آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص ۴۴۷۲ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت شاخص بورس بالاخره قرمز پوش شد| ریزش ناچیز نماگر بازار سرمایه سه شنبه (۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

فروش به قیمت فردا برای خرید دیروز جوانمردانه نیست!

  • کد خبر: ۸۰۴۸۳
  • ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
فروش به قیمت فردا برای خرید دیروز جوانمردانه نیست!
غلامرضا بنی‌اسدی - روزنامه‌نگار

وجدان حرفه‌ای و مروت رفتاری یک ارزش است که ارزش افزوده اخلاقی نیز به همراه می‌آورد؛ ارزش افزوده‌ای که جغرافیا و باور‌ها نیز نمی‌تواند آن را محدود کند؛ ارزشی که، چون در دوردست‌ها اتفاق افتد و رویه شود، برای ما حسرت افزا می‌شود؛ حال آنکه باید درس باشد برای ما؛ مایی که از منظر دینی هم باید حکمت را ولو از اهل گمراهی و علم را ولو از کافران بیاموزیم.

 

به این گزاره آغاز سخن کردیم تا به یک ضرورت اجتماعی و اخلاق مردم داری توجه دهیم؛ موضوعی که نیاز امروز بازار ماست؛ چه اینکه همه ما از افراد مختلف شنیده ایم که از وجدان انسانی و حرفه‌ای شهروندان اروپایی می‌گویند که وقتی برای خرید رفته اند، فروشنده گفته است این کیسه برنج مثلا ۸۰یورو است و آن یکی ۷۵یورو؛ وقتی هم وطن ما توضیح خواسته، پاسخ شنیده است که کیفیت‌ها فرق نمی‌کند، بلکه کیسه ۷۵یورویی خرید قبل است و ۸۰یورویی خرید جدید است. البته در آن ممالک تورم این قدر نیست که میان یک محصول در ۲ نوبت خرید این همه تفاوت باشد.

 

این نرخ بر سبیل مثل است برای بیان موضوع که آنجا آن‌قدر اخلاق حرفه‌ای را رعایت می‌کنند که هر خرید را به قیمت خودش بفروشند. یک البته دیگر؛ در کشور و حتی شهر خودمان هم از این دست آدم‌ها پیدا می‌شوند که حواسشان به خرید قبل و بعد باشد که هرکدام را با قیمت خودش بفروشند، اما رویه غالب این نیست، بلکه نه تنها محصول قبل را به قیمت روز می‌فروشند که از فروش همان نیز ابا می‌کنند، وقتی قیمت‌ها ساعت می‌زند. توجیه آنان که با نگاه و زبان عاقل اندرسفیه بیان می‌کنند، این است که اگر بخواهیم همین کالا را همین امروز بخریم، باید بیشتر پول بدهیم!

 

با حساب ریاضی هم درست می‌گویند، اما این منطق نه اخلاقی است و نه حرفه ای؛ قطعا با جوانمردی ایرانی هم در تضاد است. اما نمی‌دانم چرا این روحیه این همه دامن گستر شده است. برخی‌ها می‌گویند کار از گفتن و نوشتن و پنددادن و وعظ و خطابه گذشته است، باید به چوب قانون بست افرادی را که چنین می‌کنند و به هیچ قاعده و قانونی پای‌بند نیستند. اما بند و بست شاید اثر موقت داشته باشد و قطعا چاره کننده این منش نخواهد بود.

 

بازهم اخلاقیات می‌تواند شفابخش این بیماری گسترش یافته باشد. بند‌ها باشد برای گریزندگان و قانون باشد برای دست‌های به تطاول گشوده شده. اما این اخلاق انسانی و فرهنگ مواسات است که می‌تواند درمانگر باشد؛ به ویژه در این روز‌های سخت که تلخی به وفور در کام مردم می‌نشیند و انگار قصد برخاستن هم ندارد. هرکدام ما خود را جای دیگری بگذاریم و باهم چنان رفتار کنیم که می‌پسندیم با ما رفتار شود. آیا بازاریان محترم می‌پذیرند دیگران هم به قیمت فردا خدماتشان را به آنان بفروشند؟ اگر نمی‌پسندند، که پسندیده شدنی هم نیست، پس تا می‌توانند به انصاف رفتار کنند تا انصاف بینند و همه شاهد گسترش این رویه اخلاقی و جامعه ساز باشیم؛ ان شاءا...

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->