کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال ۳۵۱فقره تصادف منجر به جرح طی ۲۴ساعت گذشته در مشهد | ۴۷مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شدند (۷ فروردین ۱۴۰۳) جشن میلاد کریم اهل بیت (ع) در حرم مطهر رضوی هوای مشهد پاک شد (۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ثبت ۳۸ وقف جدید در مشهد

  • کد خبر: ۸۲۸۰۱
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
ثبت ۳۸ وقف جدید در مشهد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از ثبت ۳۸ وقف جدید در یک سال گذشته در مشهد خبر داد.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از ثبت ۳۸ وقف جدید در یک سال گذشته در مشهد خبر داد.

حجت الاسلام محمد احمدزاده در نشست خبری دهه وقف، با اعلام این خبر افزود: مجموع وقف‎های جدید ثبتی در یک سال گذشته تاکنون در استان ۱۹۹ مورد بوده است که از این تعداد ۳۸ وقف جدید و درواقع بیشترین وقف در مشهد ثبت شده است. ضمن اینکه مجموع موقوفات ثبت شده در استان نیز ۲۶ هزار و ۴۰۷ مورد است.

وی تصریح کرد: در این بازه زمانی در حوزه دارو و درمان حدود ۹۹ میلیارد ریال از محل موقوفات منفعتی مرتبط، به ۷۰ هزار نیازمند درمانی استان کمک شده است. همچنین در حوزه کمک به دانش آموزان نیازمند با پرداخت مبلغ ۳ میلیارد ریال از محل موقوفات مرتبط، امکان ادامه تحصیل ۱۵۰۰ دانش آموز فراهم شد.

اهدای ۱۲۴ هزار بسته معیشتی به نیازمندان

وی بیان کرد: در حوزه کمک به خانواده‌های نیازمند، از ابتدای شیوع کرونا ۱۲۴ هزار بسته معیشتی با اعتباری بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال تهیه و توزیع شده است. البته در خیز پنجم کرونا تعدادی از بقاع متبرکه به کپسول و دستگاه اکسیژن ساز با رقم ریالی ۱۴ میلیارد ریال تجهیز شد و این وسایل به صورت امانی در اختیار بیماران قرار گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه بیشتر نیات وقف‌های جدید در ۳ بخش نیات مذهبی، مساجد و اجتماعی است، افزود: درمجموع فعالیت‌های عمرانی و سرمایه گذاری در موقوفات در یک سال گذشته حدود ۴۱ هزار مترمربع پروژه عمرانی با هزینه‌ای بیش از ۸۵ میلیارد ریال انجام شده است.

وی گفت: در بحث نیروگاه‌های خورشیدی در یک سال گذشته ۶۵۰ کیلووات ساعت نیروگاه خورشیدی در موقوفات به بهره برداری رسید. درمجموع نیروگاه خورشیدی موقوفات بقاع متبرکه ۵۲ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید ۲۰۰۶ کیلووات ساعت برق به بهره برداری رسیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: این میزان تولید انرژی معادل کاشت ۹۴ هزار و ۳۴۹ اصله درخت با عمر ۱۰ سال و معادل تأمین برق ۱۶۸۵ منزل مسکونی در سال است و موجب جلوگیری از ایجاد ۲۳۱۷ تن آلایندگی با گاز دی اکسیدکربن در سال است. ضمن اینکه موجب صرفه جویی ۹۴۳ هزار و ۴۸۸ مترمکعب گاز می‌شود.

احمدزاده بیان کرد: در حوزه محصولات کشاورزی و دامپروری ۲۲۵۷ تن ذرت علوفه ای، ۱۷۰ تن گندم، ۱۸۲ تن جو، ۶۴ تن یونجه، ۵۶ تن ماهی و ۱۲۶۴ رأس دام سبک تولید شده است. در بحث اشتغال در سال گذشته برای ۲۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شد.

به روزرسانی اسناد اجاره‌ای ۲۳ هزار رقبه

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته اسناد اجاره‌ای ۲۳ هزار و ۵۳۶ رقبه به روزرسانی شده است، افزود: در این بازه زمانی ۸۲۴ برگ سند مالکیت به نام موقوفات صادر شده که موجب سنددارشدن ۱۶۶۳ رقبه با مساحت کل ۱۸ هزار و ۱۷۶ هکتار است. این رقم از اراضی موقوفه درحقیقت تثبیت مالکیت شده است. همچنین ۴۲۲ رأی در محاکم قضایی در راستای احقاق حقوق موقوفات استان صادر و ابلاغ شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به آغاز دهه وقف از امروز (۱۲ مهر)، افزود: برگزاری ۶۰ نشست علمی صنفی، برپایی ۵۲ ایستگاه با عنوان «همه واقف باشیم» در استان، برگزاری همایش «یاوران وقف»، طرح مراسم خطبه خوانی و عزاداری شب شهادت امام رضا (ع) در ۱۹۷ بقعه متبرکه سراسر کشور هم زمان با ۱۲ بقعه شاخص در استان، طرح «سفینه هدایت» و «نمایشگاه وقف» از مهم‌ترین برنامه‌های دهه وقف امسال است.

دفاتر مشاوره وقف؛ راهی به سوی ثبت وقف‌های به روز

در ادامه این نشست، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز گفت: جهت دهی مسیر وقف با شرایط روز در اتاق‌های مشاوره این اداره کل در حال انجام است. بسیاری از خیران که به دفتر مشاوره وقف وارد می‌شوند، نیت دیگری برای وقف دارند، اما در دفتر مشاوره نیت به روز را با استدلال به واقف عرضه می‌کنیم.

حجت الاسلام جمال ایزدی افزود: در گذشته بیش از ۹۰ درصد وقف‌ها در حوزه عزاداری امام حسین (ع) و مکان‌های مذهبی مثل مساجد صورت می‌گرفت، اما اکنون برای نیات جدید موقوفات درخور توجهی داریم. در حوزه‌های درمانی، اسکان نیازمندان، آموزش، ازدواج و نهاد خانواده و نیز اشتغال وقف‌هایی به ثبت رسیده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->