باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد
سرخط خبرها

موافقت شورای شهر مشهد با تخفیف ۲۰ درصدی بهای بلیط اتوبوس و قطارشهری

  • کد خبر: ۷۹۷۱۷
  • ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
موافقت شورای شهر مشهد با تخفیف ۲۰ درصدی بهای بلیط اتوبوس و قطارشهری
پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، ظهر امروز و به منظور بررسی ۳ دستورکار و طرح دوفوریتی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، ظهر امروز، دوشنبه، ۱۵ شهریورماه برگزار شد.

حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در آغاز این جلسه با اشاره به برخی مناسبت‌های هفته جاری، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام ۱۷ شهریور، اظهارکرد: این روز نقطه عطفی در پیروزی و تاریخ انقلاب اسلامی بود.

وی با تاکید بر لزوم پایبندی به آرمان‌های انقلاب اسلامی، گفت: شورای ششم شهر مشهد، به این گفتمان غنی پایبند بوده و خود را ملزم به رهروی از آن می‌داند.

موحدیان با اشاره به روز تعاون، افزود: «تعاون» که در دین اسلام مورد توجه قرار گرفته، محرک بسیار خوبی در بحث اقتصاد مقاومتی است؛ اقتصادی مقاومتی که همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همه در شورای شهر و مدیریت شهری مشهد باید در بحث تعاون کمک کنیم و این خواسته رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی را جامه عمل بپوشانیم.

در ادامه این جلسه ۳ طرح دوفوریتی در دستورکار قرار گرفت و طرح صدور مجوز استفاده از محل فعالیت با قید دوفوریت، اولین دستورکار این جلسه بود که بررسی شد.

علیزاده در این خصوص گفت: آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی عمومی تمام مصوبات شورای شهر، به منظور تکریم شهروندانی که به شهرداری مراجعه می‌کنند، امری ضروری است، ولی برای طرح این دوفوریتی رعایت نشده است.

وی افزود: در طرح کنونی باید قید شود، شهروندانی که فرآیندی را پشت سر گذاشته، ولی هنوز به مرحله پرداخت نرسیده‌اند نیز مشمول مهلت دوماهه خواهند شد.

حسامی، عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه خاطرنشان کرد: مفاد مصوبه به اطلاع شهروندان خواهد رسید و نیازی به اطلاع‌رسانی مجدد نیست.

کریمدادی، رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای شهر نیز گفت: براساس طرح، موارد لحاظ شده شامل تمامی افرادی که پیشتر درخواست خود را در شهرداری ثبت‌کرده‌اند و یا پیش‌پرداخت داده‌اند، خواهند شد.

پس از رایزنی‌های چندنفره و تبادل‌نظر اعضای شورای شهر، این طرح دوفوریتی به تصویب رسید و براساس آن، شهرداری مشهد مقدس مکلف است، مستفاد از نامه مربوطه معاون قضایی امور اقتصادی اراضی و شهرسازی دیوان عدالت اداری به اداره کل دادگستری استان خراسان رضوی مبنی بر عدم تسری رأی شماره ۵۸۱۰۷۴۳ مورخ ۰۴/۰۶/۱۳۹۹ دیوان عدالت اداری بر تعطیلی املاک با بهره‌برداری موقت و پیشنهاد کارگروه معاونت قضایی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم مبنی بر طرح موضوع بهره برداری موقت از املاک در کمیسیون ماده ۵، نسبت به تهیه طرح‌های موضوعی برای املاک دارای سابقه بهره‌برداری موقت از طریق مشاورین طرح‌های تفصیلی یا ذی صلاح و اخذ تاییدیه این طرح‌ها از کمیسیون ماده ۵ حداکثر تا یکسال پس از ابلاغ قانونی این مصوبه اقدام و اجرای آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ این گونه املاک را در مدت زمان مزبور استمهال نماید.

همچنین شهرداری مشهد مقدس مجاز است به منظور حمایت از کسب و کار‌های شهروندان در شرایط شیوع ویروس کرونا، نسبت به صدور مجوز استفاده مدت معین از محل فعالیت با دریافت حقوقات معوق و جاری براساس ۳۵% ارزش کارشناسی اجاره بها محل فعالیت به صورت سالانه تا زمان اخذ تائیدیه کمیسون ماده ۵ بابت طرح‌های موضوعی یاد شده اقدام نماید.

دومین دستورکار این جلسه نیز طرح نحوه پاسخگویی به درخواست‌های جاری در زمان ابلاغ طرح‌های تفصیلی جدید با قید دوفوریت بود که به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

براساس این مصوبه، شهرداری مشهد مقدس مکلف است، با عنایت به ابلاغ طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب مشهد در تاریخ ۱۴۰۰/۶/۹ و در دست ابلاغ بودن سایر طرح‌های تفصیلی شهر مشهد مقدس و همچنین مساعدت در اجرای مصوبات شماره ۳۹۹۵/۱۴۰۰/۵/ش مورخ ۱۴۰۰/۳/۲۳ و ۶۴۴۲/۱۴۰۰/۵/ش مورخ ۱۴۰۰/۴/۲۹و در راستای تکریم و پاسخگویی به مودیان و شهروندان، به شرح بند‌ها و تبصره‌های زیر اقدام نماید:

۱- در خصوص اشخاص حقیقی و حقوقی که به صورت نقد، اقساط یا تهاتر نسبت به پرداخت بخش یا تمام بدهی خود به شهرداری تا قبل از تاریخ ابلاغ طرح تفصیلی جدید مربوط اقدام نموده اند، در صورت درخواست ایشان و تسویه حقوق شهرداری تا دو ماه پس از تاریخ ابلاغ طرح، پاسخگویی براساس ضوابط شهرسازی زمان پرداخت اول صورت پذیرد.

تبصره ۱: اشخاص حقوقی دارای قرارداد تهاتر با شهرداری که بستانکاری ثبت‌شده از محل آن در شهرداری قبل از تاریخ ابلاغ طرح تفصیلی جدید مربوط باشد، می‌توانند تا دو ماه پس از ابلاغ طرح، براساس شرایط مندرج در قرارداد، نسبت به تهاتر طلب خود با درخواست مجوز‌های ساختمانی ثبت‌شده قبل از ابلاغ طرح، وفق ضوابط ملاک عمل شهرسازی قبل از ابلاغ طرح، با پرداخت حداقل ۲۰ درصد آن به صورت نقدی، اقدام نمایند.

تبصره ۲: برای املاک دارای درخواست افزایش ارزش بهره‌برداری اعیان که در بدنه معابر شهری، با عملکرد همخوان با بهره‌برداری مورد درخواست استقرار یافته باشند و دارای رای جریمه از بابت زیربنای اعیان بخش مورد نظر در کمیسیون ماده صد هستند، در صورتی که تا دو ماه پس از ابلاغ طرح تفصیلی جدید مربوط نسبت به تعیین تکلیف و تصفیه حساب بدهی خود اقدام نمایند براساس ضوابط شهرسازی قبل از ابلاغ طرح، پاسخگویی لازم صورت پذیرد.

تبصره ۳: مالکین املاک در مسیری که براساس طرح تفصیلی قبلی و تا قبل از ابلاغ طرح تفصیلی جدید مربوط با شهرداری صلحنامه درخصوص عرصه در مسیر منعقد نموده‌اند، در صورتی که تا دو ماه پس از ابلاغ طرح نسبت به تعیین تکلیف و تسویه بدهی خود اقدام نمایند، براساس ضوابط ملاک عمل قبل از ابلاغ طرح، پاسخگویی لازم صورت پذیرد.

۲- مدت زمان اجرای مصوبات به شماره ۳۹۹۵/۱۴۰۰/۵/ش مورخ ۱۴۰۰/۳/۲۳و ۶۴۴۲/۱۴۰۰/۵/ش مورخ ۱۴۰۰/۴/۲۹ از پایان شهریور ماه به پایان آبان ماه سال ۱۴۰۰ افزایش یافت.

۳- در صورت جابجایی تراکم در طبقات احداثی قبل از ابلاغ طرح، در حد سطح اشغال مصوب ضابطه طرح تفصیلی پلاک با رعایت حداکثر ارتفاع ۲۷ متر، تراکم جابجا شده در قالب زیربنای بدون پروانه به کمیسیون ماده صد ارجاع گردد.

۴- شهرداری مشهد مقدس موظف است به نحو مقتضی نسبت به اطلاع رسانی مفاد این مصوبه اقدام لازم را به عمل آورد.

آخرین دستورکار این جلسه نیز به لغو مصوبه شورای شهر درخصوص افزایش ۲۰ درصدی بهای خدمات سازمان اتوبوسرانی و قطارشهری اختصاص یافت.

حسامی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهدمقدس پس از موافقت اعضا با دوفوریت طرح، گفت: با توجه به درآمد‌های سازمانی که براساس آلبوم بودجه پیش‌بینی شده، پیشنهاد می‌شود که اعضای شورای شهر با افزایش ۲۰ درصدی موافقت کنند، ولی به منظور کاهش فشار مالی حاصل از این افزایش به شهروندان، مبلغ افزوده شده به آن‌ها تخفیف داده شود.

وی افزود: براساس این مصوبه، پایه افزایش ۲۰ درصدی بهای خدمات اتوبوس و قطارشهری در سال ۱۴۰۱ مبالغ ۹۰۰ و ۱۲۰۰ تومان می‌شود؛ طبق قانون سقف افزایش بهای خدمات ناوگان حمل‌ونقل عمومی، سالانه ۲۰ الی ۲۲ درصد است.

در ادامه رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد در مخالفت با پیشنهاد یاد شده، اظهارکرد: به تصویب این پیشنهاد، سال آینده شهروندان با افزایش ۴۴ درصدی بهای حمل‌ونقل عمومی روبرو می‌شوند که مسائل اجتماعی خاص خود را به‌همراه دارد.

فرهمندی با بیان اینکه افزایش ۲۰ درصدی بهای خدمات اتوبوسرانی و قطارشهری در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری پیش‌بینی نشده است، گفت: اگر این افزایش را لغو کنیم، تغییری در بودجه امسال این دو سازمان نخواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: سالانه ۵۲۰ میلیاردتومان به سازمان‌های اتوبوسرانی و قطارشهری یارانه می‌دهیم و حال کاهش ۱۸ میلیاردتومانی از این محل درآمدی، قابل توجه نیست.

فرهمندی با بیان اینکه عمده مسافران اتوبوس، ساکنان مناطق کم‌برخوردار شهر هستند، تصریح کرد: رویکرد شورای ششم، کم به مردم جامعه، به‌ویژه ساکنان حاشیه شهر است؛ افزایش ۲۰ درصدی ممکن است که برای شهرداری عدد قابل توجهی نباشد، ولی زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک به‌دنبال تشویق شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل همگانی است و لذا مخالف افزایش ۲۰ درصدی بهای خدمات هستیم.

کاظمی، معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد هم با بیان اینکه عدم افزایش بهای خدمات اتوبوس و قطارشهری در ۴ سال آینده اثرگذار است و بار مالی ۱۴۷ میلیاردتومانی برای شهرداری مشهد دارد، گفت: شهروندان به‌دنبال دریافت خدمات باکیفیت و کاهش سرفاصله زمانی هستند؛ بهای خدمات و نرخ بلیط جزو اولویت‌های آخر آنهاست و عدم افزایش بها، کیفیت خدمات‌رسانی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: هزینه تمام‌شده هر سفر با اتوبوس و قطارشهری حدود ۴ هزارتومان است و درحال حاضر شهروندان کمتر از ۲۵ درصد آن را پرداخت می‌کنند.

سلیمی در دفاع از پیشنهاد تخفیف ۲۰ درصدی بهای خدمات اتوبوسرانی و قطارشهری گفت: شهرداری مشهد باید به‌دنبال پیش‌بینی راه‌های کسب درآمد باشد و نگاه درآمدی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی حاکم نکند.

موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز با بیان اینکه وضعیت شهرداری مشهد برای همگان روشن است، اظهارکرد: اداره شهر مستلزم بودجه است؛ برخی افزایش‌ها ضروری است البته شهرداری نیز باید در مسائل جاری خود صرفه‌جویی کند.

سرانجام در این جلسه، پیشنهاد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، مبنی بر تخفیف ۲۰ درصدی بهای خدمات ناوگان اتوبوسرانی و قطارشهری تا پایان سال به تصویب رسید.

منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->