مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

روستای «کشف» مشهد و مشکلات کم‌ آبی‌

  • کد خبر: ۷۸۸۴۶
  • ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
  • ۴
روستای «کشف» مشهد و مشکلات کم‌ آبی‌
ساکنان روستای کشف در حوالی مشهد می‌گویند آب در برخی محور‌های این روستا روزانه ۵ تا ۶ ساعت قطع می‌شود.

الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ حرف بر سر قهرکردن آسمان و داد و بیداد از کروناست؛ حرف‌هایی که به گلایه از بی آبی و قطعی آب گره می‌خورد. ساکنان روستای کشف می‌گویند از حوالی ساعت ۹ صبح تا ۶ یا ۷ بعدازظهر آب ندارند. می‌گویند گلایه شان مربوط به امروز و دیروز نیست.

 

چندماهی است که هرروز را با بی آبی سر می‌کنند. در این مدت چندباری به دهیاری رفتند و از مشکل آب گفتند. چندبار هم دسته جمعی به شرکت آب رفتند، اما نتیجه‌ای نگرفتند. در میان این رفت وآمد‌ها و جواب نگرفتن از مسئولان، حرف وحدیث‌های متفاوتی جان گرفته است، مثل برخورداری بعضی‌ها از رانت، اینکه چرا آب داخل یک کوچه کیفیتش بهتر از آب آشامیدنی کوچه دیگر است، یا چطور باغ‌های انتهای کشف آب دارند و برخی بی آب هستند.


مسئولان، مشکل را به قهر آسمان و تنش آبی و عطش روستا‌های مشهد ربط داده اند و اینکه ۱۱۳ روستای اطراف شهر تابستان امسال تنش آبی داشته اند. مسئولان می‌گویند این روز‌ها با کاهش گرمای هوا و کاهش مصرف آب برای وسایل سرمایشی، آب این روستا در شرایط مناسبی قرار دارد و این گلایه‌ها از این هفته تمام می‌شود. آخر صحبت مسئولان، قولی برای مردم کشف است؛ «به منظور مدیریت مناسب آب در همه محورها، اصلاح شبکه آبرسانی روستای کشف از هفته آینده در دستور کار قرار می‌گیرد.»

آبی که به انتها نمی‌رسد

رویا چهارسالی است که در روستای کشف زندگی می‌کند. اولین باری نیست که از وضعیت آب روستا گلایه می‌کند. آن طور که می‌گوید، چندباری گلایه‌های او و همسایگان توس ۳۳ و نسترن ۱۲ به دهیار روستا منتقل شده است. چندین مرتبه نیز او و چند خانم همسایه به شرکت آب رفته اند، اما نتیجه‌ای نگرفته اند.


این ساکن روستای کشف، مشکل قطع شدن آب روستا را مشکلی چند ماهه اعلام می‌کند و می‌گوید: بیشتر از چند ماهی است که هر روز آب ما قطع می‌شود. کاش فقط یکی دو ساعت باشد؛ گاهی آب از ساعت ۹ صبح تا ۶ یا ۷ بعداز ظهر قطع می‌شود. در این روز‌هایی که هر خانه یک مریض کرونایی دارد، قطع آب، همه را کلافه کرده است.


او ادامه می‌دهد: با این قطعی‌های پی درپی، همراه چند نفر از خانم‌های روستا تصمیم گرفتیم که دسته جمعی سراغ دهیار برویم. تنها کاری که از دستمان برمی آمد، همین بود، اما چه فایده؟ دهیار روستا مشکل قطع آب را به قطع برق ربط داد. او گفت برای کارکردن پمپ آب، برق لازم است. وقتی برق قطع می‌شود، مخزن‌ها از آب پر نمی‌شود.


با این حال این ساکن روستا معتقد است مشکل کم آبی روستای کشف چندان به قطع برق و کارنکردن پمپ‌ها ارتباط ندارد. او در توضیحاتی تکمیلی بیان می‌کند: در کشف، یک هفته بیشتر قطعی برق نداشتیم، اما مشکل آب هنوز وجود دارد. از چند همسایه کوچه‌های بالاتر که سؤال کردم، گفتند آب دارند. چطور ممکن است که یک کوچه آب نداشته باشد، اما کوچه دیگری در همان محدوده آب داشته باشد! اگر قطع برق، دلیل کم آبی است باید برای همه باشد، نه یک کوچه!


او در ادامه به صحبت برخی ساکنان کشف اشاره می‌کند که معتقدند عده‌ای در محل لوله اصلی پمپ گذاشته اند و این کار آنان باعث شده است آب به بقیه کوچه نرسد.
این ساکن روستای کشف به صحبت‌هایی که میان ساکنان روستا ردوبدل می‌شود، اشاره می‌کند؛ «برخی ساکنان روستای کشف، دلیل کم آبی تعدادی از کوچه‌ها را به باغ‌های انتهای روستای کشف و ساخت وساز‌های این محدوده ارتباط می‌دهند.»

پرستاری از بیماری و بی آبی

خانم بیات، یکی دیگر از ساکنان روستای کشف است. او هم به مشکل چند ساعته قطع بودن آب اشاره می‌کند و می‌گوید: بعضی روز‌ها آب از صبح تا ۷ عصر قطع است.


این ساکن روستا ادامه می‌دهد: چندباری که به دهیاری روستا رفتیم، جواب درست و حسابی ندادند. آخرین بار گفتند بروید شرکت آب محدوده قاسم آباد و به آن‌ها بگویید. شرکت آب هم چند قول داد و گفتند فشار آب را تنظیم می‌کنند که به همه مناطق روستا آب برسد. آن روز وقتی از شرکت آب برگشتیم، خانه‌ها آب داشتند. یکی دو روز وضعیت آب خوب بود، اما دوباره به همان وضعیتی که بود، برگشت.


او به شرایط مردم و گرفتاری‌های آن‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: من بچه کوچک دارم. چقدر می‌توانم آب برای استفاده روزانه بردارم؟ خیلی‌ها این روز‌ها از مریض در خانه پرستاری می‌کنند. در این اوضاع، قطع شدن آب و بی آبی دردی بدتر است. من خودم مجبورم همه کارهایم را آخر شب که وضعیت آب بهتر است، انجام دهم. آن موقع شب، کار شست  و شوی لباس و ظروف، با وجود مردی که از صبح، سر کار بوده است و می‌خواهد استراحت کند، سخت است. اما چاره نیست؛ صبح‌ها آب نداریم.

تنش ۱۱۳ روستای اطراف مشهد

عباس اسحاقیان مدیر آب وفاضلاب منطقه ۵ شرکت آبفای مشهد است. توضیحات ابتدایی او برای کم آبی و قطع مکرر آب در روستای کشف به خشک سالی و تنش آبی ارتباط دارد.


او تأکید می‌کند که با کاهش بارندگی‌ها وضعیت آبی در سراسر کشور، استان و شهرستان مشهد، در شرایط تنش آبی است.


مدیر آب وفاضلاب منطقه ۵ شرکت آبفای مشهد با این توضیحات به وضعیت بحرانی آب روستا‌های اطراف مشهد و کشف اشاره دارد. آن طور که او می‌گوید، در حال حاضر ۲۶۵ روستا اطراف مشهد وجود دارد که از این تعداد، ۱۱۳ روستا تابستان امسال درگیر تنش آبی بود.


به گفته اسحاقیان، روستای کشف نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین روستا‌های اطراف مشهد، تابستان امسال با مشکل کم آبی روبه رو شد.


مدیر آب وفاضلاب منطقه ۵ شرکت آبفای مشهد، آبرسانی تانکری و همراهی کشاورزان برای استفاده از آب چاه‌ها را از جمله اقدامات اجرایی به منظور کاهش مشکلات آبی عنوان می‌کند.


اما نکته دیگر در کنار این موارد، قطع طولانی و چندساعته آب در روستای کشف و گلایه مندی مکرر ساکنان این روستاست. او ابتدا تأکید می‌کند که گلایه ساکنان روستای کشف برای قطع طولانی مدت آب مربوط به هفته‌های قبل و در زمان اوج گیری گرمای هوا بوده است؛ موضوعی که به اذعان او با شرایط جوی و افزایش زمان روشن بودن کولر‌های آبی و شست وشوی مردم چندان دور از انتظار نیست.

کم آبی برخی محور‌ها را می‌پذیریم.

اما این مسئول در پاسخ به این نکته که گلایه‌های مردم روستای کشف مربوط به همین چند روز اخیر است، می‌گوید: روستای کشف یک حلقه چاه دارد، اما این چاه با کاهش بارندگی و کم شدن میزان آب، جواب گوی نیاز آبی جمعیت این روستا نبود. در این راستا بخشی از آب روستا از شبکه آب شرب مشهد تأمین می‌شود.


مدیر آب وفاضلاب منطقه ۵ شرکت آبفای مشهد در ادامه، کم آبی برخی محور‌های روستای کشف را می‌پذیرد و تأکید می‌کند: با مدیریت فشار و افزایش دبی آب، سعی شد توزیع آب در همه محور‌های روستای کشف، عادلانه باشد تا مردم کمتر دچار قطع آب شوند.

مدیریت فشار تا اصلاح شبکه

نکته دیگری که این مسئول در کنار این راهکار‌ها به آن اشاره می‌کند، شرایط ساختمان‌های این روستاست. به گفته مدیر آب وفاضلاب منطقه ۵ شرکت آبفای مشهد، این شرکت مجاز است تا دو طبقه به ساختمان‌های روستایی آب دهد. با این حال بیشتر ساختمان‌های این روستا چند طبقه است.


اسحاقیان ادامه می‌دهد: برای اینکه مردم دچار مشکل نشوند، تأکید شد که براساس پمپی که مورد تأیید شرکت آب باشد، به طبقات بالا آبرسانی کنند.


ضعف‌ها و مشکلات شبکه آبرسانی نظیر مناسب نبودن قطر و اندازه لوله و فرسودگی لوله‌ها از دیگر دلایلی است که این مسئول به عنوان مشکلات آبرسانی به روستای کشف ذکر می‌کند.

اصلاح شبکه کشف از هفته آینده

آخرین گفته‌های مدیر آب وفاضلاب منطقه ۵ شرکت آبفای مشهد، قولی به مردم این روستاست. او می‌گوید: شرکت آب، اصلاح شبکه آبرسانی روستای کشف را از هفته آینده اجرایی می‌کند تا در تابستان سال آینده، مشکلات ناشی از آب وجود نداشته باشد.


اسحاقیان این نکته را هم اضافه می‌کند: در آستانه ماه‌های سرد هستیم و چالش کم فشاری آب که برخی از محدوده‌های کشف عنوان کردند، کم می‌شود. از سوی دیگر، اصلاح شبکه نیز تا تابستان آینده تکمیل می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
0
0
آخه کشف کجاش به روستا میخوره که حتی خدمات همون روستاروهم دریافت نمیکنه،از کال پراز آشغال و تخلیه نخاله های ساختمان در اطراف منزلهای مسکونی گرفته تا کوچه های خاکی و سطل آشغالهای همیشه سرریز شده از آشغال،جوی های پراز لجن که دهیاری اصلا رسیدگی نمیکند و از یک جارو زدن کوچه ها دریغ میکنه،مشکل فقط آب و برق نیست تورو خدا فکری به حال کوچه های خاکی کنید کل زندگیمون شده خاک و کثیفی توروخدانگاهی به کوچه ها بیندازید آخه اینجا کجاش شبیه روستاس که هنوز دست دهیاری هست که توانایی انجام هیچکار ندارد؟
اصغر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
0
0
تو رو خدا یه نگاهی ب این منطفه بندازین ماهرچی گله میکنیم به دهیاری برای آسفالت کوچه ها اقدامی نداره توروخدا یک مسئولی که خداپرستی بیاد رسیدگی کنه ب این منطقه با این ساختمونای بالا بلند که جالبه هنوز به اسم روستا میچرخه
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
0
0
دهیار کشف که خدا بیش هنوز باید بره پیشینه خونه بابا اب داد بخونه. همه میدونن ایشون در مورد ساخت و سازها هم سلیقه ای عمل میکنه. اقا هرکی حرفمو قبول نداره شماره بزاره تا خودم ساخت‌وسازه غیرمجاز کِه بارها به دهیاری گزارش شده که ساختمان داره میریزه!!!! اما چون همشهریش هست یکبار هم نیامدن ولی روبروییش48 ساعت بعداز ساختن اومدن تخریب کردن
انصاری
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
0
0
سلام بایدازدهیاربه کجاشکایت کنیم این چه وضعشه فقط بلده ساختوسازهارومدریت کنه که اونم بلدنیست خب اول نیازمردم روبرطرف کن بعدبفکرساخت وسازباش کال شده آشغال دونی وضعیت نابه سامانه کال صدای همرودراورده بابایکم بفکرباشید
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->