۱۰ مورد از حادثه سازترین تخلفات رانندگی| رانندگی با عینک برای چه کسانی اجباری است؟ پسر جوان به جنایتش اعتراف کرد| خفه کردن پدر با کمربند و چاقو زدن به او جزئیات قتل هولناک زن صیغه‌ای به دست نگهبان شب در مشهد سرنوشت باورنکردنی جوان کارتن خواب مشهدی| پدر و مادرم پزشک هستند برخورد ۲ خودرو در جاده مشهد - نیشابور یک فوتی و پنج مصدوم در پی داشت (۱۳ تیر ۱۴۰۳) هشدار: مرگ‌ومیر بیماری هاری به مرز خطر رسیده است انتقال پیکر ۹ نفر از حجاج فوت‌شده به ایران (۱۳ تیر ۱۴۰۳) خروج حدود ۶۰ درصد حجاج ایرانی از مکه (۱۳ تیر ۱۴۰۳) سازمان غذا و دارو هشدار داد: خطر ابتلا به سرطان به علت برنزه کردن پوست یک فوتی و چهار مصدوم بر اثر برخورد دو خودرو در مشهد+تصاویر (۱۳ تیرماه ۱۴۰۳) آیا مصرف مکمل‌های غذایی تاثیری در پیشگیری یا بهبود علائم تب دانگی دارد؟ احکام رتبه‌بندی بازنشستگان فرهنگی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ صادر شد جمع‌آوری ۱۶۲ معتاد متجاهر در مشهد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) واریز علی الحساب ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان تأمین‌اجتماعی | بازنشستگان حساب خود را چک کنند (۱۳ تیر ۱۴۰۳) تب دنگی در مشهد سیر افزایشی ندارد | احتمال آلودگی بالا پشه آئدس از شهریور ۱۴۰۳ به سلامتی خود در دهه ۳۰ زندگی اهمیت بیشتری دهید گردشگری شهری ابزاری برای نیل توسعه پایدار دستگیری ۴ شرور در بولوار رسالت مشهد چرا دستکاری جوش‌های «مثلث خطر» صورت ممکن است به قیمت جانمان تمام شود؟
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

پدیده «شفق قطبی» چگونه ایجاد می‌شود؟

  • کد خبر: ۷۹۷۸۹
  • ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۶
پدیده «شفق قطبی» چگونه ایجاد می‌شود؟
شفق قطبی یک پدیده اتفاقی پراکنده و به طور کلی ضعیف است که معمولاً در آسمان شب از مکان‌هایی با عرض‌های جغرافیایی زیاد دیده می‌شود.

شیعه زاده | شهرآرانیوز؛ اغراق نیست اگر بگوییم یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی این جهان، تشکیل شفق‌های قطبی است. پدیده‌ای که تنها در نقاطی از کره زمین مشاهده می‌شود و سپیده دم قطب، بهترین زمان و مکان برای تماشای آن هاست. نور‌های رنگی، سیال و درخشانی که به آرامی در عرصه آسمان پیچ و تاب می‌خورند و اغلب به رنگ قرمز و سبز درمی آیند. چندین ماه پیش برای نخستین بار، فیزیک تشکیل شفق‌های قطبی کشف شد و بخش‌های مجهول ایجاد شفق‌های قطبی، در محیط آزمایشگاه، معلوم شد. این نور‌های جادویی زمانی تشکیل می‌شوند که الکترون‌های موجود در فضا، به سمت اتمسفر بالایی زمین سرازیر شوند و مولکول‌های اکسیژن و نیتروژن با هم برخورد کنند.

آنچه در این سناریو نامعلوم بود، علت حرکت الکترون‌ها به سمت زمین بود. حالا دانشمندان متوجه شدند که الکترون‌ها به واسطه میدان مغناطیسی زمین، به سمت جو و در واقعیت نیز با امواج آلفون حرکت می‌کنند. تأیید این موضوع، پس از دهه‌ها و در محیط آزمایشگاه، نحوه تشکیل شفق‌های قطبی را نشان داد و به عقیده محققان به احتمال زیاد این پروسه دقیقا همان چیزی است که موجب تشکیل شفق‌های قطبی در سیارات مشتری، زحل و دیگر سیارات می‌شود.

آن‌ها اغلب در نیم کره شمالی زمین ظهور پیدا می‌کنند و هنگامی از سبز به قرمز تغییر رنگ می‌دهند که طلوع خورشید نزدیک باشد. در گذشته قبایل بومی کانادا، به آن‌ها رقص ارواح می‌گفتند و امروز تماشای این رقص، آرزوی عده بسیاری در سراسر دنیاست. بلندای آن‌ها بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر بالای زمین است و شفق سیارات زحل و مشتری با تلسکوپ هابل مشاهده می‌شود.

در اورانوس و نپتون هم شفق‌های قطبی به ندرت دیده شده اند و هنگامی که در زهره پدیدار می‌شوند، گاهی همه سطح آن را می‌پوشانند. ابیسکو در سوئد بهترین مکان تماشای شفق‌های قطبی است و بی آنکه هوای شهر‌های اطراف تا چه اندازه ابری است، آسمان ابیسکو همواره صاف و بدون ابر است.

فنلاند، ایسلند، روسیه، کانادا، آلاسکا، نروژ و برخی نقاط دیگر که در نزدیکی قطب شمال وجود دارند نیز کم و بیش میزبان شفق‌های قطبی هستند و گردشگران برای تماشای آن‌ها به این نقاط سفر می‌کنند. جادوی شفق‌های قطبی زمانی کامل می‌شود که در امتداد آسمان، جنگل‌ها و دریاچه‌های زیبا جا خوش کنند و جلوه‌ای از طبیعت را به تصویر بکشند که کمتر کسی تاکنون چنین قاب اعجاب انگیز و رازآلودی را دیده باشد. حرکت این شفق‌ها شبیه به پرده‌ای است که به وسیله باد این سو و آن سو می‌رود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->