سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

ردپای کاهش تولید در گرانی تخم مرغ

  • کد خبر: ۸۱۳۷
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۶
ردپای کاهش تولید در گرانی تخم مرغ
افزایش هزینه‌های تولید و پایین بودن قیمت فروش موجب ورشکستگی تولیدکنندگان تخم‌مرغ می‌شود

مسعود سلطانی - طی ۲ سال گذشته، کمترین دل‌خوشی برای کسانی که با معیشت خانوار سر و کار دارند قیمت مرغ و تخم مرغ بود. در حالی که قیمت گوشت قرمز از ۳۵ هزار تومان به بیش از ۱۰۰ هزار تومان هم رسید، این قیمت مرغ و تخم مرغ بود که افزایش چشمگیری نداشت و سهم بیشتری در سبد خوراک خانوار پیدا کرد. با این حال، چند روزی است که قیمت تخم مرغ افزایش پیدا کرده و در بازار با قیمت ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. افزایش حدود ۲۰۰۰ تومانی قیمت تخم مرغ در حالی اتفاق می‌افتد که قیمت این محصول هنوز (۸۹۰۰ تومان) با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار فاصله دارد.
آن روی دیگر سکه ثبات قیمت تخم‌مرغ، ضرری است که تولیدکنندگان آن در این مدت متحمل شده‌اند. اکنون برخی کارشناسان افزایش صادرات را علت افزایش قیمت می‌دانند، اما مدیر‌عامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی این موضوع را رد کرد و اخبار ناگواری را با شهرآرا در میان گذاشت. سید حسین موسوی‌نژاد زنگ خطر کاهش تولید را به صدا در‌آورد.


روزانه یک میلیارد تومان زیان کردیم
او در این باره به شهرآرا گفت: اسفند سال گذشته در خصوص کاهش قیمت تخم مرغ تذکر داده بودیم. در مدتی که قیمت خوراک بالغ بر ۲۵ درصد افزایش داشت، متأسفانه قیمت تخم‌مرغ حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت. طی ۶ ماه گذشته، تولید کنندگان تخم مرغ روزانه یک میلیارد تومان ضرر کرده‌اند.
سید حسین موسوی‌نژاد ادامه داد: در نتیجه، مرغدارانی که توان زیان‌دهی بیش از این را نداشتند از چرخه تولید خارج شدند. این روند هنوز متوقف نشده و ممکن است روند کاهش تولید ادامه پیدا کند.
وی افزود: طی ۹ ماه گذشته، فاصله قیمت فروش با هزینه‌های تولید خسارت‌های زیادی را به تولیدکننده تحمیل کرده است به نحوی که تا حدود یک ماه پیش، تولیدکنندگان هر کیلوگرم تخم مرغ را حدود ۲۰۰۰ تومان کمتر از قیمت تمام‌شده به فروش رساندند.
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی افزود: قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار برای فروش انبوه تخم‌مرغ ۷۷۴۰ تومان بود. این نرخی است که مرغدار باید بفروشد و قیمت برای مصرف کننده نیز ۸۹۰۰ تومان تعیین شد. طی چند ماه گذشته، نرخ تخم‌مرغ در بازار خیلی کمتر از این ارقام بوده است. این در حالی است که تولید‌کنندگان بر سر همین نرخ‌های تعیین‌شده از سوی ستاد تنظیم بازار نیز اختلاف دارند.
موسوی‌نژاد ادامه داد: در کشور ما بعد از صنعت نفت و پتروشیمی بیشترین سرمایه‌گذاری روی صنعت مرغ و تخم‌مرغ انجام شده است. این محصول ارزان‌ترین پروتئین را به دست مردم می‌رساند و اکنون که تولید تخم‌مرغ با مشکل مواجه شده است، باید منتظر خروج تولیدکنندگان از این صنعت باشیم. این اتفاق در بلندمدت به ضرر اقتصاد کشور و مردم تمام می‌شود.

فریاد زدیم، اما کسی اعتنا نکرد!
بر اساس برآورد‌های کارشناسی، با وجود افزایش قیمت تخم مرغ و نزدیک شدن نرخ این محصول به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار کشور، هنوز هم تولیدکنندگان تخم مرغ در ضرر هستند. یکی از راهکار‌های مدیریت تولید تخم مرغ در کشور، استفاده از اهرم صادرات این محصول است به این نحو که تولید مازاد بر نیاز بازار داخل صادر شود. برخی از کارشناسان افزایش ۱۰ درصدی قیمت این محصول را طی ۲ هفته گذشته ناشی از افزایش صادرات اعلام کردند.
با این حال، مدیر عامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان افزایش نسبی قیمت تخم مرغ را طی ۲ هفته گذشته مربوط به کاهش تولید دانست و در این باره به شهرآرا گفت: صادرات به هیچ عنوان افزایش پیدا نکرده است. در ۷ ماه گذشته تنها ۴/۳ درصد از تولید تخم‌مرغ کشور صادر شده که نیمی از آن از طریق صادرکنندگان خراسان‌رضوی بوده است. موسوی‌نژاد ادامه داد: طی چند روز گذشته تماس‌هایی از نهاد‌های مسئول با تشکل‌های صنفی صنعت مرغداری برقرار شده است و علت افزایش قیمت را پرسیده‌اند. این در حالی است که افزایش قیمت تخم مرغ در بازار هنوز با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار فاصله دارد.

گناه صمت بر گردن جهاد نیست
وی تصریح کرد: قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار با احتساب این نکته که خوراک دام و طیور با ارز یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومانی به دست تولید‌کننده می‌رسد تعیین شده است و بدون تردید، پایین‌تر بودن قیمت تخم مرغ از این نرخ به ضرر تولیدکننده است.
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان با انتقاد از تشکیل احتمالی وزارت بازرگانی گفت: معتقدم که مدیریت یک محصول از مرحله تولید تا سفره مردم باید یکپارچه باشد. هم‌اکنون به دلیل دوگانه بدون مدیریت میان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت دچار مشکل هستیم. اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود، این احتمال وجود دارد که واردات افزایش یابد و بخش تولید آسیب ببیند.
موسوی‌نژاد افزود: وزارت صمت نباید گناهِ نبودِ نظارت بر تنظیم بازار را بر گردن جهاد کشاورزی بیندازد. گناه کم‌کاری‌ها در این حوزه متوجه وزارت صمت است. اکنون نگران هستیم همین افزایش ناچیز قیمت تخم مرغ باعث شود که دوباره ممنوعیت‌های صادراتی برای تخم مرغ وضع شود.
وی ادامه داد: وقتی کشور توان تولید یک محصول مثل تخم مرغ را دارد و افزایش عرضه به کاهش قیمت در بازار داخلی منجر شده است، عقل حکم می‌کند که صادرات در پیش گرفته شود و تولید کاهش پیدا نکند.

افزایش صادرات نداشتیم
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان‌رضوی نیز در این باره به شهرآرا گفت: صادرات تخم مرغ افزایش پیدا نکرده است و علت افزایش قیمت کاهش تولید است. محمدحسین روشنک ادامه داد: چندین بار به مسئولان استان و کشور اعلام خطر کردم که وقتی قیمت تمام‌شده در صنعت مرغ و تخم مرغ کمتر از هزینه‌های تولید باشد باید نگران باشیم! اما مسئولان از این بابت خوشحال بودند و این وسط مرغدار است که نابود می‌شود.
محمدحسین روشنک افزود: امسال سال بدی در خصوص تأمین تخم مرغ در کشور خواهیم داشت و در زمستان باید منتظر افزایش قیمت تخم مرغ باشیم. در تابستان مرغداران ضرر کرده و برخی تولیدکنندگان از رده خارج شده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->