از ناترازی انرژی تا تمرکز قدرت در تهران؛ چالش‌های بزرگ پیش‌روی صنایع و معادن خراسان رضوی صادرات خراسان رضوی از مرز ۱.۱۷ میلیارد دلار گذشت مدیران اجرایی باید باور کنند که کشور در جنگ اقتصادی است رئیس خانه صمت خراسان رضوی: ۷۰ درصد برنامه توسعه محقق نشده است پیش‌بینی بورس در روز یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ قیمت نقره آماده صعود به کانال ۱۹۰ هزار تومانی شد (۵ مهر ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴) برنامه‌های جدید بانک مرکزی برای تامین ارز و تسهیل تجارت خارجی ویدئو| وزیر اقتصاد زمان واریز سود سهام عدالت را اعلام کرد+جزئیات (۵ مهر ۱۴۰۴) ابزار جدید بانک مرکزی برای مسدود کردن‌ حساب‌های مازاد بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۵ مهر ۱۴۰۴) | تداوم تشدید قیمت‌ها جهش قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۵ مهر ۱۴۰۴) + جدول افزایش قیمت ساندویچ و فست‌فود در مشهد (مهر ۱۴۰۴) حقوق کارگران در سال جاری دوباره افزایش می‌یابد؟ افزایش قیمت مرغ در مشهد (۵ مهر ۱۴۰۴) + جدول ۳۰۰ میلیون تومان پاداش گزارش‌دهندگان ماینر‌های غیرمجاز افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیر در خراسان رضوی و نگرانی دامداران و مصرف‌کنندگان نرخ تورم شهریور ۱۴۰۴ اعلام شد | تورم سالانه در خراسان رضوی به ۳۷.۵ درصد رسید واکنش متفاوت بورس به پساماشه | رشد ۵۳ هزار واحدی شاخص بورس (۵ مهر ۱۴۰۴) با افزایش نرخ طلا، قیمت سکه پارسیان چقدر تغییر کرد؟ (۵ مهر ۱۴۰۴) + جدول آیا فروش نفت با مکانیسم ماشه متوقف می‌شود؟ قیمت محصولات ایران خودرو ویژه مهر ۱۴۰۴ اعلام شد + جدول قیمت دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۵ مهر ۱۴۰۴) | سکه ۱۱۱ میلیون تومان شد فروش فوری محصولات ایران خودرو فردا (۶ مهر ۱۴۰۴) | مقایسه قیمت کارخانه و بازار آزاد خودرو‌ها افتتاح حساب جدید برای بالای ۱۰ حساب ممنوع شد (۵ مهر ۱۴۰۴) افت شاخص‌های اقتصادی صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در فصل بهار ۱۴۰۴ | زنگ خطر تولید کالابرگ ادامه پیدا می‌کند؟
سرخط خبرها

فرمان قرعه‌کشی خودرو در دست کیست؟

  • کد خبر: ۸۳۷۶۵
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
فرمان قرعه‌کشی خودرو در دست کیست؟
در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده موافق قرعه‌کشی نیست و گویا به دنبال حذف آن است، رئیس شورای رقابت همچنان از این سیستم دفاع و آن را تصمیم شورا می‌داند. چندی پیش رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت اعلام کرد: «شخصا با قرعه‌کشی خودرو مخالف هستم و در برنامه جدید برای مدیریت بازار خودرو به این موضوع به صورت کارشناسی پرداخته‌ایم.»

به گزارش شهرآرانیوز، برنامه مدنظر وی همانی است که قرار است کمتر از دو هفته دیگر اعلام شود و گویا در آن علاوه بر مسائلی مانند صادرات و تولید، حذف قرعه‌کشی نیز گنجانده شده است. البته مشخص نیست که راهکار جایگزین وزارت صمت برای قرعه‌کشی چیست و آیا قرار است در شیوه قیمت‌گذاری تغییراتی ایجاد شود یا نه. این در حالی است که طبق اظهارات رئیس شورای رقابت، اعمال سیستم قرعه‌کشی، تصمیم کارشناسی شورا بوده است.

این گفته رئیس شورای رقابت اما دو ابهام و پرسش را ایجاد می‌کند. نخست اینکه اصلا چرا باید شورای رقابت علاوه بر قیمت‌گذاری، در سیستم فروش خودرو نیز دخالت و سیستم قرعه‌کشی را باب کند؟ پرسش دیگر این است که درباره بود و نبود قرعه‌کشی، وزارت صمت تصمیم‌گیرنده است یا شورای رقابت؟

شورای رقابت از حدود ۹ سال پیش به عنوان مرجع قیمت‌گذاری خودرو انتخاب و وظیفه‌ای که بر عهده این شورا گذاشته شده، تعیین دستورالعمل قیمت خودروهای داخلی بوده است. جدا از اینکه در همین موضوع نیز ابهام وجود دارد و برخی معتقدند شورای رقابت نباید در قیمت‌گذاری خودرو دخالت کند، ابهام دیگر مربوط به نقش این شورا در اعمال سیستم قرعه‌کشی است. در واقع این پرسش مطرح است که مگر دخالت در امور فروش خودروسازان نیز جزو اختیارات و شرح وظایف شورای رقابت است که این شورا تصمیم به اعمال سیستم قرعه‌کشی (از اردیبهشت سال گذشته تا به امروز) گرفته است؟

رئیس شورای رقابت می‌گوید: با توجه به اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار و حجم بالای متقاضیان و عرضه محدود، قرعه‌کشی روش مناسب و «تصمیم شورا» بوده و به خودروسازان ربطی ندارد راضی باشند یا نباشند و مکلف به اجرا هستند. رضا شیوا این را هم گفته که اگر کسی می‌گوید قرعه‌کشی روش مناسبی نیست، بلافاصله باید از او سوال کرد که چه روش بهتری را در نظر دارد؟ این گفته شیوا در حالی است که وزیر صمت یکی از مخالفان قرعه‌کشی خودرو است و باید منتظر ماند و دید چه روشی را به عنوان جایگزین مدنظر قرار دارد. اما با توجه به اظهارات رئیس شورای رقابت و وزیر صمت، حالا این پرسش مطرح می‌شود که کدام یک درباره بود و نبود قرعه‌کشی طرح‌های فروش خودرو تصمیم‌گیرنده هستند؟ وقتی شورای رقابت می‌گوید قرعه‌کشی خودرو تصمیم شورا بوده، پس وزارت صمت چطور می‌خواهد این سیستم را کنار بگذارد؟ اگر هم وزارت صمت تصمیم نهایی را در این ماجرا می‌گیرد، پس چرا شورای رقابت آن را تصمیم کارشناسی خود می‌داند و این‌قدر از آن دفاع می‌کند؟ اظهارات دو طرف نشان می‌دهد هماهنگی لازم بین شورای رقابت و وزارت صمت در مساله قرعه‌کشی طرح‌های فروش خودرو و البته قیمت وجود ندارد. باید منتظر ماند و دید وزارت صمت در برنامه جامعی که برای خودرو در حال تدوین است، چه تصمیمی درباره قرعه‌کشی خواهد گرفت و آیا شورای رقابت آن را می‌پذیرد یا موضعی منفی در برابرش خواهد گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->