یارانه تیر ماه برای دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد (۳۱ تیر ۱۴۰۴) دولت باقی مانده سهام خود را در استقلال و پرسپولیس می‌فروشد +جزئیات ۳۲ فرودگاه بین‌المللی آماده انجام پروازهای اربعین حسینی وزیر جهادکشاورزی: منتظر کاهش نرخ برنج ایرانی باشید ماجرای درگیری شدید و پرتاب گاز اشک آور در جلسه پدیده شاندیز چه بود؟ (۳۱ تیر ۱۴۰۴) ادارات کدام استان‌ها روز چهارشنبه، یکم مردادماه ۱۴۰۴، تعطیل است؟ خودرو‌های خارجی و مونتاژی در مسیر ریزش قیمت (۳۱ تیر ۱۴۰۴) کاهش ادامه‌دار قیمت خودرو‌های داخلی (۳۱ تیر ۱۴۰۴) برپایی بیست‌وششمین نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع سرمایشی و گرمایشی در مشهد خسارت‌های جبران‌ناپذیر خاموشی‌های بدون هماهنگی به واحد‌های صنعتی | احداث شهرک صنعتی ۱۲۰۰ هکتاری برای استقرار نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلای مشهد چیست؟ قیمت دینار عراق امروز چقدر است؟ (۳۱ تیر ۱۴۰۴) رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم خانگی، بازار را ورشکسته می‌کنند محدودیت‌های ترافیکی ۴ روز اول مرداد ۱۴۰۴ در برخی محور‌های مواصلاتی اعلام شد خانواده‌های مشهدی هرچه زودتر برای تهیه فرم مدارس مراجعه کنند | احتمال افزایش قیمت وجود دارد آیا  بازار ارز تجاری مرکز مبادله ایران فردا (چهارشنبه، یکم مرداد ۱۴۰۴) باز است؟ ورق بورس به‌نفع سهام کوچک برگشت | گزارش وضعیت بازار سهام (۳۱ تیر ۱۴۰۴) زمان واریز یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۴ ویژه دهک‌های ۴ تا ۹ مشخص شد فشار‌های چندجانبه بر بازار نفت، مانع تداوم روند افزایشی قیمت‌ها شده است نحوه فعالیت بانک‌های خراسان رضوی، فردا (یکم مرداد ۱۴۰۴) چگونه است؟ قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۳۱ تیر ۱۴۰۴) | طلای جهانی پرید قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳۱ تیر ۱۴۰۴) | رشد دلار به کانال ۸۸ هزار تومان تعزیرات از دلیل افزایش قیمت برنج پرده برداشت افت قیمت نفت با افزایش نگرانی‌ها درباره جنگ تجاری (۳۱ تیر ۱۴۰۴) زمان شارژ سهمیه بنزین مرداد ۱۴۰۴ اعلام شد رشد ۷۶ هزار تومانی قیمت طلا در مشهد (۳۱ تیر ۱۴۰۴) زمان شارژ مرحله سوم کالابرگ دهک‌های ۶ و ۷ مشخص شد وزیر رفاه: به‌دنبال تأمین منابع برای ادامه‌یافتن کالابرگ هستیم کمیسیون چرب بنگاه‌های املاک و اعتماد کم رنگ مردم
سرخط خبرها

فرمان قرعه‌کشی خودرو در دست کیست؟

  • کد خبر: ۸۳۷۶۵
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
فرمان قرعه‌کشی خودرو در دست کیست؟
در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده موافق قرعه‌کشی نیست و گویا به دنبال حذف آن است، رئیس شورای رقابت همچنان از این سیستم دفاع و آن را تصمیم شورا می‌داند. چندی پیش رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت اعلام کرد: «شخصا با قرعه‌کشی خودرو مخالف هستم و در برنامه جدید برای مدیریت بازار خودرو به این موضوع به صورت کارشناسی پرداخته‌ایم.»

به گزارش شهرآرانیوز، برنامه مدنظر وی همانی است که قرار است کمتر از دو هفته دیگر اعلام شود و گویا در آن علاوه بر مسائلی مانند صادرات و تولید، حذف قرعه‌کشی نیز گنجانده شده است. البته مشخص نیست که راهکار جایگزین وزارت صمت برای قرعه‌کشی چیست و آیا قرار است در شیوه قیمت‌گذاری تغییراتی ایجاد شود یا نه. این در حالی است که طبق اظهارات رئیس شورای رقابت، اعمال سیستم قرعه‌کشی، تصمیم کارشناسی شورا بوده است.

این گفته رئیس شورای رقابت اما دو ابهام و پرسش را ایجاد می‌کند. نخست اینکه اصلا چرا باید شورای رقابت علاوه بر قیمت‌گذاری، در سیستم فروش خودرو نیز دخالت و سیستم قرعه‌کشی را باب کند؟ پرسش دیگر این است که درباره بود و نبود قرعه‌کشی، وزارت صمت تصمیم‌گیرنده است یا شورای رقابت؟

شورای رقابت از حدود ۹ سال پیش به عنوان مرجع قیمت‌گذاری خودرو انتخاب و وظیفه‌ای که بر عهده این شورا گذاشته شده، تعیین دستورالعمل قیمت خودروهای داخلی بوده است. جدا از اینکه در همین موضوع نیز ابهام وجود دارد و برخی معتقدند شورای رقابت نباید در قیمت‌گذاری خودرو دخالت کند، ابهام دیگر مربوط به نقش این شورا در اعمال سیستم قرعه‌کشی است. در واقع این پرسش مطرح است که مگر دخالت در امور فروش خودروسازان نیز جزو اختیارات و شرح وظایف شورای رقابت است که این شورا تصمیم به اعمال سیستم قرعه‌کشی (از اردیبهشت سال گذشته تا به امروز) گرفته است؟

رئیس شورای رقابت می‌گوید: با توجه به اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار و حجم بالای متقاضیان و عرضه محدود، قرعه‌کشی روش مناسب و «تصمیم شورا» بوده و به خودروسازان ربطی ندارد راضی باشند یا نباشند و مکلف به اجرا هستند. رضا شیوا این را هم گفته که اگر کسی می‌گوید قرعه‌کشی روش مناسبی نیست، بلافاصله باید از او سوال کرد که چه روش بهتری را در نظر دارد؟ این گفته شیوا در حالی است که وزیر صمت یکی از مخالفان قرعه‌کشی خودرو است و باید منتظر ماند و دید چه روشی را به عنوان جایگزین مدنظر قرار دارد. اما با توجه به اظهارات رئیس شورای رقابت و وزیر صمت، حالا این پرسش مطرح می‌شود که کدام یک درباره بود و نبود قرعه‌کشی طرح‌های فروش خودرو تصمیم‌گیرنده هستند؟ وقتی شورای رقابت می‌گوید قرعه‌کشی خودرو تصمیم شورا بوده، پس وزارت صمت چطور می‌خواهد این سیستم را کنار بگذارد؟ اگر هم وزارت صمت تصمیم نهایی را در این ماجرا می‌گیرد، پس چرا شورای رقابت آن را تصمیم کارشناسی خود می‌داند و این‌قدر از آن دفاع می‌کند؟ اظهارات دو طرف نشان می‌دهد هماهنگی لازم بین شورای رقابت و وزارت صمت در مساله قرعه‌کشی طرح‌های فروش خودرو و البته قیمت وجود ندارد. باید منتظر ماند و دید وزارت صمت در برنامه جامعی که برای خودرو در حال تدوین است، چه تصمیمی درباره قرعه‌کشی خواهد گرفت و آیا شورای رقابت آن را می‌پذیرد یا موضعی منفی در برابرش خواهد گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->