پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است
سرخط خبرها

برندگان نوبل اقتصادی چه کسانی هستند و چه تحولی در جهان ایجاد می‌کنند؟

  • کد خبر: ۸۳۸۲۳
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
برندگان نوبل اقتصادی چه کسانی هستند و چه تحولی در جهان ایجاد می‌کنند؟
روز گذشته پرونده نوبل سال ۲۰۲۱ با معرفی سری آخر نوبلیست‌ها یعنی حوزه اقتصاد، بسته شد. سه اقتصاددان دانشگاه‌های آمریکا برنده امسال جایزه نوبل اقتصاد شدند.

به گزارش شهرآرانیوز، روز گذشته پرونده نوبل سال ۲۰۲۱ با معرفی سری آخر نوبلیست‌ها یعنی حوزه اقتصاد، بسته شد. سه اقتصاددان دانشگاه‌های آمریکا برنده امسال جایزه نوبل اقتصاد شدند. دیوید کارد، استاد اقتصاد دانشگاه برکلی، جاشوا انگریست استاد دانشگاه ام‌آی‌تی و گویدو ایمبنز، اقتصاددان دانشگاه استنفورد جایزه نوبل اقتصاد امسال را به خود اختصاص دادند.

دیوید کارد (دانشگاه کالیفرنیا) اصالت کانادایی دارد. جاشوا دیوید انگریست (دانشگاه آم‌آی‌تی) جزء اقتصاددانان برتر در حوزه‌های اقتصاد کار، اقتصاد شهری و اقتصاد آموزش است و گویدو آیمبنز (دانشگاه استنفورد) متخصص حوزه اقتصادسنجی است و از سال ۲۰۱۹ سردبیری مجله اکونومتریکا را برعهده دارد.

جایزه نوبل اقتصاد تحولی در اقتصاد کار ایجاد می کند؟

جایزه یادبود نوبل اقتصاد هر ساله توسط بانک مرکزی سوئد به محققان در زمینه اقتصاد اعطاء می‌شود. جایزه نوبل در اقتصاد در سال ۱۹۶۸ پایه‌گذاری شد و برای نخستین بار در سال ۱۹۶۹ به یان تینبرگن از هلند و راگنار فریش از نروژ اهدا شد.

 

نوبل                                نوبل

 راگنار فریش یان تینبرگن

هر جایزه شامل یک مدال، یک دیپلم افتخار و جایزه‌ای نقدی است که در طول سال‌های مختلف مقدار آن متفاوت بوده‌ است. تاکنون، ۵۳ جایزه نوبل اقتصاد به ۸۹ نفر داده شده که تنها ۲ نفر از آن‌ها زن بوده‌اند.

نوبل اقتصاد، نوبل تمام علوم اجتماعی است

احمدرضا احسانیان کارشناس اقتصادی، در خصوص جزئیات طرح های تحقیقی نوبلیست های اقتصاد امسال اظهار کرد: نوبل اقتصاد، صرفا نمادِ نوبلِ علم اقتصاد نیست، بلکه نوبل همه علوم اجتماعی است. زیرا از رشته‌های علوم سیاسی، روانشناسی و مدیریت کسب و کار نیز برنده این نوبل بوده اند. سه نفری که امسال برگزیده شدند، همگی اقتصادی بودند، اما جزئیات کار ارائه شده آن‌ها (کار تئوریک و کاربردی آن ها) برای همه علوم اجتماعی بود.

او ادامه داد: دیوید کارد ( David Card )، نیمی از جایزه نوبل را از آن خود کرد. او متولد کاناداست و مدرک دکتری خود را از دانشگاه پرینستون اخذ کرد. معروف شدن آن ها بعد از بررسی اقتصادِ کار بود که حقوق و دستمزد‌ها چه تاثیری بر عرضه و تقاضای کار دارد. او همکار کروگر بود (کروگر، مشاور اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکاست). دیوید کارد در صحبت‌های خود بیان می‌کند که اگر کروگر نیز در قید حیات بود، این جایزه را با من نصف می‌کرد و در واقع چهار نفر برنده این جایزه را بودند.

نوبل

دیوید کارد

او افزود: آن‌ها تحقیقات مختلفی در حوزه اقتصادِ کار انجام دادند. یکی از تحقیق‌های جنجالی آن‌ها که با حمایت اقتصاددان‌هایی مانند کروگمن معروف شد این بود که افزایش حداقل دستمزد لزوما باعث کاهش عرضه کار نمی‌شود. زیرا در مدل‌های کلاسیک معمولا با افزایش دستمزد مخالفت می‌شود.

احسانیان در ادامه تصریح کرد: او از طریق انجام یک آزمایش طبیعی در مرز دو ایالت همسایه، مشاهده کرد؛ جایی که دستمزد‌ها افزایش پیدا می‌کند، هیچ تاثیری در میزان بیکاری نداشته و حتی اشتغال نیز بیشتر شده است.

او افزود: دو اقتصاددان دیگر که نصف جایزه را با هم نصف کردند، جاشوا دیوید انگریست ( Joshua David Angrist ) و گویدو آیمبنز (Guido Imbens) هستند. انگریست در آمریکا به دنیا آمده و در دانشگاه پرینستون تحصیل کرده است. آیمبنز، سوئدی است و در دانشگاه آمریکا فعالیت داشته است. او مدرک دکتری خود را در دانشگاه براون (Brown University) بودند و سپس در دانشگاه هاروارد (Harvard University) و اکنون نیز در دانشگاه برکلی (Berkeley University of California) مشغول به فعالیت است.

نوبل

گویدو آیمبنز

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: تحقیقات این دو فرد شباهت زیادی به تحقیق کارد دارد. کارد به خاطر کاربرد‌های روش شناسی در اقتصاد سنجی موفق به کسب این جایزه شد. به این معنی که چگونه از اتفاقات طبیعی در اطراف مان که در سیاستگذاری استفاده می‌شود، به عنوان آزمایشگاه استفاده کنیم.

نوبل

دیوید انگریست

استفاده از آزمایشگاه طبیعی به جای آزمایشگاه تصادفی!

او افزود: این دو نفر به علت قدرت روش شناسی (متدولوژی) که بتواند آزمایشگاه طبیعی را به عنوان آزمایشگاه تصادفی استفاده و علیت پدیده‌ها را شناسایی کنند، این جایزه را دریافت کردند. به عنوان مثال، بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که افرادی که سربازی ویتنام رفتند، درآمد آن‌ها ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

احسانیان ادامه داد: اینکه تقابل میان کار و درس او سبب شده تا درآمدش کاهش یابد، قابل حدس زدن است. اما اینکه بتوان دقیق تخمین زد، هنر این دوستان است. در نهایت می‌توان گفت که به علت کمک متدولوژی در اقتصاد سنجی، جایزه گرفتند.

او با اشاره به میزان این جایزه بیان کرد: میزان جایزه نوبل، ۱۰ میلیون کرون و معادل ۱.۱ میلیون دلار است.

نوبل

تحقیق دیوید کارد، صرفا یک تحقیق تئوری نیست

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا این تحقیقات در سطح کشورها به مرحله اجرا نیز می رسد یا صرفا در حد یک تحقیق تئوری باقی می مانند؟، بیان کرد: تحقیق دیوید کارد، کاربردی است و به خاطر کاربردی بودنش جایزه را دریافت کرده است. نفر دوم و سوم نیز، درست است که برای متدولوژی و روش شناسی برنده نوبل شدند، اما روش شناسی‌هایی بوده که به کار‌های اقتصاد سنجی کاربردی منوط بوده است؛ بنابراین ذات نوبل امسال برای کار‌های کاربردی منوط به سیاست گذاری بوده است.

جالب است بدانید در سال ۲۰۱۳، یکی از کاندیدا‌های دریافت جایزه نوبل اقتصاد، محمدهاشم پسران اقتصاددان ایرانی مقیم آمریکا بوده است. او برای تحقیق در "معیار‌های اقتصادسنجی در سری زمانی" به عنوان یکی از نامزد‌های دریافت نوبل اقتصاد معرفی شده بود.  

نوبل

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->