سلیمی: مدیریت شهری باید به مسائل نوجوانان در برنامه‌های خود توجه کند قدردانی استاندار خراسان رضوی از شهردار مشهدمقدس شهروند خبرنگار | درخواست آسفالت خیابان نظام دوست مشهد شورای ششم پای تاریخ مشهد و هویت امام‌رضایی آن ایستاده است افتتاح «خانه‌موزه ملک» مشهد در روز‌های آینده کلاف درهم مشاغل مزاحم خودرویی در خیابان کوشش مشهد شهردار منطقه ثامن مشهد: مرمت فاز اول بازار فرش تا عید به اتمام می‌رسد ۱۱۰ زمین چمن مصنوعی در فهرست پروژه‌های زودبازده مناطق مختلف مشهد افتتاح گذر‌های تاریخی محلات و رونمایی از بزرگ‌ترین پرده نقاشی نقالی کشور در مشهد | قلندرشریف: موضوع مشهد و مشهدالرضا (ع) با همه موضوعات فرق می‌کند + فیلم افزایش پلاک‌های قولنامه‌ای در مشهد | گرانی زمین عامل مؤثر بر افزایش پلاک‌های قولنامه‌ای است به مناسبت روز مشهد، ۲۴ معبر شهری به نام شهدای ده‌دی نام‌گذاری می‌شود هوای کلانشهر مشهد برای چهارمین روز پیاپی آلوده است (۴ دی ۱۴۰۳) درباره کوچه‌ای در خیابان توحید مشهد | باغ‌های انگور «پشت بهره» و قصه اربابانش نگاهی به مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد | قانون گذاری شهری با چاشنی پژوهش قفل صنایع غرب مشهد با صدور اولین پایان‌کار صنعتی باز شد ۱۵ درصد مشهدی‌ها، مالک اراضی قولنامه‌ای هستند| لایحه تشویق تفکیک اراضی در دستور کار شهرداری خلیل موحد جانشین هاشم دائمی در شورای شهر مشهد شد سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد، نمونه ای از یک سازمان موفق است افتخارات طلایی هادی رضایی، دارنده نشان مشهدالرضا(ع) | از معلولیت تا قهرمانی جهانی برگزیده نشان مشهد الرضا (ع) در سال ۱۴۰۲: این رویداد فضایی برای معرفی افراد سرآمد است
سرخط خبرها

فاجعه کمبود فضای آموزشی در حاشیه شهر

  • کد خبر: ۸۰۶۷
  • ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۱
فاجعه کمبود فضای آموزشی در حاشیه شهر
مدیران آموزش وپرورش استان، دغدغه‌های حوزه تعلیم و تربیت را به گوش وزیر جدید رساندند
سرانه فضای آموزشی به صورت میانگین در کشور 5.2 مترمربع است و این میانگین در خراسان رضوی 4.2 مترمربع به ثبت رسیده است. علی رغم اینکه سرانه فضای آموزشی استان فقط یک مترمربع از میانگین کشوری کمتر است، وضعیت در حاشیه شهر مشهد به شدت نگران کننده است. 2.2مترمربع سرانه آموزشی به ازای هر دانش آموز درحاشیه شهر مشهد، عددی است که استاندار خراسان رضوی از آن به عنوان فاجعه یاد کرده و وزیر آموزش و پرورش آن را وضعیت نگران کننده خوانده است و حالا همه می خواهند از ظرفیت های مختلف استفاده کنند تا شرایط فعلی حاشیه شهر مشهد از نظر آموزشی به حد مناسبی برسد.
برگزاری جلسه شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی با حضور وزیر آموزش و پرورش که شامگاه پنجشنبه برگزار شد، فرصتی بود تا دغدغه های آموزشی استان توسط مدیران به گوش عالی ترین مقام بخش آموزشی کشور برسد و محسن حاجی میرزایی، سکان دار جدید وزارت آموزش وپرورش نیز بر آن صحه بگذارد.
وزیر آموزش وپرورش در این نشست با تأکید بر اینکه باید منابع و ظرفیت های استانی را برای حل مشکلات فعال کرد، افزود: به طور قطع، ما در وزارتخانه قائل به تبعیض مثبت منابع برای خراسان رضوی هستیم اما باید از ظرفیت های موجود منابع استان برای حل مشکلات آموزشی بهره جست.
حاجی میرزایی ادامه داد: باید از ظرفیت های قانونی استفاده کرد تا اگر فضای آموزشی در استان بدون استفاده مانده است، فعال و پروژه های نیمه تمامی که امکان واگذاری آن وجود دارد، واگذار شود.
وی وضعیت سرانه آموزشی را در حاشیه شهر مشهد نگران کننده توصیف کرد و گفت: سرانه پایین فضای آموزشی در برخی لکه های مشهد، از لحاظ آسیب های اجتماعی و مخاطرات ملی و امنیتی نگران کننده است و باید در این خصوص توجهی فوری صورت گیرد. بنده پیشنهاد می کنم برای افزایش سرانه حاشیه مشهد، از منابع مساوی وزارت آموزش و پرورش، منابع استانی و کمک خیران استفاده شود.
وی با بیان اینکه «درباره لکه های نگران کننده مشهد قدرت انتخاب نداریم، بلکه الزام داریم»، تأکید کرد: دراین زمینه علاوه بر حضور نهادها و خیران باید از ظرفیت و مسئولیت اجتماعی شرکت های بزرگ استان نیز استفاده کرد و آن ها را نیز پای کار آورد.
استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه با اشاره به مهاجر پذیر بودن این استان گفت: مهاجر پذیری استان و مشهد سبب شده است سرانه فضای آموزشی در استان پایین باشد و این وضعیت در حاشیه شهر مشهد یک فاجعه است.
علیرضا رزم حسینی با اشاره به برخی دارایی های راکد آموزش وپرورش خراسان رضوی گفت: چنانچه اماکن راکدی در شهر مشهد و دیگر شهرهای بزرگ استان وجود دارد که از موقعیت خوب تجاری بهره مند هستند، ما آمادگی داریم توسط سرمایه گذاران یا شهرداری ها تهاتر کنیم و آن ها اقدام به ساخت مدرسه کنند.
وی افزود: در مشهد برنامه ای داریم که در 8 محله سرانه های زندگی بالا رود؛ از همین رو از زمین هایی که در این محلات وجود دارد، می توان برای فضاهای آموزشی نیز استفاده کرد.
در این جلسه، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد و رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد نیز به منظور افزایش سرانه آموزشی این شهر پیشنهادی ارائه کرد که با استقبال قاسم علی خدابنده، مدیرکل آموزش وپرورش خراسان، همراه شد.
شهناز رمام در این باره با اشاره به اقدامات توسعه ای شهرداری مشهد در محدوده آرامگاه فردوسی گفت: در مجاورت این آرامگاه، 2آموزشگاه وجود دارد؛ با توجه به پایین بودن سرانه فضای آموزشی در جاده قدیم قوچان پیشنهاد می کنیم که این 2مرکز با سرعت در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد و از آن طرف، مدیریت شهری، 2آموزشگاه دیگر در جاده قدیم قوچان ظرف 100 روز خواهد ساخت.
وی افزود: اگر این 2آموزشگاه در اختیار شهرداری قرار گیرد، مدیریت شهری مشهد نیز برای تجهیز سرای کوثر دانشگاه فرهنگیان و ساخت خوابگاه دختران در مجتمع ثامن الحجج(ع) اقدام خواهد کرد.
خدابنده، مدیرکل آموزش وپرورش استان، نیز گفت: براساس قانون تنها مرجع صدور مجوز پیش دبستانی، آموزش وپرورش است، اما متأسفانه دیگر دستگاه ها نیز اقدام به صدور مجوز برای این مراکز می کنند که امیدواریم این موضوع از سوی متولیان امر پیگیری شود.
حمیدرضا پوریوسف، مدیرکل بهزیستی استان گفت: آموزش وپرورش متولی صدور مجوز برای پیش دبستانی است، اما دستگاه های دیگر مانند بهزیستی هم اقدام به صدور مجوز برای مهد های کودک می کند که باید جلو آن ها گرفته شود و ابهاماتی که دراین زمینه وجود دارد، برطرف شود.
جاسم حسین پور، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان، با بیان اینکه حاشیه شهر مشهد دارای 8پهنه و میانگین سرانه آموزشی این پهنه ها به ازای هر دانش آموز 2.2 متر مربع است، افزود: این در حالی است که میانگین کشوری سرانه فضای آموزشی 5.2 مترمربع و میانگین استانی آن 4.2 متر مربع است.
همچنین رضا جمشیدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، با اشاره به اینکه 14 درصد از اعتبارات عمرانی استان به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است، اما با این اعتبارات نمی توان کمبود فضای آموزشی را جبران کرد، گفت: واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت دور دوم سفر رئیس جمهور به استان و اختصاص سهمی برای آموزش وپرورش به ویژه در مناطق حاشیه شهر مشهد و اجرای کامل مصوبه حاشیه شهر ویژه دور اول سفر رئیس جمهور به استان می تواند ما را در زمینه افزایش سرانه آموزشی استان کمک کند.
هم زمان با حضور وزیر آموزش وپرورش در مشهد، معاونان و مدیران این وزارتخانه نیز به برخی شهرستان های استان سفر کردند. به گزارش ایسنا، سیدجواد حسینی که به تازگی به سمت معاون وزیر و رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور منصوب شده است، در اولین دوره تخصصی سند تحول بنیادین در جمع مدیران مدارس شهرستان سبزوار گفت: بیش از 50 درصد برنامه های سند تحول بنیادین تحول خواهانه و نوآورانه است و سایر برنامه های این سند نیز تلفیقی و تقویت برنامه های گذشته است. همچنین مهرا... رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، در آیین خداحافظی با بخاری نفتی در مدارس شهرستان فیروزه، از جمع آوری 24 هزار بخاری نفتی در مدارسی که علمک گاز تا ورودی آن ها وجود دارد تا پایان آبان ماه خبر داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->