بهره‌برداری از پروژه احداث مرکز داده ابر دولت مشهد در اوایل خردادماه ۱۴۰۴ اپل احتمالا با افقی‌کردن دوربین آیفون ۱۷ ایر طراحی گوشی‌هایش را متحول می‌کند اپل برای رفع ممنوعیت فروش آیفون ۱۶، به اندونزی پیشنهاد ۱۰۰ میلیون دلاری داده است همه‌چیز درباره تورنومنت نات پیکسل + شرایط دریافت ایردراپ بازدید پزشکیان از پارک علم و فناوری زاهدان (یکم آذر ۱۴۰۳) دانشمندان ژاپنی قابلیت فتوسنتز گیاهان را به سلول‌های همستر منتقل کردند واکنش مدیرعامل آپارات به اظهارات جنجالی رسول جلیلی درباره فیلترینگ یوتیوب: آپارات را بهانه نکنید گلکسی S۲۵ اولترا احتمالا بسیار گران‌تر از نسل قبلی‌اش باشد اولین گمانه‌زنی‌ها درباره مشخصات و ویژگی‌های پلی استیشن ۶ «مایکروسافت تیمز» در جلسات به قابلیت ترجمه همزمان گفتار مجهز می‌شود سونی می‌خواهد شرکت Kadokawa، مالک بازی «الدن رینگ»، را بخرد قابلیت ریست‌کردن الگوریتم پیشنهادها به‌زودی به اینستاگرام اضافه می‌شود بهترین برنامه‌ها و بازی‌های گوگل پلی در سال ۲۰۲۴ + لینک دانلود گزارش اتاق بازرگانی از اثرات فیلترینگ بر کسب‌وکارهای اینترنتی اولین سیستم راداری شکار یوفوها در آمریکا راه‌اندازی می‌شود پنجمین دوره رویداد «هفته ایران دیجیتال» برگزار می‌شود | ۵G و هوشمندسازی از محور‌های رویداد مقدار توکن‌های میجر کاربران مشخص شد | فاجعه ایردراپ‌های پولی گروهی از هکر‌های چینی به اپراتور آمریکایی T-Mobile حمله کردند کاوشگر ناسا ممکن است ۵۰ سال پیش به طور تصادفی حیات در مریخ را از بین برده باشد پاسخ پازل امروز میجر (دوشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۳) بر مدار دانش
سرخط خبرها

اهدای خون نیازمند حمایت مجازی

  • کد خبر: ۲۷۵۴
  • ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
اهدای خون نیازمند حمایت مجازی
درباره نقش فضای مجازی و سلبریتی‌ها در همه‌گیر شدن فرهنگ اهدای خون

ایمان فروزان‌نیا - روزانه هزاران عمل جراحی پیشرفته در کشورمان صورت می‌گیرد و انجام هرکدام از آن‌ها به خون تازه و سالم نیاز دارد. امروز در تقویم، روز اهدای خون نام‌گذاری شده است و همین موضوع بهانه‌ای شد تا به فضای مجازی سر بزنیم و ببینیم اهدای خون چه بازتابی در فضای مجازی دارد و چهره‌های سرشناس این فضا که همان سلبریتی‌ها هستند، چقدر اهل مشارکت در این رویداد انسانی هستند.


حضور فعال سلبریتی‌ها
فرقی نمی‌کند سلبریتی باشی یا نه، اهدای خون تو جان سه نفر را نجات خواهد داد ولی اگر مشهور باشی و برای اهدای خون اقدام کنی، این شانس را داری که طرفداران و باقی مردم را بیش از دیگران به این کار پسندیده ترغیب کنی. در دنیا حضور سلبریتی‌ها در سازمان‌های اهدای خون و تبلیغ این اقدام انسانی در فضای مجازی و سایر رسانه‌ها، یک موضوع متداول است. در ایران هم بازیگران زیادی هستند که خون اهدا می‌کنند؛ بازیگرانی مثل نیوشا ضیغمی، همایون ارشادی، امیرحسین رستمی، اصغر فرهادی، حسن پورشیرازی، احمد ایراندوست و... . برخی ورزشکاران هم هستند که به‌صورت مداوم خون اهدا می‌کنند و عکس آن‌ها را می‌توان هر سال در این روزها در مراکز انتقال خون دید؛ پژمان جمشیدی، کریم باقری، سیدمهدی رحمتی و... جزو این ورزشکاران هستند.


بازیگری که مدال اهدای خون دارد
ممکن است با خودتان بگویید سلبریتی‌ها به‌صورت نمادین، خون اهدا می‌کنند و پای ثابت این کار نیستند. اگر چنین تصوری دارید، قطعا متعجب خواهید شد اگر بدانید یکی از اهداکنندگان پرسابقه‌ خون در کشور، یک بازیگر سینما و تلویزیون است. حسین زمانی که او را در سریال‌های زیادی مثل دودکش، دزدوپلیس، تا ثریا، ستایش، نقطه سر خط، مرد هزارچهره، هوش سیاه، ترش‌وشیرین، سه‌درچهار و... در نقش پزشک یا پلیس دیده‌ایم، از نوزده‌سالگی تا امروز که 60سال دارد، به‌صورت مداوم خون اهدا می‌کند و به‌گفته خودش، تاکنون بیش از صدوپنجاه‌بار خون اهدا کرده است.


شاخ‌ترین اهدا کننده
دربین سلبریتی‌هایی که اهدای خون را تبلیغ می‌کنند، کریس رونالدو جزو افرادی است که بیشترین تبلیغ و تاثیر در این حوزه مربوط‌به اوست. او سالانه چندبار خون می‌دهد و برای اینکه این کار متوقف نشود، حتی از خالکوبی‌ای که دربین فوتبالیست‌های لیگ‌های خارجی متداول است، اجتناب می‌کند. رونالدو چند سال قبل، پویشی به‌راه انداخت و در آن از همه طرفدارانش خواست تا حداقل یک‌بار اهدای خون را امتحان کنند. پویش او به‌صورت جهانی به ثبت رسیده و سازمان ملل نیز رونالدو را حامی معنوی این پویش، معرفی کرده است.


هشتگ اهدای خون را داغ کنیم
اهدای خون جزو فعالیت‌هایی است که تبلیغ و تشویق دیگران به انجام آن، تاثیر زیادی بر افزایش سرانه آن می‌گذارد. اگر فضای مجازی را نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که در زمینه تبلیغ این امر انسانی و ضروری، نتوانسته‌ایم به‌درستی از ظرفیت این فضا استفاده کنیم. هشتگ «# اهدای_خون» در اینستاگرام، تنها حدود 9هزار پست را به خودش اختصاص داده است که رقم بسیار ناچیزی است، این درحالی است که هشتگ‌های انگلیسی اهدای خون، بیش از نیم‌میلیون پست در اینستاگرام را شامل می‌شود. اگر بخواهیم نسبت هشتگ‌های مربوط‌به اهدای خون و جمعیت کشورمان را با نسبت هشتگ‌های انگلیسی و جمعیت انگلیسی‌زبانان دنیا که حدود 380میلیون نفر هستند مقایسه کنیم، درخواهیم یافت که برای رسیدن به میانگین آن‌ها، باید حدود 100میلیون پست با هشتگ اهدای خون در فضای مجازی ایجاد می‌کردیم که برای رسیدن به این عدد، 90میلیون پست و هشتگ کم داریم. اگر در روزِ اهدای خون یا دیگر روزهای سال خون اهدا می‌کنید، تصویر آن را در شبکه‌های مجازی، بازنشر و دیگران را به انجام آن تشویق کنید. اگر هم به هر دلیلی به مراکز اهدای خون نمی‌روید، می‌توانید با بازنشر پست‌هایی که اهمیت اهدای خون را یادآوری می‌کنند، در ترویج این کار تاثیرگذار باشید و سرانه اهدای خون در ایران را که 27نفر از بین هر هزار نفر است، افزایش دهید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->