آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم اجتماع مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود اعلام فراخوان پذیرش امریه سربازی آستان قدس رضوی پدر شهیدان «دهنوی» درگذشت + زمان مراسم تشییع
سرخط خبرها

راز هراس مستکبران از پیامبر اسلام(ص)

  • کد خبر: ۸۵۰۰۳
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
راز هراس مستکبران از پیامبر اسلام(ص)
محمد الهی‌خراسانی - استاد و پژوهشگر حوزه علمیه مشهد

از روز نخستی که پیامبر اسلام (ص) رسالتش را آشکار کرد، تا امروز همواره جریان استکبار و قدرت طلبان زرمدار در برابر پیامبر ایستاده و از هیچ گونه دشمنی فروگذار نکرده است. به راستی مشکل آن‌ها با پیامبر چیست و چرا این قدر از محبوبیت و نفوذ او در دل‌ها می‌هراسند؟ راز این هراس را باید در مهم‌ترین ویژگی اولیای الهی جست وجو کرد که همان «عبودیت» و بندگی خداست؛ همچنان که در نماز شهادت می‌دهیم: «و أشهد أن محمدا عبده و رسوله.» پس پیامبر ما ابتدا عبد خدا بود و بعد از آن رسول خدا.

این عبودیت فقط در عبادات و معنویات خلاصه نمی‌شود و همه عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی پیامبر را در بر می‌گیرد؛ به این معنا که تنها دغدغه او بندگی خدا و اطاعت از اوست و از هیچ چیز و هیچ کس جز خدا حساب نمی‌برد و به هیچ چیز و هیچ کس جز خدا امید ندارد. نه هواوهوس‌های نفسانی مسیر او را تعیین می‌کند و نه تطمیع و تهدید دیگران مسیرش را تغییر می‌دهد. به طبع چنین شخصیتی نه اهل معامله است و نه عقب نشینی و فقط به تکلیف الهی خویش می‌اندیشد و سربلندی در پیشگاه خدا.

کابوس مستکبرانی که موجودیتشان با ستمکاری و پایمال کردن حقوق انسان‌ها گره خورده است، قدرت یافتن دین دارانی است که فقط خودشان را بنده پروردگارشان می‌دانند و فقط در برابر او سر خم می‌کنند. آن‌ها مهم‌ترین مانع فزون طلبی‌های مستکبران اند. اما دین دارانی که عبودیت را در عبادت و مناسک معنوی دین خلاصه کرده اند و در عرصه‌های گوناگون زندگی، خودشان را به افکار و اراده‌های گوناگون بشری سپرده اند، خطری برای ارباب زر و زور ندارند. «سکولاریسم» به معنای «دین زدایی از عرصه‌های اجتماعی و سیاسی» با همین هدف به وسیله غرب در کشور‌های اسلامی تبلیغ و ترویج می‌شود. سکولار‌ها نمی‌گویند خداپرست نباش، بلکه می‌گویند پای خداپرستی را به زندگی خانوادگی و مناسبات اجتماعی و سیاسی باز نکن.

درحالی که پیامبر آمده است بگوید این خداپرستی را باید در همه ابعاد زندگی ات جاری کنی. زندگی خانوادگی ات، فضای کسب وکارت و مناسبات سیاسی و اقتصادی جامعه ات همه باید رنگ خدایی داشته باشد. پس پیروان پیامبر، هم عابدان شب هستند و هم شیران روز؛ شیرانی که از رویارویی با موانع و مشکلات نمی‌هراسند و با توکل به خدا، آنچه را که تکلیف خود می‌دانند، عملی می‌کنند.

این شجاعت نیز در همان عبادت‌ها و شب زنده داری‌ها ریشه دارد؛ عبادتی که فقط تجربه‌ای معنوی نیست، بلکه جلوه خداباوری مؤمنانی است که فقط در برابر او زانو می‌زنند و هیچ قدرت دیگری نمی‌تواند آن‌ها را به زانو دربیاورد. در قرآن کریم نیز در وصف پیروان حقیقی پیامبر (ص)، سرسختی در برابر کافران و مهرورزی به مؤمنان با عبادت و سجده در برابر پروردگار گره خورده است و این همان امتداد خداپرستی در همه عرصه‌های اجتماعی و سیاسی است. خداپرستی با دنیاپرستی جمع نمی‌شود و جلوه‌های زندگی دنیایی مؤمنان را اسیر خود و ناملایمات و دشواری‌ها نیز آنان را زمین گیر نمی‌کند.

این روحیه و این سبک زندگی عرصه را بر مستکبران تنگ می‌کند و تمام معادلات مادی آن‌ها را برای سلطه بر بشریت به هم می‌ریزد و این راز هراس آنان از پیامبری است که آیین او پس از گذشت هزاروچهارصدسال همچنان مهم‌ترین چالش آنان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->