علیرضا ظهیری - «مشهد، شهر دوستدار معلول»؛ این شعار یکی از اهداف شورای پنجم شهر مشهد در راستای مناسبسازی شهری برای فعالیتهای اجتماعی معلولان است و در اینباره اعضای پارلمان شهری نیز مصوبات مختلفی را به مرحله تصویب رساندهاند. رایگان کردن استفاده معلولان با درجه معلولیت شدید و خیلی شدید از وسایل حملونقل عمومی به تعداد ۶۰ سفر در ماه برای هر فرد معلول و ارائه خدمات رایگان سرویس مدارس برای معلولان نیازمند ازجمله مصوباتی بود که در روزهای آخر مهرماه امسال از سوی شورای شهر مصوب، و تصویب آنها سبب شد تا حتی معاون وزیر آموزشوپرورش و رئیس جدید آموزشوپرورش استثنایی کشور هم در خلال سفر اخیر خود به مشهد به آن اشاره کند. سیدجواد حسینی در حاشیه نشست بررسی جامعهشناختی بحران آموزشوپرورش در ایران در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه خوشبختانه در مشهد با همراهی شورای اسلامی شهر نه درباره سرویس مدارس معلولان و نه از نظر اعتباری مشکلی وجود ندارد، ابراز خرسندی کرد: در ۶ سال اخیر سرویس مدارس ویژه دانشآموزان معلول ۴۲ برابر شده است. وی با اشاره به وجود ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی در کشور، افزود: رویکرد آموزشوپرورش این است که دانشآموزان معلول در کنار دانشآموزان عادی و در مدارس آنها درس بخوانند و از همین رو ۱۲ هزار مدرسه در کشور پذیرای دانشآموزان معلول جسمی-حرکتی، ناشنوا و نابینا هستند. معاون وزیر و رئیس آموزشوپرورش استثنایی کشور با تأکید بر اینکه مناسبسازی مدارس پذیرا در دستورکار آموزشوپرورش است، ادامه داد: بهطور قطع مدرسهای که دانشآموز معلولی را ثبتنام میکند، باید مناسبسازی لازم فضایی هم داشته باشد که این مهم در دستورکار ما نیز قرار دارد. حسینی در این نشست با تأکید بر اینکه بار سنگین آموزش و آموزشزدگی در مدارس کشور، کمر نظام تعلیم و تربیت را خم کرده است، اظهار کرد: یک دانشآموز از ابتدای ورود به مدرسه تا سال دوازدهم ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش میبیند؛ درحالیکه میانگین جهانی ساعات آموزشی تنها ۸ هزار ساعت است. وی با تأکید بر اینکه آموزشزدگی در آموزشوپرورش سبب شده تا خلاقیت از این نهاد گرفته شود، تصریح کرد: برای رهایی از وضعیت فعلی تعلیم و تربیت در کشور باید از آموزشزدگی خارج شویم و ساعات آموزشی را کاهش دهیم. همچنین نظام ارزشیابی تعلیم و تربیت هم نباید صرفا مسائل آموزشی باشد و از طرفی هم باید کاهش بخشنامه داشته باشیم. معاون وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر اینکه یکی از کارکردهای آموزشوپرورش باید تلاش برای کاهش فاصله طبقاتی باشد، ادامه داد: متأسفانه وضعیت فعلی نظام آموزشوپرورش در کشور نهتنها فاصله طبقاتی را در مدارس تثبیت میکند، بلکه این وضعیت را تشدید میکند و حتی به آن مشروعیت میبخشد.
وی با بیان اینکه متأسفانه ۹۰ درصد مدارس کشور مدارس معمولی و فقط ۱۰ درصد مدارس خاص هستند، افزود: این وضعیت، تعادلبخشی مدرسهای را به مخاطره انداخته و از طرفی نظام بودجهریزی در آموزشوپرورش هم به گونهای است که معلمی که برای دانشآموزان عشایر، روستایی یا محروم تدریس میکند، با معلمی که در تهران است، تفاوت حقوقی ندارد و این وضعیت باید اصلاح
شود. وی افزود: ساماندهی مدارس از نظر برچیده شدن مدارس کوچک و راهاندازی مدارس بزرگ باید انجام شود و همچنین باید تنوع مدارس از ۲۴ نوع موجود، روندی کاهشی به خود بگیرد.