ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس مایکروسافت Phi-3-mini را معرفی کرد | یک مدل کوچک هوش مصنوعی که کارهای بزرگی می‌کند گوشی Galaxy Z Flip 6 هفت رنگ خواهد داشت
سرخط خبرها

برسد به دست وزیر کشاورزی/ گوشت ۴.۵ دلاری در مالزی! + فیلم

  • کد خبر: ۸۱۵۲
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳
برسد به دست وزیر کشاورزی/ گوشت ۴.۵ دلاری در مالزی! + فیلم
درباره یک ویدئوی داغ از بازار گوشت مالزی که جوابیه‌ای است برای محمود حجتی
ایمان فروزان نیا - گرانی گوشت این روز‌ها امان خیلی‌ها را بریده است. طبق داده‌های مرکز آمار، مصرف گوشت دام برای دهک کم‌برخوردار جامعه از ۴۷۴ گرم در ماه که مربوط به سال ۹۶ است، به ۳۶۳ گرم در ماه برای سال ۹۷ کاهش یافته است و قطعا این آمار برای امسال که قیمت کالا‌هایی مثل گوشت گران‌تر از سال قبل شده است، بدتر هم خواهد شد. دراین میان بیشتر فشار‌ها روی وزارت جهاد و کشاورزی است که مسئول واردات دام و کنترل قیمت گوشت است. کمی قبل برخی رسانه‌ها از واردات گوشت با قیمت ۲ دلار صحبت کردند و گرانی را حاصل سوء‌مدیریت وزارت کشاورزی و سوءاستفاده دلالان دانستند. وزیر کشاورزی این ادعا‌ها را بی‌جواب نگذاشت و گفت جریان گوشت ۲دلاری صحت ندارد. محمود حجتی مدعی شد که گوشت، در کشتارگاه‌های کشوری مثل استرالیا ۵/۷ دلار و در مغولستان ۵دلار عرضه می‌شود و اگر کسی گوشت ۲دلاری سراغ دارد، می‌تواند بدون هیچ محدودیتی وارد کند. کمتر از یک هفته از این اظهارنظر، یک جواب غیرمنتظره برای وزیر کشاورزی در فضای مجازی پخش شد. جوابیه‌ای که دیروز حسابی داغ شد، ویدئویی از یک بازار گوشت در مالزی بود که یک ایرانی برای آقای وزیر ضبط و ارسال کرده است.
 
 


قیمت گوشت نصف ایران
ویدئو با توضیحات فیلم‌بردار و معرفی بازار گوشتی در مالزی شروع می‌شود. بعد هم صحبت وزیر کشاورزی درباره قیمت گوشت در استرالیا و مغولستان را یادآوری می‌کند. سپس فیلم‌بردار نزدیک گوشت‌فروش می‌رود و قیمت گوشت را می‌پرسد؛ ۱۹ رینگیت که معادل ۴.۵ دلار یا ۵۰ هزار تومان است. فیلم‌بردار در ادامه می‌گوید که تازه این قیمت بازار است، نه کشتارگاه و با این مستندات به‌نوعی ادعای وزیر کشاورزی را رد می‌کند. این ویدئو آرام‌آرام در فضای مجازی پخش شد و واکنش‌های مختلفی به‌دنبال داشت. برخی کاربران از شرایط سخت معیشتشان نوشته بودند: «آخرین باری که گوشت خوردم، عروسی یکی از فامیل‌ها و حدود ۶ ماه پیش بود.» برخی دیگر هم به دلال و مسئولان نالایق و فروشنده‌های بی‌انصاف بد‌وبیراه گفته و پرسیده بودند: «چرا گوشتی که باید ۶۰ هزار تومان قیمت داشته باشد، حالا که ارزان شده تازه به ۸۰ هزار تومان رسیده است؟»

بررسی دقیق‌تر قیمت گوشت در مالزی
در بین کامنت‌های این ویدئو در سایت‌ها، نظری تأمل‌برانگیز به چشم می‌خورد. کاربری نوشته بود: «گوشتی که ایشان ۱۹ رینگیت اعلام کردند، گوشت بوفالو است که بی‌مزه و سفت است، قیمت گوشت خوب در مالزی ۴۰ رینگیت به‌بالاست.» برای بررسی دقیق‌تر ماجرا به فروشگاه‌های آنلاین فروش گوشت در مالزی مراجعه کردیم. مالزی یکی از کشور‌های مصرف‌کننده گوشت گرم استرالیاست. در بازار این کشور گوشت دام‌های فرانسه، نیوزیلند، هند و... هم موجود است. قیمت یک‌کیلو گوشت خالص گاو در فروشگاه‌های مالزی حدود ۵۰ رینگیت است، نه ۱۹ رینگیت. گوشت دنده گاو و استیک‌ها هم قیمتی تا ۷۰ رینگیت دارند. ارزان‌ترین گوشت هم مربوط به بوفالوی هندی است که ۱۷ رینگیت قیمت دارد. با این اوصاف قیمت گوشت گوساله درجه‌یک در مالزی برای خریدار حدود ۱۳۰ هزار تومان در می‌آید. البته منظور این نیست که توان خرید کارگران و کارمندان مالزی به اندازه ایرانی‌هاست و سفره‌شان مثل ما از گوشت خالی شده است یا اینکه گوشت در بازار شهرمان با قیمت منصفانه عرضه می‌شود، بلکه صحبت از صحت ادعای هم‌وطنی است که می‌خواهد ثابت کند گوشت در ایران گران‌تر از دیگر کشور‌های دنیاست؛ درحالی که قیمت گوشت در بازار مالزی بیشتر از ایران است.

جوابیه بدون واسطه به مسئولان
این ویدئو بیشتر از اینکه درباره معضل گوشت و گرانی آن راه‌گشا باشد، خبر از یک پدیده جدید می‌دهد. مردم این روز‌ها به‌لطف شبکه‌های مجازی و گوشی‌های هوشمند، می‌توانند مسئولان را مستقیم و بی‌واسطه به چالش بکشند، حرف‌ها و ادعاهایشان را رد کنند، علیه آن‌ها دلیل و مدرک بیاورند و این حرف‌ها را دست‌به‌دست کنند تا به گوش مسئولان برسد. البته من و شما به‌عنوان شنونده هم وظیفه مهمی داریم، اینکه سواد استفاده از این امکانات را به‌دست بیاوریم. هر ادعایی از هر کجای دنیا باید بررسی شود و نمی‌شود اطلاعات یک ویدئو را بنابه اینکه یک ایرانی از بازار گوشت مالزی فرستاده‌است، سند و مدرکی برای تحلیل‌ها و نتیجه‌گیری‌هایمان قرار دهیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->