سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

گام بلند مشهد به سوی «اقتصاد مشارکت‌پذیر»

  • کد خبر: ۸۱۷۸۱
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
گام بلند مشهد به سوی «اقتصاد مشارکت‌پذیر»
شهردار مشهدالرضا (ع) از انتشار ۱۲۳۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای ۳ پروژه شهری خبر داد.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ «هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه و تکمیل پروژه‌های شهری مشهد منتشر شد.» این خبر را شهردار مشهد، اعلام کرد.
به گفته سیدعبدا... ارجائی، از این رقم ۷۰۰میلیارد تومان برای تکمیل فاز ۵ خط۳ قطارشهری، ۳۰۰میلیارد تومان برای توسعه سامانه حمل‌ونقل درون‌شهری (اتوبوس‌شهری) و ۲۳۰میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی است.

انتشار اوراق مشارکت یکی از ابزار‌های مالی است که منابع موردنیاز شهرداری‌ها برای پروژه‌های شهری را تامین می‌کند. انتشار اوراق مشارکت شهری علاوه‌بر اینکه باعث افزایش مشارکت مردم در ساخت‌وساز شهر می‌شود، راهی است که بسیاری از کشور‌های پیشرفته برای ساخت شهر بر پایه بدهی از آن استفاده می‎کنند و از این طریق، می‌توان زودتر به شهروندان خدمت‌رسانی کرد.

رتبه نخست مشهد در انتشار اوراق مشارکت در کشور

مدیر تامین منابع مالی شهرداری مشهد درباره پیشینه انتشار اوراق مشارکت در مشهد به شهرآرا گفت: پیشینه انتشار این اوراق توسط شهرداری مشهد به سال ۱۳۸۴ بازمی‌گردد. ما اولین شهر در ایران هستیم که بیشترین دوره و مبلغ را در انتشار اوراق مشارکت داشته‌ایم. تا سال ۱۳۹۰ اوراق مشارکت برای بافت‌های فرسوده منتشر می‌شد، اما بعد از آن قانونی در بودجه دولت مصوب شد که براساس آن می‌توانستیم برای بودجه قطارشهری، اوراق مشارکتی منتشر کنیم که ۵۰ درصد اصل و سود آن را دولت پرداخت کند.
محمد عنبری ادامه داد: تاکنون در شهرداری مشهد ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کرده‌ایم که حدود نیمی از آن با طرح ۵۰ درصد تضمین دولت منتشر شده است.

وی درباره هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان اوراق منتشرشده جدید نیز با اشاره به تأثیر انتشار این اوراق بر پروژه‌های شهری گفت: این مبلغ کمک بزرگی به راه‌اندازی خط ۳ قطارشهری خواهد کرد. همچنین برای اولین‌بار در مشهد، اوراق مشارکت با ۵۰ درصد سهم دولت، برای توسعه حوزه اتوبوس‌رانی منتشر می‌شود.
به‌گفته عنبری، بافت‌های اطراف حرم در چهار شهر مشهد، شیراز، قم و ری وجود دارد و ما اولین شهری هستیم که توانستیم ۲۳۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با ۵۰ درصد سهم دولت را برای بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های اطراف بارگاه منور امام‌هشتم (ع) منتشر کنیم.

وی به ویژگی‌های مهم اوراق مشارکت تازه‌منتشرشده اشاره کرد و افزود: ما در یک سال برای سه مکان مختلف، اوراق مشارکت منتشر کردیم که در کشور برای اولین‌بار اتفاق افتاده است. ایجاد تنوع در بانک‌های عامل برای انتشار اوراق مشارکت، دیگر ویژگی بارز مشهد نسبت‌به سایر شهر‌های کشور است. ما امسال توانستیم برای اولین‌بار هزار میلیارد تومان از طریق بانک صادرات و برای دومین‌بار ۲۳۰ میلیارد تومان از طریق بانک ملی، اوراق مشارکت منتشر کنیم.

مدیر تامین منابع مالی شهرداری مشهد اضافه کرد: شاید شهرداری مشهد اولین شهرداری در کشور باشد که اوراق مشارکت جدید را درحالی منتشر می‌کند که هیچ‌گونه بدهی جاری چه در سود و چه در اصل ندارد.
به گفته عنبری، اکنون هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده و به فروش رفته است و به‌زودی پول از حساب شهرداری هزینه خواهد شد که از این طریق می‌توان بالغ‌بر ۸۰ دستگاه اتوبوس خریداری، قسمت مهم زیرساخت‌های اطراف حرم را بازسازی و نوسازی و به راه‌اندازی خط ۳ قطارشهری کمک کرد.

ساخت شهر بر پایه بدهی

او با اشاره به دیدگاه مدیریت شهری درباره ساخت شهر بر پایه بدهی گفت: این اتفاق مهمی بود که در دوره ششم مدیریت‌شهری روی داد. دیدگاه شهردار مشهد و همچنین اعضای شورای شهر این است که شهر را باید بر مبنای بدهی ساخت. بر این اساس، دیدگاه آقای شهردار نیز این است که ما هرچه بیشتر بتوانیم از این اوراق با ۵۰ درصد سهم دولت استفاده کنیم، به نفع شهر خواهد بود.

مدیر تامین منابع مالی شهرداری مشهد افزود: اوراق یادشده قرار بود تا ۳۱ تیرماه سال جاری منتشر شود که به‌دلیل آماده نبودن بانک‌ها برای انتشار آن‌ها این کار انجام نشد، اما با زحمات شهردار محترم و معاونان مالی و پشتیبانی و اقتصادی شهرداری مشهد توانستیم در ۳۱ شهریور از این فرصت استفاده کنیم. عنبری همچنین از وزارت کشور، مدیران استانی و کشوری بانک‌های ملی و صادرات و بانک مرکزی و سازمان برنامه‌وبودجه به‌دلیل همکاری با شهرداری مشهد برای انتشار اوراق مشارکت تشکر کرد.

تأمین مالی جمعی پروژه‌های شهری با انتشار اوراق مشارکت

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری‌اطلاعات و منابع‌انسانی شورای اسلامی مشهد با تاکید بر لزوم جلب مشارکت مردم برای پیشرفت و آبادانی شهر، گفت: مردم در هر عرصه‌ای که مشارکت و هم‌افزایی داشته باشند، شاهد تصاعد در رشد و پیشرفت در آن عرصه خواهیم بود و باید بنا بر فرمایش‌های امام‌خمینی (ره) و
مقام معظم رهبری از ظرفیت مردم، برای مدیریت بهتر شهر استفاده شود. حسین حسامی افزود: تلاش می‌کنیم که تامین منابع مدیریت و توسعه شهر، از طریق روش‌های ناپایدار و غیراثربخش، کنار گذاشته شود و از روش‌های نوین و تامین مالی جمعی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: در این راستا، در روز‌های آغازین خدمت دوره ششم، با تلاش‌های صورت‌گرفته، هزارو۲۳۰میلیارد تومان اوراق مشارکت چهارساله با نرخ ۱۸درصد در اصل و سود و تضمین دولت انتشار یافته است که در این زمینه، از همراهی و تعامل دولت گرامی جمهوری‌اسلامی ایران سپاسگزاریم. عضو کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر اضافه کرد: ۷۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت برای ساخت فاز۵ خط ۳ قطارشهری و ۳۰۰میلیارد تومان برای توسعه سیستم ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری، با ضمانت بانک صادرات و ۲۳۰میلیارد تومان برای بازآفرینی شهری بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی، با ضمانت بانک ملی منتشر شد.

وی بر مشارکت همه‌جانبه مردم در امور مدیریت‌شهری تاکید کرد و افزود: علاوه‌بر جلب هم‌افزایی مردم در مدیریت شهر، استفاده از منابع مالی آن‌ها را در تعامل برد‌-برد، از موثرترین راهکار‌های جهش مدیریت شهری می‌دانیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->