به گزارش شهرآرانیوز؛ بیانیه «گام دوم انقلاب» در بستر تحقق گفتمان انقلاب اسلامی، نقشه راه و منشور اجرایی کشور برای چهل سال دوم انقلاب است. نه فقط دولت سیزدهم، بلکه همه ارکان حکمرانی کشور در دوره مدیریتی جدید، به تبعیت از فرمایشهای رهبر معظم انقلاب، موظفند بستر لازم به منظور تحقق اجرایی بیانیه گام دوم انقلاب را با هدف دستیابی به آرمانهای والا و ارزشمند گفتمان انقلاب اسلامی فراهم کنند.
در این مسیر، اما برخی معتقدند که دولت سیزدهم، نقشی ویژهتر نسبت به سایر ارکان حکمرانی در کــشـور دارد و حــضــور آیت ا... سیدابراهیم رئیسی در رأس قوه مجریه، فرصتی تاریخی در این زمینه است و به همین دلیل نیز رهبر معظم انقلاب، در سخنرانیهای اخیر درراستای بازسازی و تحول انقلابی در مسیر تحقق گفتمان انقلاب اسلامی، دولتمردان را خطاب قرار داده اند. برای بررسی بیشتر این موضوع، در ادامه مروری خواهیم داشت به آرای دو تن از چهرههای سیاسی و علمی؛ مرتضی طلایی، نایب رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران، و مهدی جمشیدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
طلایی در پاسخ به این پرسش خبرنگار «شهرآرا» که «به نظر شما مهمترین عامل یا عوامل زمینه ساز لازم به منظور اجرایی سازی آرمانهای والای گفتمان انقلاب اسلامی چیست»، گفت: در مقام نخست باید خرسند باشیم از اینکه یک دولت اسلامی و انقلابی بر سر کار آمده است و در رأس آن یک رئیس جمهور پرورش یافته در مکتب انقلاب قرار دارد. این مهم، اصلیترین فرصت برای تحقق سند چشم انداز در بستر گفتمان انقلاب اسلامی است؛ زیرا باید بپذیریم بخش اعظمی از تحقق اجرایی سند چشم انداز درزمره وظایف و تعهدات دولت و کارگزاران نظام است. البته این سند چشم انداز در مقام اجرا برعهده مردم و بخشهای دیگری نیز هست، اما زمینه ساز کنش و انجام مسئولیتهای دیگر بخش ها، باز هم دولت است.
اگر بخواهم برای روشن ترشدن این فرصت تاریخی یک مثال بزنم باید بگویم که اگر تا پیش از این ما فقط در عرصه دفاعی و بازدارندگی در کشور، مالک اشترهای فراوانی نظیر شهیدسلیمانی را داشتیم که بازوهای اجرایی مقام معظم رهبری بودند و در حوزه اجرایی و اداری و اساسا در رأس دولت، متأسفانه این فقدان را احساس میکردیم، اکنون به لطف خداوند متعال، این امیدواری را داریم که جناب رئیسی با قرارگرفتن در رأس دولت، مالک اشتر رهبر معظم انقلاب در حوزه اجرایی و اداری برای تحقق آرمانهای نظام، انقلاب، امام (ره) و منویات رهبری ازجمله در موضوع بیانیه گام دوم انقلاب که منشور راهنمای کشور ما برای چهل ساله دوم انقلاب است، باشند. درنتیجه، از این منظر، اعتقاد من این است که شخصیت آقای رئیسی و حضورش در رأس قوه مجریه، مهمترین عامل درراستای اجرا و تحقق گفتمان انقلاب اسلامی در کشور است. درکنار این مهم، اکنون زمینه هماهنگی میان قوا نیز فراهم شده و این موضوع هم در جای خود حائز اهمیت است و میتواند فرایند تحقق گفتمان انقلاب اسلامی را تسریع و تسهیل کند.
این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که «به استناد اینکه زمینه ساز تحقق عملیاتی گفتمان انقلاب اسلامی را کارگزاران توانمند دولتی بدانیم، همکاران آیت ا... رئیسی در دولت سیزدهم را چگونه ارزیابی میکنید؟» گفت: به نظرم هنوز زود است که بخواهیم به طور همه جانبه دولت سیزدهم و دولتمردان را قضاوت کنیم. اشاره بنده به اهمیت کارگزاران نظام با تأکید بر قوه مجریه، بیشتر ناظر بر رکن دولت و شخص رئیس جمهور محترم است.
در این مرحله تنها میتوانم بگویم امیدوارم که سایر دولتمردان و مدیران به کارگرفته شده در دولت سیزدهم نیز به میزانی، از ویژگیهای رئیس جمهور برخوردار باشند. نکته مهم این است که با قرارگرفتن آقای رئیسی در رأس دولت اکنون فضای خوبی برای خدمت و تحقق سند چشم انداز در بستر گفتمان انقلاب اسلامی فراهم شده است. البته نمیخواهم خدایی ناکرده بگویم که در دولتهای گذشته، درمیان دولتمردان، افراد سالم و پاک دست نداشته ایم؛ توجه من بیشتر به رأس هرم دولت است.
وقتی در دولتهای گذشته در رأس هرم این زمینه و احساس وجود نداشت که خود را ملزم به پاک دستی، خدمت صادقانه و خالصانه به مردم و پاسخ گویی به آنان بدانند، طبیعتا این موضوع به سایر زیرمجموعههای آنان نیز تسری پیدا میکرد و ما دچار انحراف و حاشیه میشدیم. اما اکنون ازجمله مزایای حضور آقای رئیسی در رأس دولت، این است که خدمتگزاری دولتمردان به سمت یک فضای ارزش محور، مردمی بودن، پاسخ گو بودن، ولایتمداری، حل مشکلات مردم و تحقق آرمانهای گفتمان انقلاب اسلامی میل کرده است.
وی افزود: به عنوان مثال، با گذشت همین زمان بسیار کوتاه از عمر دولت سیزدهم، فقط در حوزه سلامت مردم میبینیم که عملکرد دولت سیزدهم چه تفاوتهای بارزی با عملکرد دولت دوازدهم دارد. دولت گذشته چقدر در مسئله کرونا و تأمین واکسن برای کشور حاشیه سازی کرد، اما اکنون با آمدن آقای رئیسی و دولتی که به استناد ظواهر و و شواهد میتوان گفت دولتهای خارجی و بیگانگان نیز هیچ کدام تمایلی به روی کار آمدن آن در ایران نداشتند، به سرعت مسئله روز کشور و دغدغه اصلی مردم حل شده است. این توفیق ناشی از همان فضایی است که در اثر حضور آقای رئیسی در رأس دستگاه اجرایی کشور ایجاد شده است. اکنون، چه در داخل و چه در خارج از کشور، همه میدانند رئیس جمهور وقت ایران، اهل خدمت، ولایت مدار و بدون حاشیه است و این را در عمل ثابت کرده است.
درنتیجه همه کارگزاران و مدیران دولتی هم که به تبعیت از انتخاب مردم، در دولت سیزدهم انتخاب خواهند شد، راهی جز این ندارند که همپای رئیس جمهور حرکت کنند. اکنون همه کارگزاران دولتی در تمامی سطوح خدمت میدانند که رئیس جمهور ملاحظه هیچ فردی را درزمینه فساد و ناکارآمدی و کوتاهی در خدمت رسانی به مردم نخواهد کرد. ایجاد چنین فضایی در حوزه اجرایی کشور، به معنای زمینه سازی لازم به منظور اجرای سند چشم انداز در بستر تحقق گفتمان انقلاب اسلامی است. حضور یک مدیر انقلابی، متدین، ولایی، پاک دست و خدمتگزار در رأس دولت، آثار و برکاتی دارد که همه ســــطـــوح مخـــتلــف کــشــور را تحت الشعاع قـرار میدهد؛ بنابراین امیدواریم که جناب آقای رئیسی، «رجایی» زمان ما باشد.
مهدی جمشیدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در گفتگو با «فارس»، درباره ضرورت و چگونگی تحول و بازسازی انقلابی در عرصه حکمرانی کشور در جهت تحقق گفتمان انقلاب اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانیهای اخیرشان در موضوع تحول انقلابی، اعلام کردند که ما نیازمند تحول انقلابی در همه عرصههای حاکمیت و بخشهایی از سبک زندگی هستیم.
یعنی هم حاکمیت و هم جامعه متعلق و موضوع تحول انقلابی هستند. تحول و بازسازی انقلابی، بازسازی دولت به معنای اقلّی آن نیست؛ بلکه حتی بازسازی حاکمیت هم نیست. بازسازی جامعه و حاکمیت درکنار یکدیگر است. ما میدانیم که از پنج مرحله تمدن اسلامی در مرحله سوم قرار داریم، یعنی تشکیل دولت انقلابی. رهبر معظم انقلاب در این مرحله از تاریخ میخواهند دولت اسلامی هم زمان با جامعه اسلامی به پیش رود.
وی در پاسخ به این پرسش که «چرا اساسا دولت مخاطب فرمان بازسازی انقلابی قرار گرفته است و آن هم دولت سیزدهم؛ یعنی چه ظرفیتی در این دولت وجود دارد و چه مأموریتی برای این کار پیش رو دارد» گفت: رهبر معظم انقلاب بیانیه گام دوم انقلاب را صادر کردند و در انتخاب هر کدام از بندهای هفت گانه گفتند چشم امید من در این حوزهها به شما جوان هاست؛ به همین دلیل نیاز بود چنین دولتی و چنین نیروهای حاکمیتی بر سر کار بیایند تا تبدیل بشود به عاملان بازسازی انقلابی و تحول انقلابی و تحقق گام دوم انقلاب.
دیگران سقف توانایی هایشان آن بوده است که انجام داده اند. بیش از این نمیتوانستند یا نمیخواستند. گذار و انتقال انقلابی به واسطه نیروهای تحول خواه و انقلابی صورت میگیرد، نه نیروهایی که خودشان را گره زده اند به وضع موجود و محافظه کارانه به وضع موجود نگاه میکنند و از هر تغییر و تحولی، هراس و خوف به دل دارند؛ بنابراین علت اینکه رهبر معظم انقلاب این دولت و نیروهای جدید را مورد خطاب قرار دادند، تناسب هویتی آنها با بازسازی انقلابی است.
جمشیدی در پایان درباره الزامات بازسازی و تحول انقلابی گفت: اولین ملاحظه و الزام این است که یک سلسله دیده بان و اهل رصد بیرونی باشند که لحظه به لحظه ببینند چه اتفاقی میافتد. ملاحظه دوم هم درهم تنیدگی بازسازی انقلابی با عنصر عقلانیت است. منظور از بازسازی انقلابی حرکات بی حساب و کتاب و بی پروا و احساسی نیست. هر نوع نسنجیده کاری و هر نو نبود همه جانبه نگری موجب میشود برنامه بازسازی انقلابی به جای اینکه به عنوان یک ایده نجات بخش در نظر گرفته شود، در صندلی متهم نشانده شود. ما باید کار اساسی کنیم، اما عاقلانه و فکورانه. برنامه انقلابی باید مبتنی بر یک سلسله اندیشه ورزیها و هیئتهای اندیشه ورز باشد.