آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید
سرخط خبرها

فاجعه کمبود فضای آموزشی در حاشیه شهر

  • کد خبر: ۸۰۶۷
  • ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۱
فاجعه کمبود فضای آموزشی در حاشیه شهر
مدیران آموزش وپرورش استان، دغدغه‌های حوزه تعلیم و تربیت را به گوش وزیر جدید رساندند
سرانه فضای آموزشی به صورت میانگین در کشور 5.2 مترمربع است و این میانگین در خراسان رضوی 4.2 مترمربع به ثبت رسیده است. علی رغم اینکه سرانه فضای آموزشی استان فقط یک مترمربع از میانگین کشوری کمتر است، وضعیت در حاشیه شهر مشهد به شدت نگران کننده است. 2.2مترمربع سرانه آموزشی به ازای هر دانش آموز درحاشیه شهر مشهد، عددی است که استاندار خراسان رضوی از آن به عنوان فاجعه یاد کرده و وزیر آموزش و پرورش آن را وضعیت نگران کننده خوانده است و حالا همه می خواهند از ظرفیت های مختلف استفاده کنند تا شرایط فعلی حاشیه شهر مشهد از نظر آموزشی به حد مناسبی برسد.
برگزاری جلسه شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی با حضور وزیر آموزش و پرورش که شامگاه پنجشنبه برگزار شد، فرصتی بود تا دغدغه های آموزشی استان توسط مدیران به گوش عالی ترین مقام بخش آموزشی کشور برسد و محسن حاجی میرزایی، سکان دار جدید وزارت آموزش وپرورش نیز بر آن صحه بگذارد.
وزیر آموزش وپرورش در این نشست با تأکید بر اینکه باید منابع و ظرفیت های استانی را برای حل مشکلات فعال کرد، افزود: به طور قطع، ما در وزارتخانه قائل به تبعیض مثبت منابع برای خراسان رضوی هستیم اما باید از ظرفیت های موجود منابع استان برای حل مشکلات آموزشی بهره جست.
حاجی میرزایی ادامه داد: باید از ظرفیت های قانونی استفاده کرد تا اگر فضای آموزشی در استان بدون استفاده مانده است، فعال و پروژه های نیمه تمامی که امکان واگذاری آن وجود دارد، واگذار شود.
وی وضعیت سرانه آموزشی را در حاشیه شهر مشهد نگران کننده توصیف کرد و گفت: سرانه پایین فضای آموزشی در برخی لکه های مشهد، از لحاظ آسیب های اجتماعی و مخاطرات ملی و امنیتی نگران کننده است و باید در این خصوص توجهی فوری صورت گیرد. بنده پیشنهاد می کنم برای افزایش سرانه حاشیه مشهد، از منابع مساوی وزارت آموزش و پرورش، منابع استانی و کمک خیران استفاده شود.
وی با بیان اینکه «درباره لکه های نگران کننده مشهد قدرت انتخاب نداریم، بلکه الزام داریم»، تأکید کرد: دراین زمینه علاوه بر حضور نهادها و خیران باید از ظرفیت و مسئولیت اجتماعی شرکت های بزرگ استان نیز استفاده کرد و آن ها را نیز پای کار آورد.
استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه با اشاره به مهاجر پذیر بودن این استان گفت: مهاجر پذیری استان و مشهد سبب شده است سرانه فضای آموزشی در استان پایین باشد و این وضعیت در حاشیه شهر مشهد یک فاجعه است.
علیرضا رزم حسینی با اشاره به برخی دارایی های راکد آموزش وپرورش خراسان رضوی گفت: چنانچه اماکن راکدی در شهر مشهد و دیگر شهرهای بزرگ استان وجود دارد که از موقعیت خوب تجاری بهره مند هستند، ما آمادگی داریم توسط سرمایه گذاران یا شهرداری ها تهاتر کنیم و آن ها اقدام به ساخت مدرسه کنند.
وی افزود: در مشهد برنامه ای داریم که در 8 محله سرانه های زندگی بالا رود؛ از همین رو از زمین هایی که در این محلات وجود دارد، می توان برای فضاهای آموزشی نیز استفاده کرد.
در این جلسه، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد و رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد نیز به منظور افزایش سرانه آموزشی این شهر پیشنهادی ارائه کرد که با استقبال قاسم علی خدابنده، مدیرکل آموزش وپرورش خراسان، همراه شد.
شهناز رمام در این باره با اشاره به اقدامات توسعه ای شهرداری مشهد در محدوده آرامگاه فردوسی گفت: در مجاورت این آرامگاه، 2آموزشگاه وجود دارد؛ با توجه به پایین بودن سرانه فضای آموزشی در جاده قدیم قوچان پیشنهاد می کنیم که این 2مرکز با سرعت در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد و از آن طرف، مدیریت شهری، 2آموزشگاه دیگر در جاده قدیم قوچان ظرف 100 روز خواهد ساخت.
وی افزود: اگر این 2آموزشگاه در اختیار شهرداری قرار گیرد، مدیریت شهری مشهد نیز برای تجهیز سرای کوثر دانشگاه فرهنگیان و ساخت خوابگاه دختران در مجتمع ثامن الحجج(ع) اقدام خواهد کرد.
خدابنده، مدیرکل آموزش وپرورش استان، نیز گفت: براساس قانون تنها مرجع صدور مجوز پیش دبستانی، آموزش وپرورش است، اما متأسفانه دیگر دستگاه ها نیز اقدام به صدور مجوز برای این مراکز می کنند که امیدواریم این موضوع از سوی متولیان امر پیگیری شود.
حمیدرضا پوریوسف، مدیرکل بهزیستی استان گفت: آموزش وپرورش متولی صدور مجوز برای پیش دبستانی است، اما دستگاه های دیگر مانند بهزیستی هم اقدام به صدور مجوز برای مهد های کودک می کند که باید جلو آن ها گرفته شود و ابهاماتی که دراین زمینه وجود دارد، برطرف شود.
جاسم حسین پور، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان، با بیان اینکه حاشیه شهر مشهد دارای 8پهنه و میانگین سرانه آموزشی این پهنه ها به ازای هر دانش آموز 2.2 متر مربع است، افزود: این در حالی است که میانگین کشوری سرانه فضای آموزشی 5.2 مترمربع و میانگین استانی آن 4.2 متر مربع است.
همچنین رضا جمشیدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، با اشاره به اینکه 14 درصد از اعتبارات عمرانی استان به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است، اما با این اعتبارات نمی توان کمبود فضای آموزشی را جبران کرد، گفت: واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت دور دوم سفر رئیس جمهور به استان و اختصاص سهمی برای آموزش وپرورش به ویژه در مناطق حاشیه شهر مشهد و اجرای کامل مصوبه حاشیه شهر ویژه دور اول سفر رئیس جمهور به استان می تواند ما را در زمینه افزایش سرانه آموزشی استان کمک کند.
هم زمان با حضور وزیر آموزش وپرورش در مشهد، معاونان و مدیران این وزارتخانه نیز به برخی شهرستان های استان سفر کردند. به گزارش ایسنا، سیدجواد حسینی که به تازگی به سمت معاون وزیر و رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور منصوب شده است، در اولین دوره تخصصی سند تحول بنیادین در جمع مدیران مدارس شهرستان سبزوار گفت: بیش از 50 درصد برنامه های سند تحول بنیادین تحول خواهانه و نوآورانه است و سایر برنامه های این سند نیز تلفیقی و تقویت برنامه های گذشته است. همچنین مهرا... رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، در آیین خداحافظی با بخاری نفتی در مدارس شهرستان فیروزه، از جمع آوری 24 هزار بخاری نفتی در مدارسی که علمک گاز تا ورودی آن ها وجود دارد تا پایان آبان ماه خبر داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->