وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها
سرخط خبرها

جای خالی هنر در داد و ستدهای مالی مشهد

  • کد خبر: ۸۳۴۸
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
جای خالی هنر در داد و ستدهای مالی  مشهد
باوجود اجرای طرح‌هایی برای فروش آثار هنری، بازار هنر در مشهد راکد است
زوزنی| فروش آثار هنری در قالب تابلو‌های نقاشی، لوح‌های خوش‌نویسی، قاب‌های عکس، مجسمه‌های تراشیده شده و چندین محصول دیگر از این دست، همواره دغدغه جامعه هنرمندان فعال در هنر‌های تجسمی است.
به‌جز مکان‌های انگشت‌شماری که در کشور وجود دارند و حراجی‌هایی که هنوز جان نگرفته‌اند، بازار داخلی هنوز نتوانسته‌است جای خود را در دادوستد‌های مالی باز کند.
فقط هنرمندانی که توانستند راه ورود به بازار‌های خارجی را بیابند، سهم ناچیزی از بازار جهانی آثار هنری را در دست دارند که آن هم عموما ناپایدار است.

دلار‌های هنری در قبضه ۲ حراجی
در گزارشی که ایسنا از سی‌ان‌بی‌سی منتشر کرده‌است، ارزش بازار جهانی هنر در سال۲۰۱۸ بیش‌از ۶۷میلیارد دلار بوده‌است که آمریکا، بریتانیا و چین بیش‌از ۸۰ درصد از این بازار را قبضه کرده‌اند. نکته‌ای که می‌توان به آن توجه کرد این است که ۲ حراجی معروف و بزرگ «کریستیز» و «ساتبیز» که شهرت جهانی دارند، به‌تن‌هایی محصولات هنری را به ارزش ۲۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ فروخته‌اند. بدیهی است که «کریستیز» و «ساتبیز» با قدمتی چندصدساله توانسته‌اند هرکدام در ۵۰ کشور دفتر دایر کنند و این جایگاه دست‌نیافتنی در اقتصاد هنر را به خود اختصاص دهند و ما در کشورمان با کار‌های موقتی، همچون راه‌اندازی گذرگاه‌هایی در نقاط مختلف شهر برای فروش آثار هنری، آنچنان که باید راهی به این کسب درآمد و ارز‌آوری
نخواهیم برد.

مدیریت تجاری بر گذر هنری
محسن امیدخدا، یکی از هنرمندان باسابقه و پیش‌کسوت نقاشی مشهد، که در سال‌های فعالیتش تجربه حضور در بازار‌های جهانی را داشته‌است، امسال برای عرضه آثار هنری‌اش در بازار‌های کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس و چند کشور آسیایی و اروپایی حضوریافته‌است و در بازار‌های مشهد نیز حضور فعال دارد. امیدخدا چندان از نحوه مدیریت بازار‌های فرهنگی و هنری در شهری که سالانه چندین میلیون زائر و مسافر به آن سفر می‌کنند، رضایت ندارد و در گفت‌وگوی کوتاهی که با شهرآرا انجام داد، مدعی است که مدیریت بازار‌های فرهنگی‌هنری در مشهد به مدیران مجتمع‌های تجاری سپرده شده‌است. او درباره غرفه‌داری‌اش در گذر فرهنگ و هنر مشهد نیز گفت: قرار بود در این گذری که امثال من حضور پیدا کردند، نمایشگاه آثارشان را دایر کنند و زائران و مسافرانی را بیاورند که از داخل و خارج کشور به مشهد می‌آیند؛ تا ما بتوانیم به عرضه محصولات هنری‌مان بپردازیم. اما بعد از گذشت چند ماه از وعده‌هایی که مسئولان راه‌اندازی گذر به ما دادند، هیچ خبری نیست. با این شرایط نمی‌توانیم از ظرفیت حضور زائرانی که به مشهد می‌آیند بهره‌مند شویم و اقتصاد هنر را در مشهد رونق دهیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->