای علاوه بر حقوق به آن‌ها پرداخت نمی‌شود. اینجاست که طراحان و برنامه‌ریزان باید این قشر را هم در نظر بگیرند. نمایندگان کارگران متقاضی هستند که شورای کار جلسه‌ای تشکیل دهد و برای ۶ ماه دوم سال تصمیمی بگیرد؛ به دلیل اینکه قیمت‌ها در این چندماه به‌شدت افزایش یافته است و جامعه کارگری توان تأمین هزینه‌های زندگی را ندارد.


ابوی یادآور شد: گفته شده است تمام هزینه‌های درمان کارگران پرداخت می‌شود، اما گفته نشده است که این هزینه‌ها منوط به بستری در بیمارستان‌های دولتی است یا نه. در وضعیت موجود بیمارستان‌های دولتی جا ندارند و در آخر کارگر باز هم به دکتر و بیمارستان خصوصی مراجعه می‌کند که باید هزینه‌های درمانش را خودش پرداخت کند.


وی اضافه کرد: نسخه داروخانه برای بیمار کرونایی  به دلیل وجود داروی رمیدیسیور، بیش از یک میلیون تومان است.یک کارگر در ماه مگر چقدر حقوق می‌گیرد که این مبالغ را در سبد هزینه‌های خود بگنجاند. حال اگر این بیماری برای تمام اعضای خانواده باشد، مسلما توان پرداخت نخواهد داشت. حال اینکه این هزینه‌ها برای درمان فقط مربوط به نسخه نیست و سایر هزینه‌های دیگر برای مراقبت در برابر این بیماری هم پابرجاست.


ابوی یادآور شد: اگر دولت برنامه‌ای برای پرداخت کوپن به این قشر دارد، باید هرچه زودتر انجام دهد. ما ۶ میلیون کارگر داریم که حتی بدون بیمه‌اند و همین حقوق حداقلی را هم ندارند. باید راهکار ویژه‌ای در دولت جدید اتخاذ شود تا کارگر از این وضعیت خارج شود، چون کارگران این روز‌ها از لحاظ رفاهی وضعیت خوبی ندارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->