تاریخ و ساعت بازی افغانستان و مراکش (۱۶ آبان ۱۴۰۴) صحبت‌های مجید مرتضایی پس از تساوی ارزشمند در برابر ایران + فیلم لحظات زیبای پایان بازی تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان + فیلم خلاصه بازی تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان + فیلم نتیجه بازی تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان (۱۵ آبان ۱۴۰۴) پخش زنده بازی تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و ایران (۱۵ آبان ۱۴۰۴) + تماشای آنلاین عضو مجلس خبرگان رهبری: رهبر انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به مردم افغانستان دارند حامد شاکرنژاد: حضور مردم افغانستان در ایران برکات زیادی داشته است نشست مشترک فعالان اقتصادی افغانستان با سفرای ایران در دهلی و کابل به میزبانی چابهار برگزار شد مجید مرتضایی: تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان در زمین رقیب و در بیرون رفیق هستند قیمت امروز پول افغانی (۱۴ آبان ۱۴۰۴) صحبت‌های وحید شمسایی پیش از دیدار با تیم ملی فوتسال افغانستان + فیلم تاریخ و ساعت بازی تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان (۱۴ آبان ۱۴۰۴) گروه تیم ملی افغانستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا مشخص شد ویدئو | خلاصه بازی تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در بازی‌های همبستگی کشور‌های اسلامی اعلام آمادگی ایران برای بازسازی و ترمیم زیارتگاه سخی در شهر مزارشریف ابراز نگرانی یونیسف درباره وضعیت کودکان بعد از زلزله اخیر افغانستان نتیجه بازی تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در بازی‌های همبستگی کشور‌های اسلامی پخش زنده بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۱۳ آبان ۱۴۰۴) + تماشای آنلاین قیمت امروز پول افغانی (۱۳ آبان ۱۴۰۴) سخنگوی وزارت خارجه: در موضوع حقابه، از عملکرد افغانستان ناراضی هستیم
سرخط خبرها

به بهانه چهلمین روز درگذشت استاد محمدسرور رجایی

  • کد خبر: ۸۰۰۱۹
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱
به بهانه چهلمین روز درگذشت استاد محمدسرور رجایی
کتابش که تمام شد، اسمش را «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» گذاشت. در حقیقت مجنون خود او بود و لیلی، سرزمین غرق خونش. سرزمینی که دردها و رنج‌های آن برایش مهم‌تر از رنج‌های بیشمار خودش بود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ امروز چهلمین درگذشت محمدسرور رجایی است. شاعر و نویسنده و پژوهشگر دل‌سوخته ای که افق فکری اش فراتر از مرزهای جغرافیایی میان ایران و افغانستان بود. نوید نوروزی، پژوهشگر تاریخ شفاهی و نگارنده کتاب «ابوعلی کجاست؟» در مطلبی به شخصیت فکری و فرهنگی وی پرداخته است.

 

توی عکس‌های هارد نگاه می‌کردم. پُر از سنگ مزار بود. هر مزار با نوشته‌ها، نوع سنگ و نقش‌هایی که بر آن بود روایت‌هایی را در ذهنم تداعی می‌کرد. شبیه حافظه گوشی خودم بود که پر از سنگ مزار شهدا و جعبه آینه‌ها و فرهنگی بود که مادران شهدا برای نسل‌های آتی به یادگار گذاشته بودند، اما یک تفاوت مهم وجود داشت. تصاویر هارد همه متعلّق به شهدای افغانستان بود. شهدایی که روی مزارشان نوشته بود محل شهادت شلمچه… طلائیه... جزیره مجنون و...

 

من از قدیم، دوستان افغانستانی خوبی داشتم که به خاطرشان سعی کرده بودم اطلاعات بیشتری از این کشور به دست بیاورم و این عکس‌ها جرقه‌ای برای ارتباط بیشتر با عکاس‌شان بود. او را می‌شناختم، محمدسرور رجایی. کتاب «در آغوش قلب ها» یش هم خوانده بودم. خواندنی‏ست و ماجراها دارد.
یکی دومرتبه با هم گپ زده بودم و کار مشترک انجام داده بودیم. کنار میزش نشستم. خیلی زود صحبت‌مان گل کرد. از افغانستان کمی حرف زدیم و من از همکلاسی افغان‌ام گفتم که به سبب مهاجر بودن نتوانست ادامه تحصیل دهد و ناراحتی‌اش بعد از سال‌ها هنوز همراهم است. قبل از اینکه ادامه دهم گفت: «نگو افغانی» در جواب چرای من ادامه داد؛ «افغانستان اقوام زیادی دارد، اما بدخواهانش تلاش کردند هویت این کشور را با یک قوم معرفی کنند و از فرهنگ کهن خود دور کنند. اسم کشور… اسم پول رایج... فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای همه به آنها کمک می‌کند.»

 

مدت کوتاهی نگدشت که دوباره نزد او رفتم و با رضایت خاطر گفتم: «من دیگر نه تنها افغانی نمی‌گویم، افغانستانی هم نمی‌گویم.»

 

چطور؟

 

از دفعه قبل که صحبت کردیم می‌خواستم افغانستان را به اسمی صدا بزنم که متعلّق به همه ملتش باشد و به اسم جالبی رسیدم: آریانا.

 

لبخند ملیحی بر لبانش نقش بست. پرسیدم: «شنیده بودی؟»

 

امان الله هم همین را انتخاب کرده بود.

 

امان الله کیه؟

 

دوست رزمنده‌ام است. از مبارزان بدون مرز برائت گفته‌ام؟

 

منظورت ایرانی‌هایی هستند که توی کشورهای مختلف مثل بوسنی، لبنان یا...

 

نه! منظورم افغانستانی‌هایی است که به خاطر عشق به امام و انقلاب، به ایران آمدند. شهید و جانباز شدند و اکنون در گمنامی و غربت زندگی می‌کنند. نه در کشور خود جایی دارد و نه مأمنی در اینجا. برخی از آنها ۶ ماه در افغانستان می‌جنگیدند و ۶ ماه در ایران با صدام و رژیم بعث. آن سنگ مزارها هم که دیده بودی مربوط به همین‌هاست. یکی از آنها امان الله امینی‌ست. اولین بار که به خانه‌اش رفتم به خاطر مجروحیت جبهه‌اش روی تخت دراز کشیده بود. در کنار تختش یک نوزاد هم به خواب رفته بود. گفت دخترم است. می‌خواستم نامی روی دخترم بگذارم که مرا به یاد کشورم بیاندازد. نامی که متعلّق به همه مردمم باشد و فرهنگ گذشته‌ام را در دل خود داشته باشد. از هموطنان فرهنگی‌ام از جمله محمدکاظم کاظمی مشورت گرفتم و نامش را «آریانا» گذاشتم.

 

از آن روز هر بار فرصت می‌شد کنارش می‌نشستم و او از مبارزان بدون مرز و خمینیست‌هایی می‌گفت. از مردان گمنام و دور از وطنی که هنوز کورسوی امیدی برای همبستگی ملی و آبادانی کشورشان، در دل‌شان باقی‌ست.

 

قصه هر رزمنده را که برایم تعریف می‌کرد انگار بخشی از وجود خودش را در آن قصه به تصویر می‌کشید. با کنار هم گذاشتن خاطرات آدم‌ها از شهرهای مختلف افغانستان، از شمال، جنوب، غرب و شرق کشور انگار انگار که قطعات سرزمین تکه تکه شده‌ای را کنار هم می‌چید.

 

وقتی کتاب تمام شد، اسمش را «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» گذاشت. در حقیقت مجنون خود او بود و لیلی، سرزمین غرق خونش.

 

سرزمینی که دردها و رنج‌های آن برایش مهم‌تر از رنج‌های بیشمار خودش بود. این را باغش (نشریه‌ای برای کودکان افغانستان) و در تمام روزهای زندگی‌اش بارها سروده بود.

 

آلام آریانا نیاز به شمردن ندارد، چرا که هر سینه‌ای که در آن قلبی‌ست با آن آشناست. تنها به نوشته‌ای از محمدسرور اکتفا می‌کنم که چهل روز از فراقش می‌گذرد:

 

«بیش از یک هفته است که دچار درد و التهابم. درد عمیقی از جانب شیوع ویروس منحوس آتش‌ریزِ طالبان در کشورم. هجوم فزاینده عرق‌ریز در مملکت جانم. یک هفته است جان و جهانم در تب و تاب است.»

 

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->