واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

مشکل «مشکی»

  • کد خبر: ۸۲۲۹
  • ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۱
مشکل «مشکی»
سالن زنده‌یاد «مشکی» که قرار بود به‌عنوان سینمای کودک و نوجوان فعالیت کند، همچنان بدون استفاده است
زوزنی| موضوع راه‌اندازی سینما برای مخاطب چندصد‌هزار نفری کودک و نوجوان در مشهد، می‌تواند سرانجام اتفاقات مهم فرهنگی بسیاری در این کلان‌شهر باشد. موضوعی که اداره کل آموزش‌وپرورش استان مدتی است پیگیر آن است، اما هنوز به سرانجام نرسیده‌است. آنچه در ادامه می‌خوانید نتیجه پرس‌وجوی ما از روابط عمومی آموزش‌وپرورش استان و مدیریت سالن «زنده‌یاد مهندس مشکی» است. پیش‌تر گفته می‌شد سالن «زنده‌یاد مهندس مشکی» در ناحیه‌یک آموزش‌وپرورش مشهد که حدود ۷۰۰ نفر ظرفیت دارد، به‌عنوان سینمای کودک و نوجوان راه‌اندازی می‌شود؛ اما هنوز بعد از گذشت بیش‌از ۲۰ سال از احداث این سالنبه منظور راه‌اندازی اولین سینمای کودک و نوجوان شرق کشور با سرمایه گذاری آموزش و پرورش، همچنان از آن استفاده سینمایی نمی‌شود. با وجود این، کودکان و نوجوانان هر از گاهی در این سالن به تماشای فیلم می‌نشینند. مرحوم محمود مشکی که معاون پشتیبانی آموزش و پرورش ناحیه یک بوده است که در زمان افتتاح این سالن سینمایی فوت می‌کند و مسئولان وقت تصمیم می‌گیرند سالن را به‌دلیل تلاش‌هایش در احداث بنا به نام او کنند.

بهره‌برداری غیر سینمایی
در ابتدا از این سالن بهره‌برداری‌های سینمایی می‌شد و حتی در همان سال‌های اول که آپاراتش جدید بوده و در زمان خودش یکی از آپارات‌های حرفه‌ای سینما محسوب می‌شده، برگزاری یک دوره جشنواره فیلم‌های دفاع مقدس را هم تجربه کرده‌است. اما با گذار فناوری به دیجیتال، کاربرد آن وسایل هم از بین رفت و، چون سازمان متولی در آن دوران نتوانست امکانات سالن را به‌روز کند و درنتیجه اینکه سالن «مشکی» قدیمی‌تر می‌شد، کاربردش هم به مرور تغییر کرد. در این اواخر هم از سالن «مشکی» به‌عنوان سالنی برای اجتماعات دانش‌آموزی استفاده می‌شود.

وعده‌ای که هنوز عملی نشده
تابستان امسال باحضور مدیران آموزش‌وپرورش ناحیه‌یک و مسئولان سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، از این سالن به‌عنوان سالن تئاتر و سینما بهره‌برداری و قرار شد که این سالن را هم از نظر امکانات مجهز کنند و هم به آن اجازه فعالیت سینمایی بدهند تا بتواند با نمایش آثار به‌روز سینمایی متناسب با کودک و نوجوان، کاربری اصلی خود را بازیابد، اما بعد از گذشت چندماه از این وعده‌ها هنوز اتفاقی برایش نیفتاده است. پرونده «مشکی» موافقت‌های اولیه را از «کمیسیون ماده ۵» (کمیسیونی که به بررسی و تصویب طرح‌های تفصیلی شهری و تغییران آن‌ها می‌پردازد) دریافت کرده، اما به‌علت مفقود بودن اسناد مربوط به پروانه ساخت و ... هنوز به سر انجام نرسیده و سرگردان است.
توجه مسئولان فرهنگی و پرورشی به راه‌اندازی این سالن می‌تواند پای بخش مهمی از مخاطبان این هنر را به سینما باز کند. همچنین باتوجه به مکان این سالن (در خیابان المهدی چهارراه گاز)، راه‌اندازی یک سالن سینما و تئاتر در محدوده ناحیه‌یک آموزش‌وپرورش مشهد ضروری به‌نظر می‌رسد.

توقع زیادی!
به‌غیر از سالن «زنده‌یاد مهندس مشکی» در ناحیه‌یک، گزینه‌های دیگری مانند «تالار تربیت» در ناحیه ۲، سالن «حاتمی» در ناحیه ۴ و سالن «مصلی‌نژاد» در ناحیه ۶ آموزش‌وپرورش مشهد وجود دارند که می‌توانند به‌عنوان سینمای کودک و نوجوان، جامعه مخاطب خود را پوشش دهند. حال آنکه از سالن «مشکی» که باعنوان سالن سینما و تئاتر بنا شده بود، هنوز هم بعد از گذشت ۲۰ سال آن‌طور که باید استفاده نشده‌است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->