پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است
سرخط خبرها

راه و بیراه مهار تورم

  • کد خبر: ۸۲۳۰۹
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
راه و بیراه مهار تورم
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

رئیس‌جمهور از ابتدای ورود به پاستور بار‌ها از تیم اقتصادی‌اش خواسته است جلو پیشروی نرخ تورم را بگیرند. در تازه‌ترین اظهارنظر از تورم به عنوان خط قرمز دولت سخن گفته و از دستگاه‌های اجرایی خواسته از هر تصمیمی که به افزایش تورم منجر می‌شود، خودداری کنند و به بانک مرکزی دستور داده است با اجرای سیاست‌های پولی، مدیریت نقدینگی و کنترل تورم را در اولویت قرار دهد.

ریشه یابی علت افزایش نرخ تورم را باید در ترازنامه بانک مرکزی و به ویژه در دو شاخص رشد پایه پولی و رشد نقدینگی جست وجو کرد و افتادن در مسیر مهار تورم از دیگر مسیر‌ها باعث انحراف در پیگری خواسته رئیس جمهور و مطالبه مردم خواهد شد. ترازنامه بانک مرکزی نشان می‌دهد که تا چه اندازه کسری بودجه دولت ازیک سو و ناترازی بانک‌ها ازسوی دیگر بر انتشار پول پرقدرت و تورم ساز توسط بانک مرکزی فشار وارد می‌سازد. از این منظر، تمرکز تیم اقتصادی دولت بر آنچه تاکنون رئیس جمهور بر آن تأکید کرده است، می‌تواند به مثابه یک راهنما در سیاست گذاری کلان اقتصادی به ویژه در حوزه سیاست‌های پولی ملاک عمل قرار گیرد.

۲۴ مرداد امسال رئیس جمهور به صراحت اعلام کرد که تصمیم‌های اقتصادی هرگز نباید پایه پولی را افزایش دهد. روشن است که مهار تورم یک اولویت مهم برای دولت است، اما باید دید آیا سیاست‌های ضدتورمی در ریل گذاری اقتصادی ۴ سال آینده مبنای تصمیم گیری‌ها قرار می‌گیرد یا نه. گام نخست و فوری این است که هرچه زودتر مردان اقتصادی دولت سیاست‌های جبران کسری بودجه را از راه ضدتورمی و انتشار منظم و به موقع اوراق قرضه در پیش بگیرند و به امید افزایش درآمد‌های نفتی بر مخارج دولت اضافه نکنند.

هرچند نشانه‌هایی از استمرار روند مثبت اقتصادی نمایان شده، اما اعتیاد رشد اقتصادی به انتشار پول پرقدرت و تزریق بی محابای نقدینگی یک بیراهه است. راه رشد اقتصادی و بهبود معیشت مردم و ثبات بازار‌ها از مسیر تورم تک رقمی می‌گذرد. از این جهت رئیس جمهور محترم می‌تواند از مردان کلیدی اقتصادی‌اش بخواهد تا پیش از بسته‌شدن نطفه بودجه ۱۴۰۱ و پی ریزی برنامه هفتم توسعه، اقتصاد ایران را به فناوری تورم کمتر از ۱۰ درصد مجهز کنند تا ایران در جمع کشور‌های با تورم تک رقمی قرار گیرد.

اصلاح ساختار بودجه و ترک اعتیاد آن به دلار‌های نفتی یا پول پرقدرت بانک مرکزی و رفع ناترازی بانک‌ها با اصلاحات مستمر ساختار مالی بانک‌ها یک راه روشن به سوی تورم تک رقمی است. فقط کافی است که زنگ هشدار روی ترازنامه بانک مرکزی نصب شود تا اثر هرگونه تصمیم‌های تورم ساز را اعلان کند.

گره زدن تورم تک رقمی به گزاره هایی، چون حل پرونده هسته‌ای یا سیاست‌های تکراری قیمت گذاری دولتی تا وقتی اراده‌ای برای تحقق خواسته‌های روشن رئیس جمهور در پاسخ به مطالبات شهروندان برای عبورنکردن از خط قرمز تورمی وجود نداشته باشد، یک آدرس غلط است. خواسته رئیس جمهور مشخص است؛ اکنون فرصت را نباید از دست داد و تیم اقتصادی دولت باید زودتر بیانیه اقتصاد ضدتورمی را برای ۴ سال آینده آماده سازد. می‌شود تورم را برای همیشه تک رقمی کرد و شاهد رشد پایدار اقتصادی بود. مهم این است که به اشتباه در بیراهه رشد اقتصادی از مسیر ایجاد تورم گرفتار نشویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->