«ریشا» شیر نر باغ وحش وکیل آباد مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت
سرخط خبرها

بهترین موقع برای «نوشیدن آب» چه زمانی است؟

  • کد خبر: ۸۳۳۵۸
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
بهترین موقع برای «نوشیدن آب» چه زمانی است؟
حدود ۶۰% بدن انسان از آب تشکیل شده است و معمولاً توصیه می‌شود در طول روز تقریباً ۸ لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب در بسیاری از عملکرد‌های بدن نقش دارد، اما اینکه چه ساعتی از شبانه‌روز آب مصرف شود، نیز بسیار مهم است.  

به گزارش شهرآرانیوز، به طور طبیعی، نیاز هر فرد به آب بر پایه عوامل متفاوتی مانند وضعیت سلامتی، میزان فعالیت و مکان جغرافیایی زندگی تعیین می‌شود. شاید تا به‌حال شنیده باشید که آب در بدن معجزه می‌کند و مصرفِ زیاد آب، موجب دفع سموم از بدن می‌شود و مزایای بی‌شماری دارد. البته نمی‌توان این حقیقت را انکار کرد که نوشیدن آب برای سلامتی ما ضروری است، ولی میزان دقیق آبی که باید به طور روزانه مصرف کنیم چقدر است و بهترین زمان مصرف آن در طول شبانه روز چه ساعاتی است؟

در مطلب پیش رو، این مسئله بر اساس مطالعات انجام شده (و نه گزارش‌های فردی و موردی) مورد بررسی قرار می‌گیرد تا میزان مصرف آب مناسب برای سلامت جسمی و ذهنی و زمان بهتر مصرف آن، مشخص شود.

بعد از بیدار شدن از خواب، آب بنوشیم

اول صبح و قبل از خوردن صبحانه را می‌توان بهترین زمان برای نوشیدن آب به شمار آورد. مصرف ناشتا آب تاثیر بسیاری در سلامت بدن دارد. توجه داشته باشید آبی که در زمان ناشتایی مصرف می‌کنید حتماً ولرم یا گرم باشد. ژاپنی‌ها به داشتن اندام لاغر و زندگی‌سالم معروف هستند. طبق تحقیقات انجام شده اکثر آن‌ها روز خود را با نوشیدن ۲ لیوان آب ولرم آغاز می‌کنند. مصرف آب ولرم در شروع روز باعث کمک به دفع سموم از بدن، افزایش سوخت و ساز، کاهش وزن، افزایش سلامت پوست، جلوگیری از سنگ کلیه و عفونت مثانه می‌شود.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که بلافاصله پس از بیدار شدن میلی به صبحانه ندارید، پیشنهاد می‌کنیم در مسیر رفتن به شرکت یا محل کار با خرید آب معدنی روز سالم و پرانرژی خود را آغاز کنید و ۴۰ دقیقه بعد یک صبحانه مفصل میل کنید.

قبل و بعد از غذا بهترین زمان مصرف آب است

بیشتر مردم بر این باورند که مصرف آب قبل از غذا باعث کاهش اشتها می‌شود. اما خوردن آب قبل از غذا اثرات شگفت‌انگیزی در بدن شما ایجاد می‌کند. نوشیدن یک لیوان آب نیم ساعت قبل از غذا در هضم بهتر چربی‌ها و کاهش یبوست نقش بسیار موثری دارد. همچنین مصرف یک لیوان آب قبل از غذا، رطوبت لازم بدن را تامین می‌کند. با تامین رطوبت بدن، غذا سریع‌تر هضم می‌شود و در نتیجه کاهش وزن زودتر اتفاق می‌افتد.

باید بگوییم نوشیدن آب ولرم پس از صرف غذا نیز سبب ایجاد معجزه در بدن شما می‌شود. با نوشیدن یک لیوان آب ولرم پس از غذا، تمام چربی‌های غذا از بدن دفع شده و سوخت و ساز بدن سرعت می‌گیرد. مصرف آب علاوه بر افزایش سوخت و ساز بدن، سبب رفع مشکل نفخ معده و رفع یبوست نیز خواهد شد. برای مصرف روزانه آب نیازی به خرید اب معدنی لاکچری نخواهید داشت. آب ولرم و تصفیه شده به خوبی پاسخگوی نیاز‌های بدن شما خواهد بود.

قبل، حین و بعد از ورزش نوشیدن آب را فراموش نکنید

مصرف دقیق و روزانه آب نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در زندگی ورزشکاران دارد. اگر آب بدن در حین ورزش کردن کم شود، بدون شک با یکی از مشکلات گرفتگی عضلانی، تاخیر در بهبود کوفتگی‌های ناشی از تمرین، بالا رفتن فشار خون و افت عملکرد ورزشی رو به رو خواهید شد. در حین ورزش کردن آب بدن به دلیل تعریق زیاد کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین معمولاً پیشنهاد می‌شود دو تا سه ساعت قبل از تمرین، حدود نیم لیتر آب مصرف کنید. خوردن آب هنگام ورزش نیز باعث می‌شود بدن کاملاً هیدراته باقی بماند و انرژی الکترولیت‌های بدن نیز به تعادل برسد.

مصرف آب پس از ورزش کردن

مصرف آب پس از ورزش، سبب جایگزین شدن آب از دست رفته بدن و رفع تشنگی شما پس از انجام حرکات ورزشی می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف زیاد آب نیز ممکن است باعث ایجاد دل درد یا حالت تهوع شود؛ بنابراین برای اطلاع از میزان آب مصرفی در حین ورزش حتما با مربی خود مشورت کنید. اگر از سنگ کلیه رنج می‌برید در حین انجام حرکات ورزشی حتماً ۳ الی ۴ لیوان آب مصرف کنید. این عمل نقش بسیار تاثیرگذاری در دفع سنگ کلیه خواهد داشت.

آب درمانی هنگام بروز بیماری‌های ویروسی

یکی از زمان‌های طلایی برای مصرف آب، زمانی است که بدن شما با یک بیماری ویروسی درگیر شده است. مصرف روزانه ۶ الی ۸ لیوان آب روند بهبودی شما را سریع‌تر از قبل می‌کند. آب ولرم، چای، دمنوش و آبمیوه بهترین راه درمان برای رهایی از بیماری‌های ویروسی هستند.

برای تاثیر بیشتر کافیست یک یا چند قطره لیمو درون آب بریزید. آب خاصیت قلیایی و آنتی اکسیدانی پیدا می‌کند و با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث بهبود سریع‌تر شما می‌شود. عزیزانی که در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها مشغول به کار هستند با مصرف روزانه ۸ لیوان آب می‌توانند بدن خود را در برابر بیماری‌های ویروسی و میکروب‌ها ایمن کنند.

مصرف آب هنگام خستگی، از بین رفتن سریع خستگی و کوفتگی بدن

کمبود آب بدن منجر به کاهش حجم خون می‌شود. این موضوع سبب می‌شود تا قلب برای پر کردن خون اکسیژن دار تلاش بیشتری انجام دهد و در نتیجه فرد احساس خستگی کند؛ بنابراین هر زمان که احساس خستگی داشتید با نوشیدن ۲ لیوان آب تصفیه شده و خنک، انرژی را به قلب و جسم خود بازگردانید. مصرف استاندارد آب علاوه‌بر رفع خستگی، باعث از بین بردن سردرد، بهبود عملکرد گوارش و سم زدایی بدن نیز می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم مصرف روزانه هشت لیوان آب را فراموش نکنید.

منبع: بهداشت‌نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->