بهروز شعیبی از «روز بلوا» می گوید | «روز بلوا» درباره فساد هست اما افشاگری نیست! نام سریال «اپیدمی» به «موج اول» تغییر کرد سالار عقیلی در اپرای «همای همایون» نقش خواجوی کرمانی را اجرا می‌کند درباره یکی از فریم‌های مجموعه «به‌روایت یک شاهد عینی» | واقعه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ درباره فیلم «دل‌شکسته» که در فضای دانشجویی مفاهیم دینی و اجتماعی را به ما نشان می‌دهد تحولی از جنس سرود | سخنی درباره راه‌اندازی خانه سرود انقلاب اسلامی در مشهد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ انجمن‌های ادبی مجازی و جایگاه نقد نگاهی به مینی‌سریال «روز بلوا» بهروز شعیبی | تکاپو برای کشف حقیقت یادی از شهید محمدعلی حنایی که از نخستین شهدای انقلابی مشهد است به بهانه سوتی عجیب هوروش‌بند در کنسرتش | آیا خواننده‌های امروزی پلی بک می‌خوانند؟ بعد از ممنوعیت عنوان‌های محلی برای واحد‌های صنفی با «مال»‌ها و «استار»‌ها و «لند»‌ها چه کنیم؟ «نمایشگاه مجازی کتاب تهران» برای طراحی پوستر دومین دوره‌اش فراخوان داد واکنش مجری سمت خدا به شوخی به «گشت ارشاد ۳» + فیلم ساعت پخش و تکرار سریال «اپیدمی» از شبکه ۳ + بازیگران، تیزر و خلاصه داستان امیری اسفندقه: شعر و ترانه ناب برای سردار سلیمانی یکی از همان انتقام‌های ماست
خبر فوری
درباره مرحوم پروین بهمنی، مادر لالایی‌های ایران
پروین بهمنی که دیروز صدایش برای همیشه خاموش شد اعتقاد داشت به تعداد تمام مادران دنیا، لالایی وجود دارد. کمتر زن موسیقی دانی توانست در این سال‌ها با سختی و مشقت به جایی برسد که پروین خانم به آنجا رسید.

عروجی | شهرآرانیوز - پروین بهمنی که دیروز صدایش برای همیشه خاموش شد اعتقاد داشت به تعداد تمام مادران دنیا، لالایی وجود دارد. کمتر زن موسیقی دانی توانست در این سال‌ها با سختی و مشقت به جایی برسد که پروین خانم به آنجا رسید. او توانست با تمام کمبود‌ها و فشار‌هایی که در طول زندگی تحمل کرد یازده لالایی قشقایی مهم را ضبط و ثبت کند. نمونه اش لالایی بهمن که خیلی دوستش داشت:

«لا لا بهمن/کاکام حیدر/لالا بهمن/ مادر رفته/ خونه دایی ست/، اما دروغ می‌گویند/ مادرت مرده/ کاکا حیدر/ خونه ات سوخته.»

متولد ۱۳۲۸ در شیراز بود و خالق لالایی‌های محلی و پژوهشگر فرهنگ قشقایی است. او دانش آموخته دانشسرای تربیت معلم بوده و در کسوت معلمی خدمت کرده است.

این پژوهشگر پس از سال‌ها تحقیق و اجرا و گردآوری لالایی‌های مناطق مختلف ایران زمین، نشان درجه یک هنری (دکتری) را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد و اولین زن برگزیده مفاخر هنری «قشقایی» محسوب می‌شود. پروین بهمنی گفته بود این لالایی را مادربزرگ بهمن خان که از بزرگان قشقایی بود برایش می‌خوانده و از دنیا رفتن مادر بهمن پس از تولد او، این لالایی را میان ایل ماندگار کرده است. این لالایی‌ها در عروسی‌ها و سوگواری‌ها هم خوانده می‌شده است.

پروین که چند وقت پیش با مجله «اندیشه پویا» گفتگو کرده بود اعتقاد داشت که لالایی‌های قشقایی در حال از بین رفتن است و مادران با قرص و قطره بچه‌های شان را آرام می‌کنند، درحالی که او با خودش فکر می‌کرد وقتی بچه‌ها با صدای ملایم مادران به آرامی می‌خوابند و زندگی می‌کنند چه بهتر که این موسیقی ترویج شود. او تا پیش از ابتلا به سرطان در کشور‌های زیادی اجرای برنامه داشت.

پروین یکی از ۳ زن پیش کسوتی بود که همراه با تعدادی دیگر از زنان موسیقی دان مقامی در سال ۱۳۹۶ به دانشگاه چایکوفسکی مسکو رفت و در یک نشست پژوهشی که به افتخار او نام گذاری شده بود درباره لالایی‌ها و آوا‌های موسیقیایی مادرانه در موسیقی نواحی ایران سخنرانی کرد.

در سال ۱۳۸۶ با لالایی در فیلم «سه زن» ساخته منیژه حکمت به شهرت رسید. این آواز خیلی زود نه تنها در ایران، بلکه در کشور‌های مختلف با اقبال روبه رو شد و بسیاری از تهیه کنندگان، موسیقی دانان و پژوهشگران به سمت موسیقی قشقایی کشیده شدند. او دیروز بعد از تحمل یک دوره سخت بیماری در هفتادوسه سالگی در خانه ۵۰ متری اش در تهران از دنیا رفت.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}