افزایش چراغ خاموش قیمت خودرو‌های داخلی در بازار (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ۵۰ درصدی پژوپارس ایران خودرو اشک مشتریان را در آورد رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد | انفجار قیمت خودروی نوستالژیک! + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان درباره روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند تورم در خراسان رضوی افزایشی شد + علت طلای سرخ در سیطره دلال‌ها آیا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ هدف سازمان امور مالیاتی، شناسایی بدون‌پرونده‌ها و زیرزمینی‌هاست | شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه  بیش از  ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات + فیلم کاهش قیمت و افزایش حباب سکه به دنبال گران‌شدن دلار + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران فروش فوق‌العاده سایپا از روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ + لینک ثبت‌نام نرخ تورم فروردین ۱۴۰۳ اعلام شد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر صمت: شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری پژو پارس است تسهیلات ۷۰۰ میلیون تومانی برای خرید خودرو + جزئیات (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به بازار خرید و اجاره هواپیمای شخصی در ایران | خرید جت شخصی چند تومان آب می‌خورد؟
سرخط خبرها

پیش‌بینی روند قیمت دلار در نیمه دوم ۱۴۰۰

  • کد خبر: ۸۲۵۹۰
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
پیش‌بینی روند قیمت دلار در نیمه دوم ۱۴۰۰
عوامل مختلفی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بر روند قیمت دلار تأثیرگذار خواهد بود که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌شود.

طنین همتی|شهرآرانیوز، طبق اعلام صرافی ملی ایران امروز ۱۰ مهر ۱۴۰۰ قیمت هر دلار آمریکا ۲۷ هزار و ۸۹۵ تومان است و هر اسکناس یورو نیز ۳۲ هزار و ۴۹۴ تومان فروخته می‌شود. این در حالی است که دلار در روزهای گذشته وارد کانال ۲۸هزار تومان هم شد.

برخی فعالان در این بازار معتقدند که افزون بر افزایش نرخ رسمی ارز و کاهش عرضه آن از سوی بانک مرکزی، هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها درباره کسری بودجه دولت در نیمه دوم سال، بدبینی از طولانی‌شدن بازگشت ایران به پای میز مذاکرات وین، تنش‌های روزهای گذشته میان جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و انتشار خبر تلاش آمریکا مبنی بر اعمال فشار به چین برای کاهش خرید نفت از ایران موجب تحریک نسبی تقاضا شده است.

دکتر عقیلی، کارشناس فعال حوزه اقتصادی، درباره دلایل رشد نرخ ارز و پیش‌بینی این بازار اظهار کرد: سیر صعودی دلار شروع شده است، در نتیجه یا افزایش قیمت می‌یابد یا در همان حول‌و‌حوش قیمتی نوسان می‌کند. علت اصلی آن هم جو روانی است که در این مقطع راه افتاده است. هرچه مذاکرات برجام کنار گذاشته شود، منابع تأمین ارز ایران هم دچار مشکل می‌شود. در دو روز گذشته، تحت‌تأثیر نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، نرخ ارز هم تغییر کرد و ارزش دلار در مقابل یورو افزایش یافت.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: باتوجه‌به حجم نقدینگی در حال گردش کشور، سرمایه‌دار سرمایه‌اش را به بازار مولد نمی‌برد و به ارز تبدیل می‌کند. آن هم به این علت که ارزش دارایی‌اش را ثابت نگه دارد.

به گفته عقیلی در اخبار دو روز گذشته مطلب خیلی ناراحت‌کننده‌ای داشتیم مبنی بر اینکه در بخش‌هایی از ساختمان سازمان بورس و اوراق بهادار که به‌تازگی در سعادت‌آباد راه‌اندازی شده، دستگاه‌های ماینر بوده است که بیت‌کوین استخراج می‌کردند. این موضوع باعث بی‌اعتمادی مردم به این بخش می‌شود و این مصداق «فعالیت تبهکاران در ساختمان پلیس» است. ضمن اینکه این افراد همان‌هایی بودند که در ایجاد بحران در بحث بورس نقش داشتند و مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق و سرمایه‌شان را بعد از مدتی نصف کردند. این موضوع نشان می‌دهد افرادی که در واقع در جهت کنترل نقدینگی در جامعه متولی هستند، به آن تولای خود هم هیچ اعتقادی ندارند.

وی تأکید کرد: دلیل دیگر افزایش نرخ ارز این است که متأسفانه نقشه ارزی ایران به هم ریخته است. در واقع یکی از ورودی‌های ارز به ایران هرات بود که با روی کار آمدن طالبان و از طرفی با مسدودشدن حساب‌های بانکی افغانستان و ممکن‌نبودن ورود دلار به هرات، عملا یکی از شریان‌های اصلی ورود ارز به کشور به خطر افتاده است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، دلیل دیگر افزایش قیمت دلار ارزان‌شدن انس جهانی است. سیر نزولی در بازار طلا باعث شد انس جهانی ارزان شود. وقتی انس طلا ارزان می‌شود، معنی‌اش این نیست که قیمتش کم شده، بلکه به این معنی است که ارزش برابری دلار در مقابل طلا افزایش پیدا کرده است. در واقع کرونا تقاضای طلا را هم کم کرده است و این مسئله موجب تقویت دلار می‌شود.

عقیلی افزود: همچنین اوراق قرضه ده‌ساله آمریکا به بالاترین سطح در سه ماه اخیر رسیده است. به این معنی که انس طلا مقاومت ۱۷۵۰ دلار را هم از دست داده و به کمتر از این عدد رسیده است و احتمال می‌رود پایین‌تر هم بیاید.

وی تصریح کرد: اما علت اصلی نوسانات ارزی این است که ما باید تکلیف خودمان را با دنیا روشن کنیم و بدانیم بودجه‌ای که دوسومش کسری است، از چه محلی قرار است تأمین شود! چون ارزی هم وارد کشور نخواهد شد، همه این عوامل بر روند روبه‌رشد نرخ ارز در کشور تأثیرگذار است. عرضه پول بدون پشتوانه به بازار و استقراض از بانک مرکزی همه عواملی تأثیرگذار است. اگر وضعیت بلاتکلیفی در مذاکرات ادامه پیدا کند، پیش‌بینی من این است که ارزش ریال بیش از این‌ها در برابر ارزهای خارجی کاهش خواهد یافت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->